16. maaliskuuta 2021 General Motorsin logo ilmestyi General Motorsin pääkonttorin julkisivuun Detroitissa.
Rebecca Cook |
DETROIT – Wall Street reagoi General Motors Corporationin Tiistain sijoittajapäivä oli olkapäivystys.
Johtajat käyttävät Detroitin autovalmistajan toimintaa keskittyäkseen laajoihin, lyhyen aikavälin päivityksiin yrityksen toimintaan, kun se yrittää erottua kilpailijoista haastavampien markkina- ja talousolosuhteiden keskellä. Mutta tällä ei ole juurikaan vaikutusta yhtiön osakkeen kehitykseen.
GM uskoo, että sillä on ainutlaatuinen asema ylittääkseen teollisuuden ja Wall Streetin odotukset täysin sähköautoillaan ja perinteisillä polttomoottoriajoneuvoillaan. Yhtiö odottaa tulosten paranevan molemmissa ajoneuvotyypeissä, koska se tavoittelee ensi vuoden oikaistun tuloksen olevan vuoden 2024 kaltainen.
“Kaikki alkaa tästä: mittakaava, pääomatehokkuus ja kustannusten hallinta. Ne erottavat meidät muista alan yrityksistä ja suoraan sanottuna omasta aiemmasta suorituksestamme”, GM:n toimitusjohtaja Mary Barra noin kolmen tunnin tapahtumassa klo. tuotantonsa Spring Hillissä, Tennesseessä.
GM:n presidentti Mark Reuss jopa pyyhkäisi perinteiselle kilpailijalleen Ford Motor Company ja Strantis. Hän ei nimennyt niitä, mutta sanoi, että GM ei tarvitse “skunk works” -tiimiä kehittääkseen edullisia sähköajoneuvoja, kuten Fordin, ja kannattavuuden leikkaaminen kuten Stellantisilla ei toimi.
Silti sijoittajat eivät ole suurelta osin onnistuneet palkitsemaan GM:ää sen johtajuudesta kotimaisessa sähköautotuotannossa ja sen paremmuudesta moniin autonvalmistajiin verrattuna perinteisten bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojen kannattavuudessa.
Useat Wall Streetin analyytikot jättivät näkemyksensä ja arvionsa autonvalmistajasta ennalleen tapauksen jälkeen vedoten jatkuvaan optimismiin, mutta yleisstrategian yksityiskohtien puutteeseen.
GM-, Ford- ja Stellantis-osakkeet vuonna 2024
“Menetetty mahdollisuus – ei strategiaa, vain taktiikkaa”, Bernsteinin analyytikko Daniel Roeska kirjoitti keskiviikkona pidetyssä sijoittajaviestissä, jossa esiteltiin monia yhtiön tämänhetkisiä saavutuksia, mutta se ei tarjoa paljon tietoa strategiasta.
Ihmiset, kuten Barclaysin Dan Levy ja BofA Securitiesin John Murphy, sanoivat, että vaikka tapahtumasta puuttui joitain yksityiskohtia, se vahvisti GM:n asemaa kilpailijoihin verrattuna.
“GM:n eilen sijoittajapäivä ei tarjonnut paljon strategian jyrkälle muutokselle. Uskomme kuitenkin, että se oli vahva muistutus GM:n tasapainoisesta ja pragmaattisesta lähestymistavasta, jossa yhdistyy vahva keskittyminen sähköajoneuvoihin ja keskittyminen toteutukseen. ja toteutus yhdistettynä korkeaan huomion tasoon.
General Motorsin osakkeiden kurssi muuttui vähän 46,01 dollarissa tiistaina. Osake on edelleen lähes 30 % nousussa tänä vuonna, mutta siihen on viime aikoina kohdistunut paineita, kun Wall Streetin analyytikot ovat toistuvasti laskeneet osakkeen luokitusta ja tarkistaneet sen hintatavoitteita.
Tässä on muutamia aiheita, jotka sijoittajien tulisi ottaa pois tapahtumasta:
2025
GM:n talousjohtaja Paul Jacobson sanoi, että hän odottaa oikaistun tuloksen vuonna 2025 olevan “samanlainen” kuin yhtiön tänä vuonna.
Se tavoittelee vuoden 2024 oikaistua liiketulosta 13–15 miljardia dollaria eli 9,50–10,50 dollaria osakkeelta, kun se oli aiemmin tänä vuonna ollut 12,5–14,5 miljardia dollaria eli 9–10 dollaria osakkeelta.
Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla GM:n oikaistu liiketulos oli 8,3 miljardia dollaria ja oikaistu autoteollisuuden vapaa kassavirta oli 6,4 miljardia dollaria.
GM:n pääomamenojen vuonna 2025 odotetaan myös pysyvän tämän vuoden tasolla, Jacobson sanoi. GM:n vuoden 2024 taloudellinen ohjeistus sisältää 10,5–11,5 miljardin dollarin investoinnit.
Sähköautojen huipussaan?
Jacobson sanoi, että GM:n tulosten ensi vuonna odotetaan myös supistuvan sähköajoneuvoliiketoiminnassaan, jonka odotetaan laskevan 2 miljardilla dollarilla 4 miljardiin dollariin.
GM:n sähköajoneuvojen myötätuuli ensi vuonna jakautuu myynnin ja päästöjen kasvusta saataviin säästöihin sekä sähköajoneuvojen tuotantohyvityksiin ja alentuneisiin kustannuksiin, kuten raaka-aine- ja akkutuotantoon.
“Uskomme, että sähköajoneuvojen tappiomme ovat saavuttaneet huippunsa tänä vuonna ja keskitymme parantamaan merkittävästi kannattavuutta ensi vuonna”, Barra sanoi.
GM sanoi, että akkukustannuksia on vähennetty 60 dollarilla kilowattitunnilta tänä vuonna vuodesta 2023 alkaen.
Barra sanoi, että autonvalmistaja aikoo valmistaa ja tukkumyyntiä noin 200 000 sähköautoa Pohjois-Amerikkaan vuonna 2024 ja saavuttaa tuotanto- tai voittomarginaalit tämän vuoden loppuun mennessä. Ohjeistus laskee aiemmasta 200 000 sähköauton tavoitteesta 250 000 sähköautoa, joka oli jopa 300 000.
viimeinen
General Motors väitti kerran, että Ultium oli paras ratkaisu sähköajoneuvoihin, mutta lopulta se kuoli.
General Motors, joka on viettänyt vuosia brändin edistämisessä, luopuu “Ultium”-nimestä sähköajoneuvojen akuistaan ja sitä tukevasta teknologiastaan, kun se harkitsee uudelleen sähköajoneuvojen ja -akkujen liiketoimintaansa.
Yhtiö sanoi, että akut ja tekniikka säilyvät, mutta nimi katoaa lukuun ottamatta tuotantotoimintoja, kuten “Ultium Cells” -yhteisyrityksen tehdas LG Energy Solutionin kanssa.
Sen sijaan GM aikoo käyttää erilaisia akkukemiallisia ja kennomalleja, sanoi entinen akkujen valmistaja Kurt Kelty. Tesla Hän liittyi General Motorsiin aiemmin tänä vuonna akkujen varatoimitusjohtajaksi.
“GM liikkuu moniin suuntiin”, hän sanoi. “Tämä vain auttaa General Motorsia vahvistamaan asemaamme tuottaa enemmän sähköautomalleja kuin mikään muu autonvalmistaja.”
ICE-kustannukset, voitto
General Motors odottaa myös perinteisten polttomoottoriajoneuvojen myynnin ja voittojen kasvavan edelleen tulevina vuosina.
“Odotamme, että ICE-teollisuudella on pitkä häntä ja se on tärkeä osa tulevaisuuttamme”, Jacobson sanoi.
2025 GMC Yukon AT4 Ultimate Edition
General Motors Corporation
Voiton kasvun odotetaan hyötyvän kustannusleikkauksista, mukaan lukien osien ja optioiden yhdistämisestä.
Reussin mukaan GM on vähentänyt osien kokonaismäärää ajoneuvoa kohden keskimäärin noin 10 prosenttia.
osakkeenomistajien palautukset
Jacobson sanoi, että GM jatkaa “aggressiivisesti” osakkeiden takaisinostoa sen jälkeen, kun aiemmin ilmoitettu ohjelma, jonka odotetaan ostavan takaisin noin 250 miljoonaa autonvalmistajan osaketta, päättyy tällä vuosineljänneksellä.
Barra sanoi, että vuodesta 2022 vuoden 2024 loppuun General Motors palauttaa osakkeenomistajille noin 20 miljardia dollaria osakkeiden takaisinostoilla ja osinkoilla.
Jacobson sanoi, että autonvalmistajan tavoitteena on saada liikkeeseen laskettujen osakkeiden määrä alle miljardin vuoden 2025 alkuun mennessä. Yhtiöllä oli yli 1,1 miljardia osaketta keskiviikkoaamuna FactSetin mukaan.
Risteilyalukset ja Kiina
General Motorsin viimeisimmät uutiset ongelmallisesta itseohjautuvasta Cruise-autoyksiköstä ja Kiinan toiminnasta eivät tehneet Wall Streetille vaikutusta.
GM:n liiketoiminta Kiinassa on kokenut vuosikymmenen mittaisen voiton laskun, ja johtajat sanoivat keskustelevansa saneeraussuunnitelmista kiinalaisten kumppaneiden kanssa.
“Kiinassa alat nähdä paranemisen merkkejä tänä vuonna, kun jälleenmyyjien varastot vähenevät merkittävästi ja myynti ja jakaminen paranevat hieman”, Barra sanoi.
Mitä tulee risteilyyn, GM sanoi, ettei se odota kuluttavansa ensi vuonna enemmän kuin tänä vuonna. Yhtiö ei toimittanut päivitystä pitkän aikavälin suunnitelmistaan vaikeuksissa olevalle robotaksiliiketoiminnalleen.
Koska GM:n sijoittajapäivä on kaksi päivää ennen Teslan odotettua robotaksipäivää, Wall Streetin analyytikot odottavat jonkinlaista päivitystä yhteisyrityksestä, erityisesti tietoa yhtiön tulevasta rahoituksesta tai pääomamenoista.
Muita huomioitavia asioita
- moderni auto: Kysyttäessä General Motorsin ja Hyundain ilmoittamasta ei-sitovasta yhteisymmärryspöytäkirjasta, Barra sanoi, että tiimit “työskentelevät tiiviisti yhdessä ja edistyvät lopullisen sopimuksen saavuttamisessa joka viikko.”
- Chevrolet Bolt: General Motors sanoi, että seuraavan sukupolven Chevrolet Bolt EV, jonka odotetaan lanseeraavan ensi vuonna, maksaa vain hieman enemmän kuin 2023 Bolt, alkaen 28 795 dollarista.
- Ladattavat hybridit: General Motors vahvisti suunnitelmansa tuoda markkinoille ladattavat hybridi sähköajoneuvot (plug-in hybridit) vuonna 2027. Auto “ei kaipaa mitään tällä hetkellä ilman ladattavaa hybridiä”.
– CNBC Michael Bloom osallistunut tähän raporttiin.