Turistit vierailevat Konfutse -temppelimarkkina -alueella Nanjingissa, Jiangsun maakunnassa, Kiinassa, 1. lokakuuta 2025.
CFOTO | Tuleva julkaisu | Getty -kuvat
Peking-viimeisin merkki hyperkilpailusta tai “involuutiosta” on syntynyt Kiinan matkailualalla lisäämällä huolenaiheita deflaatiopaineen kasvattamisesta laajemmassa taloudessa.
Lokakuun 1. – 8. lokakuuta “Golden Week” – kotimaisten matkailumatkojen kokonaismäärä oli 888 miljoonaa, ja ne tuottivat tuloja 809,01 miljardia yuania (113,63 miljardia dollaria) torstaina julkaistujen virallisten tietojen mukaan. CNBC: n lukujen laskelmien mukaan se nousee 1,8% ja 7,6% viime vuodesta.
Hyödyt kuitenkin hidastuivat 1. – 5. toukokuuta lomasta aiemmin tänä vuonna, kun kotimaiset matkat ja matkailutulot kasvoivat vastaavasti 6,4% ja 8%. Itse asiassa keskimääräiset menot kotimaan turistimatkaa kohti kultaisen viikon aikana olivat myös noin 3% alhaisemmat kuin vuonna 2019 ennen pandemiaa, Goldman Sachs huomautti torstaina.
“Kultainen viikko oli” kultainen heikko “,” sanoi Mix Shi, Poshpacker -hostellien Chengdu -ryhmän perustaja.
Vaikka hänen kolme kaupungin hostellia olivat täysin varattuja, Shi sanoi, että hänen oli leikattava yöhinnat noin 60 prosentilla – koska lähellä olevat hotellit laskivat hinnat vielä enemmän.
“Aivan liian paljon rahaa on viime aikoina kaatanut hotelliteollisuuteen”, Shi sanoi huomauttaen, “Kilpailu on hullua, ja jotkut todella mukavat paikat ovat menossa likaan halvalla. Se on hieno matkustajille, koska heillä on enemmän valintoja, mutta se on todellinen isku hostelleille.”
Chengdu, Sichuanin maakunnan pääkaupunki Lounais -Kiinassa, sijoittui toiseksi itään Jiangsun maakunnan pääkaupunkiin, matkailunkäyntiin lomalle Maito Online -varausalusta.

Manner -Kiinan hostellien paikallisten ja kansainvälisten vierailijoiden joukossa Chengdu -suosio yli kaksinkertaistui viime vuoden kultaisesta viikosta, toiseksi vain Shanghaihin, Hostelworldin mukaan. Silti keskimääräiset sängyn hinnat laskivat yli 20% molemmissa kaupungeissa – 165,70 yuaniin (23,27 dollaria) Shanghaissa ja 80,99 yuanissa Chengdussa.
Vaikka useimmilla paikallisilla on vain kourallinen palkattuja vapaapäiviä vuosittain, Kiina on pyrkinyt kannustamaan yrityksiä antamaan työntekijöille enemmän lomapäiviä ja pidentäneet virallisia julkisia vapaapäiviä kulutuksen lisäämiseksi.
Tämän vuoden kultainen viikko oli yksi päivä tavallista pidempään, koska se tapahtui samanaikaisesti syksyn puolivälin festivaalin kanssa, joka seuraa maatalouden kalenteria. Festivaali laski 6. lokakuuta tänä vuonna, verrattuna viime vuonna 17. syyskuuta.
“Syksyn puolivälin festivaalia pidetään perheen yhdistämisfestivaalina”, sanoi Qingdaon Koillis-rannikkokaupungin X-hotellin ja Observatoryn Hill House -paikkojen omistaja Aj Wang.
“Todellinen kultainen viikko tulojen sukupolven suhteen päättyy todella kuudenneksi”, hän totesi, että hänen oli leikattava hintoja kyseisen päivämäärän jälkeen 60% kysynnän laskun vuoksi.
Pelkästään kultaisen viikon viralliset kotimaiset matkailutulot nousivat 15,4% vuodesta 2024, mutta kun viime vuoden keski-syksyn festivaalin tuloja koskevat tulot, vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu hidastui 7,6 prosenttiin, CNBC-laskelmat osoittivat.
“Jokainen työskentelee kovemmin, viettää enemmän, mutta voittovaje pysyy pienenä”, sanoi Sasa Yau, joka johtaa hostellia ja ravintolaa Guangzhoun eteläisessä kaupungissa.
Yau sanoi, että hänen päivittäisen ravintolan myynti kasvoi tyypillisestä 3000 yuanista jopa 10 000 yuaniin kultaisen viikon aikana, ja keskimääräinen asiakaskulut vain 30 yuania.
“Olimme vilkkaampia kuin koskaan ja rikkomasimme tulotiedot”, Yau sanoi. “Meistä on vain neljä näyttelyä, joten viikon loppuun mennessä olimme niin väsyneitä, että kun sanoin:” Juhlimme myöhäisillan ateriaa! ” Kaikki sanoivat juuri: “Voimmeko juhlia nukkumalla sen sijaan?” “
Kauppojen metsästys
Chengdussa, joka on kuuluisa jättiläisistä pandoistaan ja mausteisesta ruoasta, Shi sanoi,
Kiinan laaja nopea junan ja lentokenttien verkosto-lennoilla joskus halvempia kuin junalippuja-on tehnyt matkustamisesta melko helpoksi. Suuret hintojen heilahtelut ja haasteet lippujen varaamisessa julkisen loman ensimmäiseen tai viimeiseen päivään ajavat matkustajat portaamaan matkat mahdollisuuksien mukaan – ja säästämään rahaa.
Kiinalaisen matkavarauksen mukaan monet turistit päättivät matkustaa hiukan ennen tai jälkeen kultaisen viikon ajanjakson tänä vuonna Trip.com. Se totesi, että hotellien hinnat syyskuun lopulla olivat noin 20% halvempia kuin kultaisen viikon aikana, kun taas loman puolivälissä lentoliput olivat yli 30% halvempia kuin tauon alussa.
Alibaban omistama matkavarauspaikka Fliggy sanoi, että keskimääräiset kulut matkatavara kohti nousivat 14,6% vuotta aiemmin, ja totesi, että paljon halvemmat lennot alkoivat viikonlopun loman jälkeen, kuten lento Shanghaista Hongkongiin alle 400 yuania (56 dollaria).
Viralliset luvut osoittivat myös maantieretkien nousua. Loman oli keskimäärin 304 miljoonaa matkaa päivässä, lähinnä autolla.
“Kultainen viikko vapautti energian aallon Kiinassa: ennätykselliset matkat, kukoistava yritystoiminta ja tuoreet menotrendit antoivat kaikki kotimaisen kysynnän vahvan korotuksen”, kertoi CUHK Business Schoolin apulaisprofessori Bruce Pang.
“Silti voi viedä jonkin aikaa ennen [consumer price index] palaa positiiviseen [year-on-year] Kasvu, koska elintarvikkeiden hinnat ja öljyn hinnat pysyvät pehmeinä huipunsa verrattuna “, hän sanoi.
Kiinan viralliset kuluttajahinnat laskivat elokuussa 0,4% vuotta aiemmin, mutta nousi 0,9% elintarvikkeiden ja energian hintojen poistaessa. Matkailun alisegmentin hinnat nousivat 0,7% vuoden kuluttua elokuussa, mutta ne olivat 0,3% alhaisemmat tammikuusta elokuuhun jaksolle verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2024.
Matkailualustat ilmoittivat myös lisääntyneen kysynnän pienemmissä kaupungeissa, joissa hinnat voivat olla paljon alhaisemmat. Kiinalainen varaussivusto TongCheng Sanoi hotellin varaukset vähintään 30 tällaisessa kaupungissa ja vähemmän kehittyneissä alueissa yli kaksinkertaistui vuosi sitten.
Kiinan syyskuun inflaatiotiedot ovat määräaikoja 15. lokakuuta, ja vähittäismyynti 20. lokakuuta. Vähittäismyynti nousi elokuussa vain 3,4% vuodesta sitten, mikä puuttui analyytikoiden odotuksista.