Tesla ja SpaceX: n toimitusjohtaja Elon Musk allekirjoittivat toimeksiannon Washingtonissa, D.C., 11. helmikuuta 2025 Valkoisen talon soikeassa toimistossa).
Andrew Harnik |
Tesla Varastot laskivat tiistaina 6% sen jälkeen, kun kiinalainen kilpailija BYD ilmoitti aikovansa kehittää itse ajavaa autotekniikkaa Deepseekin kanssa ja kertoi tarjoavansa itse ajavan tyyppisen järjestelmänsä melkein kaikissa uusissa autoissaan, mikä korostaa Elon Muskin huolenaiheita. Kilpailun takana. .
Uutiset maailman rikkaimmasta miehestä, joka on halukas johtamaan sijoittajaa ostamaan Openaia, hän työskentelee presidentti Donald Trumpin Valkoisen talon kanssa Teslassa. Myös ulkopuolelle liittyvä puuttuminen on yhä enemmän huolenaiheita.
Teslan osakekurssi laski viideksi peräkkäiseksi päiväksi, laski lähes 17% tuosta ajasta 328,50 dollariin ja kulutti yli 200 miljardia dollaria markkina -arvoa.
BYD: stä tuli Teslan intensiivisin kilpailija maailmannäyttämöllä sanomalla maanantaina, että ainakin 21 sen uutta malliajoneuvoa varustetaan osittain automatisoidulla ajojärjestelmällä, mukaan lukien automaattisen pysäköinnin ominaisuudet ja moottoriteillä purjehdustoiminto.
Tesla ei ole vielä tarjonnut robottia, ja sen sähköajoneuvot vaativat tällä hetkellä ihmisen kuljettajia pysymään ohjauspyörällä ja olemaan valmis kääntymään tai jarruttamaan milloin tahansa. Teslan viime kuussa tulopuhelun aikana Musk sanoi, että yrityksen tavoitteena on “valvomaton täydellinen autonominen ajaminen” Austinissa, Texasissa ja kuljettajan matkalla kesäkuussa ja kuljettajan ratsastusautopalvelun. Aakkosten Waymo palvelee jo Robotaxi -palveluita Austinissa ja osissa Phoenixissa, San Franciscossa.
Morgan Stanley -analyytikot kirjoittivat huomautuksessa: “Uskomme, että Waymo, Teslan ja monien kiinalaisten pelaajien välinen kilpailu on ottelu monille kiinalaisille pelaajille”, Morgan Stanley -analyytikot kirjoittivat huomautuksessa. 430 dollaria.
Waymo kertoi tiistaina, että se lisäsi 10 neliökilometrin kattavuutta Robotaxi -palveluunsa Los Angelesissa.

Oppenheimerin analyytikot “autonominen kilpailu voi rajoittaa” analyytikot kirjoittivat tiistaina antamassa raportissa. [Tesla] Kannattavuus.
Teslan johtamisen lisäksi Musk on myös SpaceX: n toimitusjohtaja, omistaa sosiaalisen median yrityksen X ja johtaa keinotekoisen älykkyyden startup XAI: ta. Nykyään hän viettää myös paljon aikaa Washingtonissa, D.C.
Monia projekteja, monia häiriötekijöitä
Sijoittajat ovat jo huolissaan siitä, että Musk ylittää biljoonan dollarin EV-yhtiönsä tapahtumien edetessä maanantaina. Muskin asianajaja Marc Toberoff vahvisti CNBC: lle, että Musk johti sijoittajien konsortiota 97,4 miljardin dollarin OpenAi -tarjouksella.
Musk oli yksi Openain perustajista vuonna 2015, kun AI -startupit luotiin voittoa tavoittelemattomaksi tutkimuslaboratorioksi. Musk yritti saada Teslan Openaiin, ja hän lähti myöhemmin organisaation hallituksesta.
Sittemmin Openai on kaupallistanut monia tuotteita, tunnetuimmin chatgpt. Perustaja ja toimitusjohtaja Sam Altman pyrkii järjestämään Openain uudelleen voittoa tavoittelemattomaksi kokonaisuudeksi. Musk on haastanut Openain tämän siirtymisen estämiseksi ja luonut suoran kilpailijan Xaille.
Oppenheimer -analyytikot kirjoittivat: [Tesla] Siirrimme keskittymisen kehon AI -peliin, ja mielestämme Elon Muskin tarjous AI: n avaamisesta on häiritsevää [Tesla’s] haaste. “
Altman kertoi työntekijöille tiistaina muistiossa, että Openain hallitus ei ole saanut Muskilta muodollista tarjousta ja muistuttanut työntekijöitä siitä, että “Elonilla on historiaa, ettei se lykkää vaatimuksia”.
Toberoff kertoi myöhään tiistaina antamassaan lausunnossa, että hän oli lähettänyt tarjouksen Openaille ulkopuolisille lakimiehille William Savittille ja Sarah Eddylle päivä sitten Muskin johtaman konsortion puolesta “välittämään se asiakkaille”. Toberoff sanoi, että tarjous oli “yksityiskohtaisen nelisivun kirjeen muodossa” ja lähetti sen Openai-hallitukselle.
“Onko Sam Altman päättää tarjota tai hylätä tämän muille Openain hallituksen jäsenille”, hän kirjoitti.
Oppenheimer -analyytikot korostivat myös lisäriskejä, jotka liittyvät Muskin laajaan työhön Trumpin hallinnon kanssa.
He kirjoittivat. Esimerkiksi he mainitsivat äskettäiset ajoneuvojen rekisteröintitiedot, jotka osoittivat laskun Kaliforniassa ja useilla Euroopan markkinoilla.
Tesla ja Musk eivät vastanneet välittömästi kommenttipyyntöihin.
katsella: Tesla on edelleen tiellä
