Close Menu
    What's Hot

    United Airlinesin toimitusjohtaja varoittaa pitkästä sulkemisesta

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Matkustelu
    • Talous
    • Auto
    • Uutiset
    • Euroopassa
    Laina Oppaasi
    Home » Lilium joutuu konkurssiin, kun lentotaksiyhtiö kamppailee saadakseen käteistä
    Autos

    Lilium joutuu konkurssiin, kun lentotaksiyhtiö kamppailee saadakseen käteistä

    ThomasBy ThomasOctober 23, 2024No Comments3 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Saksalainen Lilium valmistaa lentäviä sähköisiä matkustajadroneja.

    lilja

    Saksalainen ilmailualan startup lilja Yritystä uhkaa konkurssi, jos osavaltion hallitukselta ei saada hätävaroja Kaakkois-Baijerin osavaltiolle.

    Konkurssi merkitsisi jyrkkää laskua startupille, jota kerran mainostettiin Euroopan parhaana mahdollisuutena rakentaa 2000-luvun lentävä “auto”.

    Lilium on yksi yrityksistä, jotka yrittävät luoda “eVTOL” (sähköinen pystysuora nousu- ja laskuajoneuvo).

    Näitä ajoneuvoja, joita usein kutsutaan lentäviksi autoiksi tai lentotakseiksi, kehittävät startupit Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Aasiassa.

    Nykyään Lilium on kuitenkin vaikeuksissa. Yritys yrittää epätoivoisesti kerätä veronmaksajien varoja Saksasta. Ja toistaiseksi ei ole onnistuttu.

    Mitä tapahtui?

    Lilium on neuvotellut Saksan liittohallituksen ja Baijerin osavaltion hallituksen kanssa hätäpääoman lisäämisestä.

    Saksalainen Lilium-yhtiö pyrkii mullistamaan lentoliikenteen

    Yhtiö on hakenut liittovaltiolta 50 miljoonan euron (54 miljoonan dollarin) lainaa. Saksan lainsäätäjät kuitenkin hylkäsivät sen pyynnön.

    Viime viikolla julkaistussa viranomaisilmoituksessa Lilium sanoi “saaneensa viitteitä siitä, että Saksan liittotasavallan parlamentin budjettivaliokunta ei hyväksy 50 miljoonan euron takausta ehdotetulle 100 miljoonan euron vaihtovelkakirjalainalle”.

    Ehdotetun valtiontuen maksaa KfW, Saksan valtion omistama kehityspankki.

    Lilium lisäsi hakemuksessa, että “neuvottelut Baijerin osavaltion kanssa vähintään 50 miljoonan euron takauksesta jatkuvat”.

    Liliumin tiedottaja kertoi CNBC:lle, että yritys ei aio kommentoida enempää kuin 6K-hakemuksessa esitettyjä lausuntoja.

    Vastauksena Saksan päätökseen evätä Liliumin valtiontuki, Baijerin talousministeri Hubert Aiwanger kritisoi toimenpidettä ja kutsui “valitettavaksi”, että liittohallitus päätti olla tukematta yritystä.

    Berliinissä toimivan Climate Technology Investors World Fundin perustaja Danijel Višević sanoi, että vaikka oli “ymmärrettävää”, että lainsäätäjät hylkäsivät Liliumin tukemisen, koska he olivat huolissaan siitä, että hallitus tukee yhtä yhtiötä kuin toista, poliitikkoja on harhaanjohtava käsitys, että lentotaksit ovat “miljonäärien leluja”. Ajatus oli hänen mukaansa “liian lyhytnäköinen”.

    Vishevich sanoi, että oli epäreilua, että yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Tesla, joka poltti miljardeja dollareita ennen kuin teki voittoa, pystyi kerran saamaan Yhdysvaltain valtion lainoja, mutta Lilium ei.

    Mitä Lilium yrittää rakentaa

    “Lentävä auto” ei ehkä ole oikea termi. Mutta se, mitä Lilium yrittää viime kädessä tuoda maailmalle, on pystysuora nousu- ja laskukone, joka voi kuljettaa ihmisiä kaupungista toiseen tienruuhkien vähentämiseksi.

    Yritys aikoo aluksi käynnistää oman digitaalisen “ride-hailing” -palvelun, jonka avulla käyttäjät voivat tilata sen lentokoneita määrätyiltä alueilta, joilla he voivat nousta ja laskeutua.

    Lilium päätti sitten muuttaa liiketoimintamalliaan.

    Koko palvelun itsensä kehittämisen sijaan yhtiö on valinnut kumppaniksi lentoyhtiöiden ja lentoasemaoperaattoreiden kanssa, jotka rakentavat tavoitteensa toteuttamiseen tarvittavan palvelutarjonnan ja infrastruktuurin.

    Liliumin suihkukoneet maksavat jopa 9 miljoonaa dollaria. Yhtiö kehittää myös kuuden hengen versiota, joka maksaa ostajille noin 7 miljoonaa dollaria.

    Lilium on tehnyt suuria sopimuksia Lufthansa Saksa ja Saudi-Arabia. Se on myös tehnyt yhteistyötä pariisilaisen kansainvälisen lentoasemaoperaattorin Groupe ADP:n kanssa.

    nousu ja lasku

    Neljän yliopisto-opiskelijan vuonna 2015 perustama Lilium sai nopeasti maineen yhtenä Euroopan parhaiten rahoitetuista lentotaksiyrityksistä.

    Yhtiö on onnistuneesti kerännyt satoja miljoonia dollareita rahoitusta sijoittajilta, kuten kiinalaisilta Tencentiltä, ​​Atomicolta ja Earlybirdiltä.

    Syyskuussa 2021 Lilium listautui Nasdaqiin sulautumalla SPAC Qell -nimisen erikoiskauppayhtiön kanssa.

    Huipussaan Liliumin arvo oli 3,3 miljardia dollaria. Sen osakekurssi on laskenut alle 50 senttiin, mikä on yli 95 % pudotus ensimmäisestä kaupankäyntipäivästä.

    katsella: eVTOLS: Ovatko lentävät autot vihdoin todellisuutta?

    eVTOLS: Ovatko lentävät autot vihdoin todellisuutta?
    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleNorjan 1,8 biljoonan dollarin sijoitusrahasto varoittaa osakemarkkinoista
    Next Article “Mitä aiomme tehdä”: Ranskalaiset autonosien työntekijät lakossa vaativat EU:n tulevaisuutta kaupalleen
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen

    October 16, 2025

    NIO:n osakkeet putoavat sen jälkeen, kun GIC syyttää yritystä tulojen paisuttamisesta

    October 16, 2025

    Teslan kysyntä on keskipisteessä, kun Trump johtaa GM: tä, Fordin poistumaan sähköajoneuvoista

    October 15, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    United Airlinesin toimitusjohtaja varoittaa pitkästä sulkemisesta

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen

    Lentomatkailu voisi olla katalysaattori sulkemiseen, sanoo TD Cowenin Tom Fitzgerald.

    Trending Posts
    Recent
    • United Airlinesin toimitusjohtaja varoittaa pitkästä sulkemisesta
    • S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa
    • Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen
    • Lentomatkailu voisi olla katalysaattori sulkemiseen, sanoo TD Cowenin Tom Fitzgerald.
    • Sveitsi leikkaa BKT-ennustetta, koska Trumpin tullit painavat taloutta

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.