Sähköajoneuvot ovat halvempia ylläpitää kuin polttomoottoriajoneuvot, mutta niillä on taipumus menettää rahaa nopeasti.
Vaihtelee malleittain, mutta kaiken kaikkiaan sähköautot heikkenevät yli 13 prosenttia viidessä vuodessa–Käytettyjen autojen markkinoita seuraavan iSeeCarsin mukaan laskut viime vuoden vastaavana aikana olivat suurempia kuin kokonaismarkkinoiden laskut, ja joissain tapauksissa jopa nopeammin.
Jos uuden auton ostajat ovat huolissaan siitä, kuinka paljon he saavat takaisin, kun he myyvät autonsa, heille riittää tauon antaminen. Lisäksi autonvalmistajat sanovat pyrkivänsä laajentamaan sähköajoneuvojen houkuttelevuutta kustannustietoisempien valtavirran ostajien keskuudessa. Tähän asti sähköautomarkkinoita ovat hallinneet korkeahintaiset autot, jotka on suunnattu luksusautojen ostajille.
“Uusien autojen ostajat, erityisesti varakkaat ihmiset, ovat vähemmän herkkiä hinnoille”, sanoi Karl Brauer. iSeeCars Executive Analyst. “He eivät välitä poistoista. Käytettyjen autojen ostajat eivät näin ole. Jokainen käytetyn auton ostaja on luonnostaan arvohakuinen.”
Sähköajoneuvojen suuremmalle alenemiselle on useita tärkeitä syitä.
Historiallisesti niitä on kannustettu voimakkaammin, mikä yleensä vahingoittaa jälleenmyyntiarvoa, koska käytettyjen autojen ostajat eivät maksa yhtä paljon autosta, joka todella (tai jopa saattaisi) saada alennuksen. Kannustimet heikensivät eri autojen jälleenmyyntiarvoa, mutta sähköautot saivat myös joitain lisäkannustimia, mukaan lukien nyt vanhentuneet liittovaltion alennukset.
Sähköajoneuvot saavat noin kaksi kertaa enemmän kannustimia kuin kaasukäyttöiset ajoneuvot, kuten jälleenmyyjiltä ja autonvalmistajilta elokuussa, Cox Automotiven mukaan. Jopa se oli pienempi kuin heinäkuussa tehty ennätys.
Myös tekniikassa tapahtuu nopeita muutoksia. Esimerkiksi sähköajoneuvojen suurin käytettävissä oleva valikoima on yli kaksinkertaistunut ja mediaanimatka kolminkertaistunut viimeisen vuosikymmenen aikana Yhdysvaltain energiaministeriön mukaan. Jotkut todisteet viittaavat siihen, että pidemmän toimintamatkan omaavat sähköautot yleensä heikkenevät hitaammin.
Näistä edistysaskelista huolimatta sähköajoneuvot ovat edelleen suhteellisen markkinarako tuote, jolla on pieni mutta kasvava markkinaosuus. Motor Intelligencen CNBC:lle toimittamat tiedot osoittavat, että tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Yhdysvaltain sähköautojen myynnin markkinaosuus (ilman hybridiajoneuvoja) oli 10,5 %.
Mutta pienemmät osakkeet rajoittavat niiden markkinavoimaa.
Tulevaisuudessa tulee olemaan suuria muutoksia. Käytettyjen sähköautojen räjähdys on väistämätöntä, ja mallien yhdistelmä todennäköisesti vaihtelee.
“Tiedätkö, meillä on 30 000 – 35 000 dollarin arvoisia sähköautoja kotimarkkinoilta – Fordilta, Chevroletilta”, sanoi Alex Yurchenko, JD Powerin arviointipalveluiden toimitusjohtaja. “Joten ajoneuvojen yhdistelmä on nyt paljon parempi kohtuuhintaisuuden suhteen.”
Katso video saadaksesi lisätietoja.