Boeing 737 Max -koneet kootaan yhtiön Rentonin tehtaalla Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa 25.6.2024.
Jennifer Buchanan | Reutersin kautta
Boeing on saanut viranomaisen hyväksynnän nostaakseen myydyimpien 737 Max -suihkureittiensä tuotannon 42:een kuukaudessa, mikä on valmistajalle virstanpylväs lähes kaksi vuotta sen jälkeen, kun liittovaltion ilmailuhallinto rajoitti tuotantoaan ilmassa tapahtuneen lähes katastrofin jälkeen.
Tammikuussa 2024 FAA rajoitti Boeingin rakentamaan lentokoneita enintään 38 kuukaudessa – vaikka se oli tuolloin ollut tämän tason alapuolella – sen jälkeen, kun lähes uuden 737 Max 9:n ovitulppa räjähti lentokoneesta. Alaska Airlines lennon noustessa Portlandista, Oregonista.
Boeing ei onnistunut asentamaan avaimen pultteja takaisin oven tulppaan ennen kuin se lähti tehtaalta, todettiin National Transportation Safety Boardin raportissa. 737 Max palasi ja laskeutui turvallisesti, mutta se laittoi yrityksen takaisin kriisitilaan juuri silloin, kun johtajat odottivat käännevuotta.
FAA ilmoitti perjantaina, että se valvoo edelleen Boeingin tuotantoa. “FAA:n turvallisuustarkastajat suorittivat laajoja Boeingin tuotantolinjoja koskevia tarkastuksia varmistaakseen, että tämä pieni tuotantomäärän lisäys tehdään turvallisesti”, virasto sanoi lausunnossaan.
Boeing sanoi, että se työskentelee toimittajiensa kanssa lisätäkseen tuotantoa.
“Arvostamme tiimimme, toimittajiemme ja FAA:n työtä varmistaaksemme, että olemme valmiita lisäämään tuotantoa turvallisuuden ja laadun eturintamassa”, Boeing sanoi perjantaina lausunnossaan.
Tuotannon kasvu on avainasemassa yrityksen käänteessä vuosien ongelmien jälkeen, koska lentoyhtiöt ja muut asiakkaat maksavat suurimman osan lentokoneesta sen vastaanottaessaan. Toimitusjohtaja Kelly Ortberg, joka nimettiin viime vuonna vakauttamaan Yhdysvaltain huippuvalmistajaa, sanoi viime kuussa saavansa pian FAA:n hyväksynnän nostaakseen tuotantoa 42:een, ja muita lisäyksiä on suunnitteilla.
“Nousemme 42:sta ja sitten nostamme vielä viisi ja nousemme vielä viisi”, Ortberg sanoi Morgan Stanley -sijoittajakonferenssissa syyskuussa. “Pääsemme sinne, missä tämä varasto on tasapainoisempi toimitusketjun kanssa, luultavasti noin 47 kuukaudessa.”
Muutos osoittaa FAA:n pehmenevän sävyn ja lisääntyneen luottamuksen Boeingiin vuosien rajoitusten jälkeen. Viime kuussa virasto sanoi, että se sallii Boeingin jälleen kirjautua itse joihinkin lentokoneisiinsa ennen kuin ne luovutetaan asiakkaille sen sijaan, että tämä vastuu jäisi yksinomaan FAA:lle.
Max-ohjelma lamautui kahden koneen törmäyksen jälkeen vuosina 2018 ja 2019, joissa kuoli kaikki 346 ihmistä kahdella lennolla. Lentokone oli lentokiellossa lähes kaksi vuotta. Covid haittasi myös tuotantoa, jota seurasivat toimitusketjun ongelmat ja viime vuonna työlakko Boeingin tärkeimmillä tehtailla Seattlen alueella.
Boeing ei ole tehnyt vuotuista voittoa vuoden 2018 jälkeen. Mutta se on lisännyt tuotantoaan, ja sen uusien lentokoneiden toimitukset ovat saavuttamassa korkeimman nopeuden kyseisen vuoden jälkeen.
Boeingin on määrä julkaista neljännesvuosittaiset tulokset 29. lokakuuta.
– CNBC:n Phil LeBeau ja Meghan Reeder osallistunut tähän raporttiin.