Kanadassa koottu Chevrolet Silverado EV ja Chevrolet Brightdrop ovat esillä Kanadan kansainvälisessä autonäyttelyssä 13. helmikuuta 2025 Torontossa, Ontariossa, Kanadassa.
Carlos Osorio | Reuters
Detroit – General Motors Corporation Ensi viikolla erääntyneet kolmannen vuosineljänneksen tulokset sisältävät 1,6 miljardin dollarin vaikutuksen, jos sen koko sähköajoneuvosuunnitelma ei toiminut odotetusti.
Detroit-autovalmistaja kertoi tiistaiaamuna julkisessa ilmoituksessa, että 1,2 miljardia dollaria vaikutuksista on käteismaksut, koska se säätää sähköajoneuvojen tuotantokapasiteettiaan. Hakemuksen mukaan vielä 400 miljoonan dollarin käteisvaroja käytetään pääasiassa sopimuksen peruutusmaksuihin ja kaupallisiin siirtokuntiin, ilmoituksen mukaan.
Autonvalmistaja sanoi, että sen sähköajoneuvojen kapasiteetin ja jalanjäljen valmistuksen uudelleenarviointi on käynnissä, mikä viittaa siihen, että lisämaksut voidaan ilmoittaa tulevissa vuosineljänneksissä.
Nämä maksut ilmoitetaan erityisinä tuotteina, kun GM raportoi kolmannen vuosineljänneksen tulokset 21. lokakuuta. Tämä tarkoittaa, että ne vaikuttavat automakerin nettotuloihin, mutta niitä ei ole oikaistuja tuloja tai oikaistuja tuloja ennen korkoja ja veroja, joita Wall Street tarkkailee tarkkaan.
General Motors oli yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka sijoittivat miljardeja dollareita sähköajoneuvojen markkinoille, mutta markkinat eivät ole vielä saavuttaneet huippua. Yhden vaiheessa yritys suunnitteli sijoittavansa 30 miljardia dollaria sähköajoneuvoihin tänä vuonna, mukaan lukien kymmeniä uusia malleja ja akun tuotantokapasiteettia.
Maksut ovat vastoin Trumpin hallinnon alla olevien sähköajoneuvojen muuttuvien sähköä ajoneuvojen asetusten taustalla, etenkin 7500 dollarin liittovaltion verohyvityksen ja presidentti Joe Bidenin tukena sähköajoneuvoille.

“Viimeaikaisten politiikan muutoksilla Yhdysvaltain hallituksessa, mukaan lukien tiettyjen kuluttajaverokannustimien lopettaminen sähköajoneuvojen ostoihin ja päästömääräysten tiukan asetusten helpottamiseen, odotamme, että sähköajoneuvojen hyväksyminen hidastuu”, GM sanoi ilmoituksessa.
Pitkäaikainen Bank of America -analyytikko John Murphy varoitti aiemmin tänä vuonna, että sähköajoneuvoihin voimakkaasti sijoittaneet autovalmistajat voisivat kohdata tällaisia kirjoitettuja.
“On paljon vaikeita päätöksiä, jotka on tehtävä”, Murphy, nyt Haig Partnersissa, sanoi kesäkuussa pidetyssä tapahtumassa Bank of America’s “Auto Wars” -raportissa. “Tämän tutkimuksen perusteella luulen, että näemme miljardeja dollareita kirjoituneissa, jotka ovat otsikoissa tulevina vuosina.”
GM odottaa yli vuoden, jotta Crosstown -kilpailijat nostavat maksuja sähköajoneuvoista Ford Motor Company Sähköajoneuvosuunnitelmien ilmoittaminen on 1,9 miljardia dollaria.
Fordin kulut sisältävät noin 400 miljoonaa dollaria kirjoitusvaroista ja jopa 1,5 miljardia dollaria lisämaksuja ja käteisvaroja, mukaan lukien jo kehityksessä jo kehityksessä olevien suuren sähköisen kolmen rivin maastoauton peruuttaminen ja seuraavan sukupolven sähköisten täysikokoisten pikakuorma-autojen tuotannossa.
General Motors, joka tarjoaa Yhdysvaltain sähköisimmät ajoneuvomallit, on kasvanut merkittävästi tänä vuonna, mutta markkinat ovat edelleen pieniä verrattuna odotuksiin vuosikymmenen alussa.
Motor Intelligence kertoi, että Detroitin autovalmistajan puhtaan sähköajoneuvojen markkinaosuus nousi 13,8 prosenttiin kolmannella vuosineljänneksellä 8,7 prosenttiin vuoden alussa, ylittäen Hyundai Motor Co., mukaan lukien KIA, jonka markkinaosuus oli 8,6% syyskuusta. Se jää edelleen Yhdysvaltojen EV -johtajien jälkeen TeslaSyyskuusta lähtien sen markkinaosuuden odotetaan olevan 43,1%.