Saksalaisen autovalmistajan Mercedes-Benzin logo nähdään yrityksen osaston edessä seisovana ennen kansainvälisen autonäyttelyn IAA: n avaamista Münchenissä, Saksassa 7. syyskuuta 2025.
Tobias Schwarz | AFP | Getty -kuvat
Eurooppalaiset automaattiset jättiläiset tuottavat tuote blitzkriegs yrittäessään vastustaa kiinalaisten kilpailijoiden paikallista kilpailua.
IAA -likviditeettikonferenssin etenemisen keskellä Münchenin suuri autonäyttely alkoi tiistaina ja kesti sunnuntaihin, Saksa julkinen ja Bmw Kaikki uudet sähköautot on paljastettu.
Volkswagen paljasti pienen id.cross -konseptin auton painopisteen, koska se toivoo vähentävänsä sähköetuaan Euroopassa.
Samaan aikaan BMW julkaisi IX3-urheiluajoneuvon maailman ensi-illan esittäen ns. “Super Brain Architecture” -sovelluksensa, joka korvaa laitteiston keskitetyllä tietokonejärjestelmällä.
Ranskasta RengasSe puolestaan käynnisti myös kuudennen sukupolven CLIO-mallin Renault 5 Turbo 3E: llä, jota kuvataan ensimmäisenä “mini-superautona”.
Tuotteen lanseeraus osoittaa, kuinka vanhat eurooppalaiset valmistajat taistelevat kiinalaisia kilpailijoita vastaan EU: n markkinaosuuksien säilyttämiseksi ja myynnin vähentymisen vähentymisen Kiinassa, joka on maailman suurimpi automarkkinoita.
Eurooppalainen autoteollisuus käsittelee parhaillaan monia haasteita, noususta Yhdysvaltojen tariffeihin sekä toimitusketjun häiriöihin ja sääntelypaineisiin.

Alankomaiden pankkien kuljetus- ja logistiikan kuljetus- ja logistiikan vanhempien kuljetus- ja logistiikan taloustieteilijä Rico Luman kertoi, että Volkswagen- ja BMW -mallien käynnistäminen oli tarkoitus tuomita paikallisilla Euroopan markkinoilla.
“Tiedämme, että eurooppalaisten kuluttajien kiinalaisten pelaajien digitaaliset ominaisuudet arvostetaan”, Luman kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
“On selvää, että he vahvistavat kilpailua vain EV-kilpailijoiden kanssa ottamalla käyttöön seuraavan tason tekniikkaa heidän malleihinsa”, hän lisäsi.
Luman kertoi, että Volkswagenille edulliset sähköajoneuvot ovat “tärkeä strateginen prioriteetti” yrittäessään avata ja ylläpitää markkinaosuutta.
Volkswagen -ryhmän toimitusjohtaja Oliver Blume piti puheen Polo ID: ssä, joka pidettiin kansainvälisessä autonäyttelyssä IAA 8. syyskuuta 2025 Münchenissä, Etelä -Saksassa. IAA -likviditeettinäyttely pidetään 9. -14. Syyskuuta 2025.
Tobias Schwarz | AFP | Getty -kuvat
Volkswagenin toimitusjohtaja Oliver Blume kertoi, että hänen ei tarvitse huolehtia kiinalaisten pelaajien hallussa olevista kilpailuista.
“Kilpailu on minulle erittäin positiivinen. Se on kuin urheilussa: Kun sinulla on hyviä kilpailijoita, sinun on parannettava. Sitä me olemme viime vuosina parantaaksemme itseämme.”
“Ei A/tai Kilpailu”
Viime kuukausina kiinalaiset autovalmistajat, kuten BYD ja XPeng, ovat viime kuukausina tunkeutuneet nopeasti Euroopan automarkkinoille, mikä tarkoittaa, että he pystyvät tuottamaan sähköautoja halvemmin kuin kilpailijat.
Aasian jättiläisen autoteollisuuden kasvu johtuu tuista, verokannustimista, ja arviolta 230 miljardia dollaria sähköajoneuvojen kehityskustannuksia vuosina 2009–2023. Analyytikot luetellaan myös alhaisemmat työvoimakustannukset, heikommat juanit, innovatiiviset teknologiset kehitykset ja vahvan akun toimitusketjun Peijingin tärkeimmistä eduista.
Mutta BMW: n toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoi tällä viikolla Münchenissä, että IAA -likviditeettikonferenssi esittelee Saksan ja Euroopan autoteollisuuden vahvuutta.
“Näet paljon kilpailijoita suorittavan parasta, ja se ei ole vain BMW”, Zipse kertoi CNBC: lle perjantaina.
”Se ei ole A/tai kilpailu. [worldwide] Se on jotain ylläpidettävää ”, Zipp sanoi.
Muualla Klaus Rosenfeld, saksalaisen autoosien valmistajan toimitusjohtaja Schaefflerkertoi CNBC: lle, että tämän viikon IAA -kokous esittelee eurooppalaisen autoteollisuuden “luottamusta” ja “optimismia”.
”On rohkaisevaa, että kaikista näistä geopoliittisista haasteista huolimatta kilpailu [and] Se, mitä ympärillämme tapahtuu, on arvaamatonta. ”Rosenfield sanoi.
Schaefflerin toimitusjohtaja kuvaa Kiinaa maailman “tärkeimpiin” automarkkinoihin sanomalla, että Kiinassa menestyvät yritykset voivat menestyä maailmanlaajuisesti.
“Minun mielestäni se on tärkein idea, joka sinun on oltava, kun ajattelet tulevaisuutta”, Rosenfield sanoi.