Close Menu
    What's Hot

    Saatamme nähdä enemmän häiriöitä lentoliikenteessä seisokkien vuoksi

    Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua

    Harvinaiset maametallit saavat voittoa Yhdysvaltojen pyrkiessä päihittämään Kiinan dominoivan aseman

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Matkustelu
    • Talous
    • Auto
    • Uutiset
    • Euroopassa
    Laina Oppaasi
    Home » Ford, Tesla ja GM raportoivat tuloistaan ​​tariffien ja muiden haasteiden keskellä
    Autos

    Ford, Tesla ja GM raportoivat tuloistaan ​​tariffien ja muiden haasteiden keskellä

    ThomasBy ThomasOctober 20, 2025No Comments7 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Työntekijä Fordin Kentuckyn kuorma-autotehtaalla 30. huhtikuuta 2025.

    Michael Weiland | CNBC

    DETROIT – “Se on kallista ja se on sotkuista.” Siinä se Ford Motor Company Toimitusjohtaja Jim Farley kuvaili autoteollisuuden tilaa aiemmin tänä vuonna geopoliittisten jännitteiden, tariffien, inflaation ja muiden häiriöiden keskellä.

    Kaikki nämä tekijät ovat tuoneet USA:n autoteollisuuteen valtavaa epävarmuutta, mikä on johtanut suhteellisen pessimistisiin näkymiin teollisuudelle vuonna 2025. Jotkut näistä peloista ovat toteutuneet, mutta teollisuus on osoittautumassa paljon joustavammaksi kuin monet odottivat.

    “Kuuden kuukauden kuluttua tariffien käyttöönotosta olemme erittäin yllättyneitä siitä, että ala on menestynyt odotettua paremmin”, Barclaysin analyytikko Dan Levy sanoi sijoittajamuistiinpanossa viime kuussa, joka nosti Yhdysvaltain auto-/kuljetussektorin “neutraaliksi” “negatiivisesta”.

    Autojen johtajat, sisäpiiriläiset ja analyytikot sanoivat, että Barclaysin neutraali luokitus puhui paljon alan nykyisestä tilasta, joka heidän mukaansa ei ollut niin paha kuin he kerran pelkäsivät, mutta ei silti niin positiivinen tai varma kuin he luulivat.

    S&P Global julkaisi viime viikolla uuden raportin, jossa selitetään, kuinka tullitaakka on keventynyt, mutta totesi, että kysynnän vastatuulet jatkuvat käytettävissä olevien tulojen kasvun hidastumisessa, kuluttajien pessimismin ja epävakaan kauppapolitiikan keskellä. Yhtiön mukaan hallituksen sulkeminen lisäsi myös epävarmuutta talousnäkymistä.

    Ford Motor Companyn toimitusjohtaja Jim Farley puhuu Ford Pro Accelerate -tapahtumassa 30. syyskuuta 2025 Detroitissa, Michiganissa.

    Bill Pugliano | Getty Images

    Varovaisuus tuli sen jälkeen, kun S&P nosti ennustettaan Yhdysvaltojen kevyiden ajoneuvojen myynnistä noin 2 prosentilla 16,1 miljoonaan yksikköön vuonna 2025 ja 15,3 miljoonaan yksikköön vuonna 2026, mikä tarkoittaa 200 000 yksikön kasvua.

    Osa tämän odottamattoman optimismin taustalla on se, että laajemman makrotalouden, kuten kulutusmenojen, suhteellisen vakauden lisäksi teollisuuden myynti ja tuotanto menestyvät paljon odotettua paremmin.

    “tämä [economic] “Näkymät ovat paranemassa, osittain siksi, että ymmärrämme, etteivät tariffit tuhoa maailmaa, ja tämä koskee myös automarkkinoita”, Cox Automotiven pääekonomisti Jonathan Smoke kertoi CNBC:lle. “Uskon, että selviämme tästä, ja aion pitää kiinni tuosta optimistisesta näkemyksestä.”

    Tämä optimismi joutuu koetukselle, kun suuret autonvalmistajat, mm. General MotorsFord ja Tesla Kolmannen vuosineljänneksen tulosraportointi alkaa tällä viikolla.

    Jokaisen yhdysvaltalaisen autonvalmistajan odotetaan laskevan kaksinumeroista oikaistua osakekohtaista tulosta, mutta pysyvän kannattavana oikaistulla perusteella London Stock Exchange Groupin (LSEG) laatimien analyytikkoarvioiden mukaan.

    “Odotamme kolmannen vuosineljänneksen tuloksen [are] Kaiken kaikkiaan hieman odotettua parempi. “Teollisuustuotanto sujui odotettua paremmin”, Wolfe Researchin analyytikko Emmanuel Rosner sanoi sijoittajatiedotteessa 10. lokakuuta. “Mutta kuten aina, joitain vivahteita on otettava huomioon.”

    tasapainottava teko

    Autoteollisuus on tasapainotilassa.

    Fordin Farley ja muut sanovat, että tariffit ovat maksaneet autonvalmistajille tänä vuonna miljardeja dollareita, mutta polttoainetaloussakkojen sääntelyn purkamisen ja yrityshyötyjen Trumpin hallinnon Beauty Act -lainsäädännön mukaisesti odotetaan auttavan kompensoimaan näitä kustannuksia.

    Samaan aikaan matalaluottoisten ostajien autolainoihin kohdistuu paineita, mukaan lukien äskettäin konkurssiin mennyt subprime-autolainanantaja Tricolor, mutta uusien ajoneuvojen myynti ja hinnoittelu pysyivät kolmannella vuosineljänneksellä paljon parempana kuin monet odottivat.

    “Ensi vuonna tulee olemaan joitain positiivisia asioita, mutta tulee myös joitain todella huonoja negatiivisia, jos hinnat menevät pieleen tai kuluttajat päätyvät kaatumaan tai jotain sellaista”, Morningstarin analyytikko David Whiston sanoi CNBC:lle. “Mutta kukaan ei vaadi täydellistä romahdusta.”

    Etunäkymät GMC Sierra Denalista, Tesla Cybertruckista ja Ford F-150 Lightning -sähköajoneuvoista (vasemmalta oikealle).

    Michael Weiland / CNBC

    Whiston, joka valvoo GM:ää, Fordia ja useita autojen jälleenmyyjiä ja toimittajia, kuvaili näkemystään “varovaisen optimistiseksi” ja sanoi, että muut nousevat skenaariot kompensoivat alan merkittäviä huolenaiheita.

    UBS:n analyytikko Joseph Spak oli samaa mieltä ja huomautti, että monet autonvalmistajien kohtaamista haasteista, kuten sähköajoneuvojen tariffit ja tappiot, “on jo sisällytetty vuosien 2025/2026 ennusteisiin”, hän sanoi sijoittajamuistiossa viime kuussa.

    Taloudellisten ja poliittisten huolenaiheiden lisäksi autoteollisuudella on edessään merkittäviä muutoksia täyssähköajoneuvojen käyttöönotossa, minkä vuoksi General Motors ilmoitti viime viikolla ennakkoon 1,6 miljardin dollarin erityismaksuja vuosineljännekseltä liittyen sähköajoneuvojen palautukseen.

    Alumiinitoimittaja Novelisissa viime kuussa syttynyt tulipalo vaikutti ajoneuvojen tuotantoon ja lisäsi vuoden “kaaosta”, erityisesti Fordille. Wall Streetin analyytikot arvioivat, että tulipalo aiheutti Fordille 500–1 miljardin dollarin menetettyjä liiketuloja.

    “Toimiala muuttuu jatkuvasti. Se kohtaa omat haasteensa”, Elaine Buckberg, Harvardin yliopiston vanhempi tutkija ja General Motorsin entinen pääekonomisti, sanoi tariffeista, sähköajoneuvoista ja muista ongelmista. – Heidän viimeisten seitsemän vuoden aikana kohtaaman volatiliteetin taso on erilainen kuin mitä he ovat kohdanneet aiemmin.

    toimittaja

    Kuten vuoden alussa, laajempi toimittajateollisuus on edelleen suuri taustalla oleva huoli autovalmistajille.

    Autontoimittajateollisuus koostuu tuhansista yrityksistä, jotka vaihtelevat usean miljardin dollarin julkisista yrityksistä “mom-and-pop” -myymälöihin, jotka valmistavat yhden tai kaksi osaa, ja alan asiantuntijat sanovat, että nämä yritykset eivät voi tukea monia lisäkustannusten nousuja, jos yhtään.

    “Markkinat ovat olleet paineen alaisena. Ne ovat hauraita”, sanoi Mike Jackson, strategia- ja tutkimusjohtaja MEMAssa. “Ne toimittajat, jotka ovat ketterät ja ketterät, pystyvät asettumaan uudelleen menestyäkseen muutoksista huolimatta.”

    Autolite-sytytystulpat nähdään autovaraosaliikkeessä maanantaina 29. syyskuuta 2025 Provossa, Utahissa. First Brands Group Holdings on hakenut luvun 11 konkurssiin, mikä lopettaa viikkoja kestäneen sekasorron, jonka aiheuttivat velkojien huolet autotoimittajan käyttämästä läpinäkymätöntä taseen ulkopuolista rahoitusta.

    George Frey | Bloomberg | Getty Images

    Kaikki eivät kilpaile menestyksekkäästi. Yhdysvaltain autonosia valmistavan First Brands Groupin konkurssi syyskuun lopulla lisäsi Wall Streetin huolta yksityisten luottomarkkinoiden terveydestä. First Brands on solminut monimutkaisen sarjan velkasopimuksia lukuisten lainanantajien ja sijoitusrahastojen kanssa ympäri maailmaa.

    JPMorganin toimitusjohtaja Jamie Dimon kutsui viime viikolla First Brandin ja Tricolor Holdingsin konkursseja “varhaisiksi merkeiksi” yrityslainojen runsaudesta, kun taas jotkut Wall Streetin analyytikot uskovat, että ne ovat erityisiä.

    Johtajat sanoivat, että autonvalmistajat, jotka tunnetaan myös OEM- tai alkuperäisten laitevalmistajina, ovat tähän mennessä tehneet parhaansa auttaakseen toimittajia tarvittaessa eivätkä ole siirtäneet lisätariffikustannuksia tällaisille yrityksille, mutta on epäselvää, kuinka kauan se kestää.

    “Toimittajat tekevät ilmeisesti parhaansa työskennelläkseen asiakkaidensa kanssa yrittääkseen lieventää vaikutusta, ja he aliarvioivat, että tämä on tärkeä asia, johon on puututtava”, Jackson sanoi. “Olemme kuitenkin nähneet paljon erilaisia ​​hintapaineita, jotka ylittävät tariffit… ja jotka vaihtelevat asiakkaan ja OEM:n mukaan.”

    Monien suurten julkisesti noteerattujen palveluntarjoajien, kuten Aptivin, osakkeet, BorgWarner, Dana ja sopivakaksinumeroista enemmän tänä vuonna. jopa kanadalainen Magna InternationalYrityksen, jota pidettiin aikoinaan yhtenä tullien eniten kärsineistä yrityksistä, on nyt noin 7 % nousussa.

    Nämä voitot tulivat huolimatta 14. peräkkäisen neljänneksen pessimismistä Pohjois-Amerikan autotoimittajien keskuudessa kolmannella vuosineljänneksellä MEMAn viimeisimmän autotoimittajabarometrin mukaan, joka julkaistiin aiemmin tässä kuussa.

    Käynnissä olevat tullikysymykset Yhdysvaltojen ja Meksikon ja Kanadan välillä sekä Trumpin hallinnon meneillään oleva kauppasota Kiinan kanssa ovat lisänneet toimittajahuolia. Monet harvinaisten maametallien materiaalit, joista osa käytetään autoissa, prosessoidaan ja hankitaan Kiinasta.

    Harvinaisten maametallien välienselvittely: Voiko Australia kallistaa tasapainoa Yhdysvaltojen ja Kiinan välisessä köydenvetossa?

    K-muotoinen tarkennus

    On myös jatkuva huoli siitä, että autoteollisuus on esimerkki Amerikan K-muotoisesta taloudesta, jossa rikkaat jatkavat voittoaan samalla kun pienituloiset kamppailevat.

    Taloustieteilijät varoittavat, että USA:n talous on koronaviruspandemian seurauksena yhä enemmän “K-muotoinen”, ja kuluttajat kohtaavat erilaisen realiteetin tulotasonsa perusteella.

    käytettyjen autojen jälleenmyyjät Chemax Viime kuun lopulla se oli ensimmäinen suuri autoihin liittyvä yritys, joka antoi varoituksen kuluttajille.

    “Kuluttajat ovat olleet ahdistuneita jonkin aikaa. Luulen, että siellä on jonkin verran ahdistusta”, CarMaxin toimitusjohtaja Bill Nash sanoi analyytikoille aiemmin tässä kuussa. Käytettyjen autojen jälleenmyyjän autolainajohtaja varoitti, että “halkeamat” olivat “alan ongelma”.

    Olemme nyt K-muotoisessa taloudessa, Gillon Capitalin Ray Washburne sanoo

    Mutta tämä “ongelma” näyttää olevan ominaista pienituloisille kuluttajille tai niille, joilla on subprime-luotto, joista monet eivät ole uuden auton ostajia.

    Rikkaita amerikkalaisia ​​ovat auttaneet asuntojen hintojen nousu, vahvat osakemarkkinoiden tuotot ja suotuisat luotot, kun taas matala- ja keskituloisten ostajien budjetit ovat tiukat ja inflaatio on kärsinyt kovasti.

    Fitch Ratings raportoi, että 6,43 % subprime-autolainoista oli vähintään 60 päivää myöhässä elokuussa, mikä vastaa tammikuussa asetettua ennätyskorkeutta, 6,45 %. Parhaimpien lainanottajien maksuhäiriöt ovat pysyneet suhteellisen vakaina.

    “Kuluttajat ovat luonnollisesti huolissaan tästä, koska jos et ole “K”:n yläosassa, niin kyllä, paineita on”, sanoi Cox Automotiven Smoak. “Mutta se on yleensä demografinen tarina keskituloisista kotitalouksista ja sitä alempana.”

    Backberg sanoi, että noin kaksi kolmasosaa uusien autojen ostajista on ihmisiä, joiden kotitalouksien tulot ylittävät mediaanin. Viime vuonna kotitalouksien mediaanitulot Yhdysvalloissa olivat US Census Bureaun arvioiden mukaan 83 730 dollaria.

    Jos tariffien kustannukset alkavat siirtyä uusien autojen ostajille tai jos tiukka sääntelykaaos vaikuttaa autoteollisuuteen edelleen, tämä suhde voi jatkaa kasvuaan ja vaikuttaa myyntiin.

    “Tämä on todella iso ongelma vuonna 2026. Luulen, että kaikki alan työntekijät ajattelevat, että kuluttajat alkavat siirtää autotariffit heille. Mutta sitä ei vielä tapahdu”, Whiston sanoi. “Kuinka kuluttajat reagoivat tähän? Ottavatko he sen rauhallisesti, maksavatko he enemmän ja jatkavatko sen käyttöä? Vai aiheuttaako se vain valtavan paniikin? Kukaan ei tiedä vielä vastausta.”

    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleAmazon Web Services -palvelu katkaisee suuret verkkosivustot
    Next Article Amazon Web Services -palvelukatkos kohtaa lentoyhtiöitä ja häiritsee lähtöselvitystä
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua

    October 20, 2025

    Valtuutettu neuvonantaja ISS vastustaa Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin 1 biljoonan dollarin korvaussuunnitelmaa

    October 18, 2025

    Kreml suosittelee “Putin-Trump” tunnelia Venäjältä Alaskaan Muskille

    October 17, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    Saatamme nähdä enemmän häiriöitä lentoliikenteessä seisokkien vuoksi

    Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua

    Harvinaiset maametallit saavat voittoa Yhdysvaltojen pyrkiessä päihittämään Kiinan dominoivan aseman

    Amazon Web Services -palvelukatkos kohtaa lentoyhtiöitä ja häiritsee lähtöselvitystä

    Trending Posts
    Recent
    • Saatamme nähdä enemmän häiriöitä lentoliikenteessä seisokkien vuoksi
    • Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua
    • Harvinaiset maametallit saavat voittoa Yhdysvaltojen pyrkiessä päihittämään Kiinan dominoivan aseman
    • Amazon Web Services -palvelukatkos kohtaa lentoyhtiöitä ja häiritsee lähtöselvitystä
    • Ford, Tesla ja GM raportoivat tuloistaan ​​tariffien ja muiden haasteiden keskellä

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.