Itseajavat autot kiihtyvät Amerikan kaduilla, mutta se, luottaako yleisö robottaksiin, on edelleen avoin kysymys.
Lähes kaksi kolmasosaa amerikkalaisista sanoo, että he eivät haluaisi ajaa kuljettajattomassa henkilöautossa, jos heille annetaan mahdollisuus, Pew Research Centerin tutkimuksen mukaan. Tämä johtuu siitä, että kaupunkien asukkaat, jotka eivät ole vielä kokeneet robotaksia, eivät ole vielä tutustuneet tekniikkaan, kun taas kuljettajattomien taksien kaupunkilaiset eivät ole vielä unohtaneet korkean profiilin onnettomuuksia, joissa on mukana muita yrityksiä, mm. General MotorsRisteilyaluksen omistuksessa.
Nyt TeslaYksi äänekkäimmistä ja optimistisimmista itseajamisen kannattajista, se lanseeraa kauan odotetun robottaksisensa vuosien toteuttamattomien lupausten jälkeen.
Yrityksen nykyinen itseajava tekniikka, jota edelleen ihmiset ohjaavat, on saanut viranomaisvalvonnan ja useita oikeusjuttuja satojen onnettomuuksien jälkeen. Asiantuntijoiden mukaan toimitusjohtaja Elon Muskin loistava puhe ei takaa robotaksiverkon turvallisuutta.
Teslan tuleva robottiakseli voi suistaa koko itseajavien autojen kentän.
kirjeWaymo on alan johtava, väittäen, että se on kirjannut yli 22 miljoonaa kuljettamatonta mailia. Kuluttajakysyntä on osoittautunut vahvaksi, ja viikoittaisten maksullisten kyytien määrä kaksinkertaistui muutamassa kuukaudessa San Franciscossa, Los Angelesissa, Phoenixissa ja Austinissa. Waymo on työskennellyt rakentaakseen mainettaan ja käynnistänyt online-turvakeskuksen ja tiedot, jotka osoittavat, että sen autot ovat turvallisempia kuin ihmiskuljettajat.
Teslan lisäksi muut kilpailijat toivovat mukaansa kilpailuun.
Amazon Cruise kertoi valmistautuvansa käynnistämään Zoox-laivastonsa, kun se aloitti toimintansa vuonna 2023 tapahtuneen onnettomuuden jälkeen, joka johti sääntelijöiden pysäyttämään laivaston. Wall Street katsoo jo kohti kuljettajatonta tulevaisuutta, ja yksi analyytikko väittää, että ilman generatiivista tekoälyä 2024 on robotaksin vuosi.
Kun itse ajavat verkostot laajenevat, yksi kiihkeimmistä keskusteluista on, voivatko kyytinjakopalvelut selviytyä. Robotaksit voivat saada kuluttajat kyseenalaistamaan, haluavatko he todella varata Uberin tai Lyftin ja jutella tuntemattomien kanssa, ajaa jonkun toisen autossa ja antaa tippiä ihmiselle (onko itse ajavia vaihtoehtoja). Uber on suojannut panoksensa allekirjoittamalla korkean profiilin sopimuksia itseajavia autoja valmistavien yritysten kanssa, mutta on epäselvää, kuinka kauan nämä kumppanuudet kestävät.
Katso tämä video saadaksesi lisätietoja.