Näiden erityisesti konfiguroitujen A350-1000ULR-koneiden odotetaan mahdollistavan maailman pisimmät kaupalliset lennot.
Qantas
Australian Qantas perjantaina paljasti ensimmäiset kuvat erityisesti konfiguroidusta Airbus lentokoneet mahdollistavat maailman pisimmät kaupalliset lennot.
A350-1000ULR (Ultra Long Range) -lentokone kuvattiin kokoonpanolinjalla Toulousessa, Ranskassa, rungon osat, siivet, peräosa ja laskutelineet nyt kiinnitettyinä.
Lentokone, joka on suunniteltu yhdistämään Sydneyssä matkustajat ensimmäistä kertaa Lontooseen ja New Yorkiin, siirtyy tällä viikolla uuteen halliin, jossa siihen asennetaan moottorit ja lentokoeinstrumentit, Qantas sanoi.
Siirto tapahtuu ennen ensi vuonna alkavaa laajaa koelento-ohjelmaa, ja ensimmäiset kaupalliset palvelut on suunniteltu vuoden 2027 ensimmäisellä puoliskolla.
Qantasin toimitusjohtaja Vanessa Hudson sanoi, että edistyminen tuo “Project Sunrise” askeleen lähemmäksi todellisuutta. Projektin nimi viittaa lentoyhtiön “Double Sunrise” -kestolentoihin toisen maailmansodan aikana, jotka pysyivät ilmassa tarpeeksi kauan nähdäkseen kaksi auringonnousua.
Qantas ja Airbus ovat julkaisseet ensimmäiset kuvat A350-1000ULR (Ultra Long Range) -koneestaan.
Qantas
Qantas sanoi, että A350-1000ULR-kone pystyy lentämään jopa 22 tuntia ilman välilaskua 20 000 litran takakeskuksen polttoainesäiliön ja parannettujen järjestelmien ansiosta.
Se odottaa suorien palvelujen lyhentävän kokonaismatka-aikaa jopa neljä tuntia verrattuna Australiasta Yhdysvaltoihin tai Isoon-Britanniaan lentävien matkustajien yhden välilaskun palveluihin.
Tyypillisesti yli 16 tunnin pituisiin matkoihin viittaavat ultrapitkät lennot ovat teknisesti mahdollisia tehokkaampien moottoreiden ja lentokoneiden ansiosta, mutta niillä on muita haasteita. Esimerkiksi analyytikot ovat herättäneet huolta matkustajien mukavuudesta sekä näiden lentojen ympäristövaikutuksista.
Qantasin osakkeet laskivat 6,5 % perjantaina ja laskivat kuuden kuukauden alimmalle tasolle, koska ohjeet pettyivät sijoittajiin. Lentoyhtiö arvioi kotimaisen liikevaihdon kasvavan noin 3 % ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla, aiemman ennusteen mukaisen ohjealueen alemmalla tasolla.
Airbusin Pariisissa noteeratut osakkeet puolestaan olivat hieman alhaisemmat varhain aamulla tehtyjen kauppojen aikana. Osake on noussut yli 35 prosenttia vuoden alusta.
