Kuljetusperävaunu kuljettaa Toyotan ajoneuvoja ja jonottaa rajatullitarkastuksessa Yhdysvaltoihin Otayn rajanylityspaikalla Tijuanassa, Meksikossa, 31.5.2019.
Jorge Duenes |
DETROIT – Autovalmistajien osakkeet General Motors ja tähti Varastot laskivat tiistaiaamuna, kun valittu presidentti Trump uhkasi asettaa 25 prosentin tullit Kanadasta ja Meksikosta Yhdysvaltoihin tuoduille tavaroille.
Tällaisilla tariffeilla olisi merkittävä vaikutus maailmanlaajuiseen autoteollisuuteen, joka on käyttänyt näitä maita, erityisesti Meksikoa, vähentääkseen ajoneuvojen tuotantokustannuksia NAFTA:n voimaantulosta vuonna 1994 lähtien.
UBS raportoi, että autoteollisuuden osuus Meksikon tuonnista Yhdysvaltoihin (mukaan lukien ajoneuvot ja osat) on 26 prosenttia ja Kanadan tuonnin osuus on 12 prosenttia.
Lähes jokaisella Yhdysvalloissa toimivalla suurella autonvalmistajalla on tehtaita Meksikossa, mutta General Motors ja Stellantis rakentavat siellä tuottoisia täysikokoisia lava-autoja.
General Motorsin osakkeet laskivat noin 7 % tiistain alussa.
General Motorsin, Fordin ja Stellantisin osakkeita.
Chrysler-emoyhtiö Stellantis, jolla on neljä suurta tehdasta näissä maissa, näki osuutensa putoavan yli 4 %. osakkeita ford autot, Niistä altistuminen maassa on pienempi, mikä laski lähes 2 %. osakkeita Toyota moottori, honda autoja Myös muiden Meksikon tehtaiden tuotanto laski vähintään prosentin.
Trump ilmoitti aikovansa antaa toimeenpanomääräyksen astuessaan virkaan 20. tammikuuta 25 prosentin tullin asettamisesta kaikelle Yhdysvaltojen tuonnille Kanadasta ja Meksikosta. tariffi.
Tällaiset tullit olisivat aggressiivisempia kuin Trumpin odotettu suunnitelma neuvotella uudelleen Yhdysvaltojen, Meksikon ja Kanadan välinen sopimus, jonka hän loi ensimmäisellä kaudellaan korvaamaan Pohjois-Amerikan vapaakauppasopimuksen. Siirto lopettaisi alueelliset vapaakauppasopimukset.
GM:n ja Stellantisin tiedottajat kieltäytyivät kommentoimasta mahdollisia tariffeja tiistaina. Kaksi autonvalmistajaa ja Fordin lobbausryhmä, American Automotive Policy Council, eivät heti vastanneet kommentteihin.
Wall Streetin analyytikot uskovat, että Trumpin ilmoittama tariffisuunnitelma on isku eri maille ja sen tarkoituksena on luoda vipuvaikutusta tulevissa neuvotteluissa.
“Pidämme tullien uhkaa välineenä, jota Trump käyttää poimiessaan muista maista taloudellisia ja poliittisia tuloksia, jotka hän uskoo olevan parhaita Yhdysvalloille”, Carlos Capistran BofA Securitiesista sanoi tiistaina antamassaan muistiossa Meksiko osoittaa halukkuutta neuvotella edellä mainituista asioista tariffien välttämiseksi. “
Barclaysin Dan Levy oli samaa mieltä sijoittajaviestissä maanantai-iltana: “Ajattelemme [the] Ilmoitus oli suurelta osin neuvottelutaktiikka (kuten nähtiin vuonna 2016), ja näin laajamittaisten tariffien käyttöönottoa pidettiin epätodennäköisenä.
Sekä Trump että demokraatit ovat sanoneet uskovansa, että kauppasopimusta on tarkistettava kiinalaisten valmistajien, kuten BYD:n, mahdollisten suunnitelmien huomioon ottamiseksi.
Trump ehdotti kampanjan aikana useita tariffiehdotuksia, mukaan lukien yli 200 prosentin tariffien tai verojen vaatiminen Meksikosta tuoduille ajoneuvoille. Hän uhkasi myös korottaa eurooppalaisten autojen tulleja, kuten teki ensimmäisen kautensa aikana.
– CNBC Michael Bloom osallistunut tähän raporttiin.