Uusi Jeep Wrangler 4-ovinen Sahara 4×4-ajoneuvo esitetään myytävänä Stanttis NV -jälleenmyyjällä lauantaina 5. huhtikuuta 2025 Miamissa, Floridassa, Yhdysvalloissa.
Eva Marie Uzcategui | Bloomberg | Getty -kuvat
Detroit – StrantisChryslerin, Jeepin ja muiden autobrändien emoyhtiö aikoo sijoittaa 13 miljardiin dollariin Yhdysvaltojen valmistustoimintoihin seuraavan neljän vuoden aikana, kun se aloittaa kotimaisen käännöksen toimitusjohtajan Antonio Filosan johdolla.
Transatlanttinen autovalmistaja kertoi tiistaina, että investoinnit lisäisivät yli 5000 työpaikkaa kotityövoimaansa ja lisäävät kotituotantoa 50 prosentilla. Näihin suunnitelmiin kuuluu uusien ajoneuvojen tuominen Michiganissa, Illinoisissa, Indianassa ja Ohiossa vuoteen 2029 mennessä.
Seltantisin yhdysvaltalaiset osakkeet nousivat tiistaina yli 5% tuntien jälkeisessä kaupassa. Yhtiön osakkeet ovat laskeneet 24% tänä vuonna.
Uutiset tulevat, kun presidentti Donald Trump pyrkii luomaan lisää valmistustyöt Yhdysvalloissa käyttämällä aggressiivisia tariffeja, etenkin autoteollisuudessa. Yhtiön mukaan suunnitelma laajenee siihen, mitä Stanttis -puheenjohtaja John Elkann oli yksityiskohtaisesti Trumpille tammikuussa.
“Ensimmäisestä päivästä lähtien joukkue ja minä olemme asettaneet selkeän prioriteetin kasvaa suurimmilla markkinoilla, joilla toimimme, joka on Yhdysvallat”, Filosa, joka aloitti toimitusjohtajana 23. kesäkuuta ja vastaa yrityksen Pohjois -Amerikan toiminnasta, kertoi CNBC: lle tiistaina. “Tiedämme, mitä on tehtävä näiden markkinoiden kasvattamiseksi.”
Uusi Stenttis -toimitusjohtaja Antonio Filosa, Amerikan Americas -operaatioiden johtaja, tervehti 6. kesäkuuta 2025 Windsor Assembly -laitoksen työntekijöitä tapahtumassa, joka juhlii Chryslerin 100 -vuotisjuhlaa.
Strantis
Yhtiön Yhdysvaltain myynti saavutti huippunsa vuonna 2018, kun se tunnetaan nimellä Fiat Chrysler, joka myi yli 2,2 miljoonaa ajoneuvoa. Siitä lähtien yritys ja sen entinen toimitusjohtaja Carlos Tavares, joka oli syrjäytetty viime vuoden lopulla, ovat keskittyneet voittoihin eikä myyntiin, joka laski viime vuonna 42%.
Stellatisin uusiin ajoneuvojen sijoituksiin kuuluu keskikokoinen kuorma -auto Toledolle, Ohiolle, kasville; kaksi uutta jeeppiä suljetulle Belvederelle, Illinois, kasvi; ja Michiganin tehdas seuraavan sukupolven Dodge Durango -maastoauton ja “uuden laajennetun alueen sähköajoneuvojen ja polttomoottorin suurten maastoautojen” uudet laajennetun alueen sähköajoneuvot “.
Muita investointeja ovat tutkimus- ja kehitys- ja toimittajien kustannukset yhtiön uuden tuotestrategian toteuttamiseksi sekä lisäinvestointien yrityksen Yhdysvaltain voimansiirtokeskukseen Kokomossa, Indiana.
Filosa kertoi, että sijoituspäätös oli seurausta sidosryhmien kanssa käydyistä keskusteluista, mukaan lukien yhtiön uusi johtoryhmä ja yhtiön franchising -jälleenmyyjäverkosto. Hän vähensi tariffeja päätöksen pääajurina sanomalla, että autovalmistajien on suunniteltava pitkällä aikavälillä.
On epäselvää, kuinka suuri osa sijoituksista ja työpaikoista on uusia tai kuinka monta ilmoitettiin jo osana yrityksen 2023 -sopimusta Yhdistyneiden autotyöntekijöiden kanssa, joka sisältää 18,9 miljardia dollaria uusia sijoituksia huhtikuun 2028 kautta.
Mutta on joitain eroja. Esimerkiksi se oli aikaisemmin suunnitellut sijoittaa 1,5 miljardia dollaria keskipitkän kuorma-auton tuottamiseen Stellatis’n Belvideressa, Illinoisissa, kokoonpanotehtaassa. Tämän ajoneuvon tai muun keskipitkän kuorma-auton odotetaan nyt lisättävän yrityksen Toledon tehtaalle 400 miljoonan dollarin sijoituksella.
Sijoitukset kattavat suurimman osan yrityksen suurista Yhdysvaltain valmistuslaitoksista. SELLANTisin Yhdysvaltain jalanjälki sisältää 34 tuotantolaitosta, osien jakelukeskuksia sekä tutkimus- ja kehityskeskuksia 14 osavaltiossa. Yrityksen mukaan liiketoimintayksikkö työllistää yli 48 000 ihmistä.