
Metropolis, joka käyttää tekoälyä ja tietokonenäköä ajoneuvojen tunnistamiseen ja pysäköintimaksujen keräämiseen ilman fyysisiä tapahtumia, on kerännyt 1,6 miljardia dollaria velkaa ja pääomaa uudella rahoituskierroksella, jonka arvo on 5 miljardia dollaria.
Santa Monicassa, Kaliforniassa sijaitseva yritys, jolla on jo Yhdysvaltain suurin pysäköintiverkosto ja joka hoitaa yli 7 prosenttia luvan saaneista kuljettajista (lähes 20 miljoonaa ihmistä) yli 4 000 paikkakunnalla, aikoo käyttää varoja vähittäiskaupan laajaan laajentamiseen, mukaan lukien huoltoasemat ja pikaruoka-ajoikkunat sekä hotellit ja toimistorakennukset.
Alex Israel, Metropolisin toimitusjohtaja ja toinen perustaja, sanoi kauppailmoituksessa: “Tällä uudella rahoituksella jatkamme alustamme laajentamista ja tunnistustalouden perustan rakentamista luoden uuden paradigman tekoälyn käyttöönottamiseksi todellisessa maailmassa.”
1,6 miljardin dollarin pääoma sisältää 1,1 miljardin dollarin vakuudellisen lainan ja 500 miljoonan dollarin D-sarjan osakerahoituksen, jota johtavat nykyisen sijoittajan LionTreen hallinnoimat rahastot. Muita sijoittajia ovat Eldridge, SoftBank, DFJ, Tekne Capital, Vista ja BDT & MSD Partnersiin liittyvät luottorahastot. Se on yrityksen suurin rahoituskierros 2 miljardin dollarin kaupalla, joka ei liittynyt yritysostoihin – Metropolis otti parkkipaikkaoperaattorin SP Plussan yksityiseksi vuonna 2024, suurin yksityinen yrityskauppasopimus vuonna 2024. J. P. Morganin johtamassa uudessa rahoituksessa yritys pystyi nostamaan kaksinkertaisen velan viimeisestä luottomarkkinatransaktiosta vuonna 2024, minkä se pitää marginaalien kasvuna.
“Metropolis todistaa, että tekoälyä voidaan harkiten kaupallistaa reaalimaailman mittakaavassa”, LionTreen sijoitusjohtaja Ramin Arani sanoi kauppailmoituksessa.
Metropolis on sijalla 13 vuoden 2025 CNBC Disruptor 50 -listalla.
Metropolis-parkkipaikkoja käyttäneet kuljettajat tietävät, että ei tarvitse odottaa, ei lippuja, koneita, luottokortteja tai sovelluksia maksaa. Yrityksen oma tietokonenäköalusta tunnistaa “ajoneuvojen sormenjäljet” niiden ainutlaatuisten ominaisuuksien perusteella. Käyttäjien on ensin luotava tili yrityksen sovellukseen tai sen verkkosivustoon ja annettava perusprofiilitiedot, mukaan lukien rekisterinumero, vaikka sen tekniikka ei rajoitu rekisterikilpien skannaukseen.
Yhtiö kertoi lisäävänsä miljoonalla jäsenellä kuukausittain ja odottaa, että kohdemarkkinoiden kokonaismäärä saavuttaa vähintään 50 miljoonaa. Metropolisin nykyinen toiminta käsittelee 5 miljardin dollarin liiketoimia vuosittain.
“Fyysinen maailma on edelleen toivottoman analoginen”, Courtney Fukuda sanoi. Integraatiopäällikkö ja Metropolisin perustaja äskettäisessä CNBC Artificial Intelligence Summit -kokouksessa Nashvillessä. “Käsittelemme ensin pysäköintiin, osittain siksi, että pysäköinti on kaikkialla ja se on painajainen”, hän lisäsi.
Kun yritys laajenee vähittäismyyntipaikoille, kuten huoltoasemille ja drive-thrus-liikenteelle, se keskittyy ohjelmisto-as-a-service -malliin, jonka avulla vähittäiskaupan ja kiinteistön omistajat voivat hyötyä teknologian tuomisesta kuluttajien saataville. “Emme aio ostaa 1 000 McDonald’sia ja sitten yhtäkkiä käyttää tietokonenäkötekniikkaamme McDonald’sin franchising-sopimukseen”, Fukuda sanoi. “Lisensoimme teknologiamme näille operaattoreille.”
Vaikka pysäköintikokemus rajoittuu enemmän maksutapahtumien tasoittamiseen, Cosmopolitan lyö vetoa, että kun se kasvaa syvemmälle vähittäiskauppaan ja todelliseen maailmaan, sen kyky kerätä ja analysoida henkilökohtaisia tietoja tarjoaa personointitason, jota kuluttajat arvostavat, ja lisää yritysten tulomahdollisuuksia, mikä avaa “laitteiden jälkeisen maailman”.
“Tiedämme, missä ihmiset todella liikkuvat todellisessa maailmassa, ja voimme alkaa koota jäsenkaavion heidän fyysisen maailmansa jalanjäljistä ja oivalluksista”, Fukuda sanoi. “Data-analytiikka voi olla erittäin arvokasta liikekiinteistön omistajille ja hotelliyrityksille.” Fukuda lisäsi: “Se antaa heille tietoa mustista laatikoista ja käteisvarastoista.”
Tilaa alkuperäinen viikoittainen uutiskirjeemme, joka ylittää vuosittaisen Disruptor 50 -luettelon ja saa syvemmän katsauksen yrityksiin ja niiden innovatiivisiin perustajiin.
Oikaisu: Courtney Fukuda on Integraatiopäällikkö ja Metropolisin perustaja. Tämän artikkelin aikaisemmassa versiossa hänen nimensä kirjoitettiin väärin.
