Amerikkalaiset automerkit Jeep, Ram, Dodge ja Chrysler ovat pulassa uusien omistajien johdosta.
eurooppalaisia ja amerikkalaisia jättiläisiä tähti S&P Global Liquidityn mukaan yhtiö on myynnin perusteella maailman viidenneksi suurin autonvalmistaja. Ranskalainen valmistaja Groupe PSA ja yhdysvaltalainen ja italialainen yhteisyritys Fiat Chrysler sulautuvat vuonna 2021 ja odottavat miljardeja dollareita synergiaetujen avulla jakavan kalliita kehityskustannuksia, kuten sähköajoneuvoja ja ohjelmistoja kahdelle mantereelle. Uusien teknologioiden taakka tarjoaa uusia mahdollisuuksia .
Osa näistä lupauksista on jo toteutunut.
“Aluksi markkinat olivat skeptisiä, että Stellantis voisi saavuttaa kahden yrityksen ilmoittamat 5 miljardin dollarin synergiaedut”, sanoi Daniel Roeska, Bernsteinin toimitusjohtaja.
Mutta Strantis onnistui paremmin.
“He keräsivät onnistuneesti 8 miljardia dollaria”, hän sanoi. “Sitten he lopettivat laskemisen.”
2023 on hieno vuosi: ennätysmyynti, ennätysvoitot, ennätysvapaa kassavirta.
Näiden saavutusten takana piilee erilaisia ongelmia.
Asiakkaat ovat tyrmistyneet korkeista hinnoista. Tuotteet vanhenevat, kun kilpailijat päivittävät tuotelinjojaan. Valitukset tuotteiden laadusta ovat vaivanneet yritystä, etenkin uusissa Jeep-malleissa, joiden hintalappu ylittää 100 000 dollaria – tuotemerkin uusi alue.
Myynti laski 14 % vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla ja voitot putosi lähes puoleen, yhtiö sanoi. Osake on myös laskenut kaikkien aikojen korkeimmasta 29,51 dollarista maaliskuussa hieman yli 13 dollariin lokakuun alussa.
Sen ytimenä on korkea varasto Pohjois-Amerikassa, Jeep- ja Ram-kuorma-automerkkien kotipaikassa, mikä muodostaa noin 50 % Stellantisin voitoista RBC Capitalin arvioiden mukaan.
Cox Automotiven mukaan Stellantis-ajoneuvoilla on suurin jälleenmyyjävalikoima kaikista merkeistä Yhdysvalloissa. Tämä tarkoittaa, että he eivät myy.
“Pohjois-Amerikan liiketoiminta on erittäin kannattavaa ja sitä pidetään käteisenä lehmänä”, sanoi Stephanie Brinley, S&P Global Mobility Auto Intelligencen johtaja. “Ehkä ajatus on, että se voi toimia itsenäisesti ilman suurta vaikutusvaltaa. Mutta se tarvitsee silti tukea .”
Nyt jälleenmyyjät ovat vihaisia – yhtiön North American Dealer Council on lähettänyt avoimen kirjeen Stellantisin ylimmälle johdolle, mukaan lukien toimitusjohtaja Carlos Taveresille, syyttämällä heitä varoitusten huomiotta jättämisestä ja rikosten tekemisestä, jotka aiheuttavat yrityksen vaikeuksiin.
UAW uhkasi uudella lakolla. Kiistat tavarantoimittajien kanssa päätyivät oikeuteen.
“Koko keskustelu Stlantisista on periaatteessa romahtanut”, Roska sanoi. “Emme puhu vapaasta kassavirrasta. Emme puhu pitkän aikavälin sähköajoneuvojen strategiasta. Emme puhu markkina-asemasta tai Kiinan yhteisyrityksestä. Puhumme vain siitä, kuinka paljon se menee maksaa.” Yritys on luopumassa Yhdysvaltojen varastosta.
Stellantis odottaa lanseeraavansa joukon uusia tuotteita muutaman seuraavan vuoden aikana sekä erittäin joustavan alustan, johon mahtuu erilaisia voimansiirtoja – sähkö-, hybridi- ja vanhempia kaasukäyttöisiä ajoneuvoja. Tämä voisi auttaa selviytymään epävarmoista ajoista autoteollisuudessa, jossa sähköajoneuvojen kysyntä on epävakaa ja arvaamaton.
Mutta seuraavat 6-12 kuukautta ovat myös todennäköisesti vaikeita.
Katso video saadaksesi lisätietoja.