Stellantis NV:n toimitusjohtaja Carlos Tavares puhuu tiedotusvälineille Stellantis-autotehtaalla Ranskan Sochaux’ssa torstaina 3.10.2024.
Nathan Lane |. Getty Images
Detroit – autonvalmistaja tähti Yhtiö aikoo sulkea ja myydä massiivisen autoteollisuuden koepaikkansa Arizonassa vuoden loppuun mennessä, CNBC on oppinut.
Päätös on transatlanttisen autonvalmistajan viimeisin kustannusleikkaustoimi toimitusjohtaja Carlos Tavaresin johdolla. Stalin kohtaa Wall Streetin, jälleenmyyjien ja United Auto Workers Unionin painostusta.
4000 hehtaarin Arizonan testialue sijaitsee Yuccassa, Arizonassa, Phoenixin ja Las Vegasin välissä. Siitä lähtien Chrysler osti kiinteistön 35 miljoonalla dollarilla, ja sitä on käytetty autonvalmistajan ajoneuvojen testaukseen ja kehittämiseen. Ford Motor Company 2007.
Sulkemisen vahvisti kolme ohjelman tuntevaa henkilöä, jotka suostuivat pysymään nimettömänä, koska asia on yksityinen.
Stellantis aikoo käyttää testauspaikkaa Arizonassa, jonka omistaa Toyota moottori Päätös alkaa kahden asian tuntevan henkilön mukaan ensi vuonna. Toyota avaa korkean kunnossapidon toimintonsa muille yrityksille vuonna 2021.
Stratis Chrysler Arizona Proving Ground
Lähde: Google Earth
Stellantis vahvisti sulkemisen perjantaiaamuna vedoten kustannussäästöihin ja kiinteistöjen tarkastuksiin, joita yhtiö teki.
“Stellantis etsii edelleen mahdollisuuksia lisätä tehokkuutta ja optimoida jalanjälkeään varmistaakseen tulevaisuuden kilpailukyvyn nykypäivän nopeasti muuttuvilla globaaleilla markkinoilla”, yhtiö sanoi sähköpostilla.
Autovalmistaja sanoi myös tekevänsä yhteistyötä United Auto Workersin kanssa tarjotakseen erityisetuja työpaikan työntekijöille, tai he voivat halutessaan siirtää toimintansa ja jatkaa työskentelyä, mutta työntekijät voitaisiin irtisanoa toistaiseksi, mikä tekisi heistä oikeus palkkaan ja etuuksiin kahdelta vuodelta.
Stellantis sanoi, että Arizonan testialueella työskentelee tällä hetkellä 41 työntekijää, mukaan lukien 37 tunnin tuntityöntekijää, joita edustaa paikallinen UAW-osasto.
Tavaresia ja irtisanomisia kohtaan yhä enemmän kritisoinut UAW ei ole reagoinut suunniteltuihin sulkemisiin.

Kuten useimmat autonvalmistajat, Stellantis ylläpitää useita koepaikkoja vaihtelevissa ilmasto- ja maantieteellisissä olosuhteissa, joissa se kehittää ja testaa ajoneuvoja ennen kuin myy niitä kuluttajille. Stellantisin toinen suuri koelaitos Yhdysvalloissa on 4 000 hehtaarin kampus Detroitista länteen Chelseassa, Michiganissa.
Stellantisin Arizona-kompleksi oli yksi 18 laitoksesta, jotka yritys ilmoitti UAW:lle mahdollisesta sulkemisesta viime vuonna liiton sopimusneuvottelujen aikana Stellantisin kanssa.
Suurin osa muista toiminnoista on osia ja jakelukeskuksia, joiden odotetaan yhdistettävän “mega-kohteiksi”, samoin kuin yhtiön massiivinen 500 hehtaarin kampus Detroitin metrossa, joka toimi aiemmin Chryslerin maailmanpäämajana.
Muiden kiinteistöjen asema on epäselvä, vaikka paikalliset ja osavaltion poliitikot, mukaan lukien Michiganin kuvernööri Gretchen Whitmer, ovat ilmaisseet huolensa siitä, että Strantis voisi sulkea entisen päämajansa Auburn Hillsissä, neiti.
Stellantis on vähentänyt merkittävästi Yhdysvaltain työvoimaansa viime vuosina Tavaresin säästötoimenpiteiden myötä.
Stellantis on vähentänyt työvoimaansa 15,5 prosentilla eli noin 47 500 työntekijällä joulukuusta 2019 vuoden 2023 loppuun, mukaan lukien 14,5 prosentin vähennys Pohjois-Amerikassa julkisten hakemusten mukaan. Tämä ei sisällä uusia lomautuksia ja lomautuksia tänä vuonna.
Autovalmistajalla oli viime vuoden lopussa vain noin 11 000 toimihenkilöä Yhdysvalloissa. Vuonna 2019 luku oli 53 000. General Motors Fordilla on 28 000.
Lomautukset tulevat Stellantisin pyrkiessä ulkoistamaan monia insinööritehtäviä halvemman kustannustason maihin, kuten Brasiliaan, Intiaan ja Meksikoon, useiden asian tuntevien mukaan.
Bloomberg News raportoi aiemmin tänä vuonna, että Stellantis alkoi rekrytoida suurinta osaa insinöörihenkilöstöstään niissä maissa, joissa kustannukset työntekijää kohti ovat noin 50 000 euroa (53 000 dollaria) tai vähemmän vuodessa, mikä on selvästi alle vastaavien tehtävien Yhdysvalloissa ja Euroopassa.