Kiinalaisen autovalmistajan Cheryn tuottama auto on esillä Venäjän Vladivostokin jälleenmyyjällä 22. maaliskuuta 2023.
Tatiana Meel | Reuters
Chery Automobile, Kiinan suurin ajoneuvojen viejä, teki osakekurssin Hongkongin ensimmäisessä julkisessa tarjouksessa kerättyään 9,1 miljardia dollaria (1,2 miljardia dollaria).
Osakekannan hinnat ovat 34,16 dollaria, mikä on noin 11% korkeampi kuin IPO -hinta 30,75 dollaria. Chery on yksi aaltoista, joissa kiinalaiset yritykset hyödyntävät Hongkongin kukoistavia listautumismarkkinoita.
Vaikka julkaisu oli aikataulussa, yritys peruutti suunnitellun listauseremoniansa Hongkongin pörssissä kaupungin sulkemisen vuoksi edellisen päivän Super Typhoon Ragasan jälkeen.
Autonvalmistaja on nopeuttanut laajentumistaan Vietnamissa, Lähi -idässä ja Euroopassa. Sen maastoautokeskeinen sub-brand-suihkukone käynnistää marraskuussa kolme palamismoottorin urheiluautoa Puolassa ja saapumalla Eurooppaan.
Autonvalmistaja ilmoitti heinäkuussa myyvänsä ajoneuvoja Ison -Britannian lippulaiva Chery -tuotemerkin alla. Chery julkaisi myös Jaecoo Marque -tapahtuman aikaisemmin tammikuun alussa, käynnistäen Omoda -tuotemerkin Yhdistyneessä kuningaskunnassa viime vuonna.
Chery on ollut “kaikki puhuvat BYD: stä” viime vuosina, Sino Auto Insightsin perustaja ja toimitusjohtaja Tu Le kertoi CNBC: n “Kiinan yhteyden”, että Chery on ollut “tutka”.
“niitä [Chery] Hän lisäsi: “Se on valmistettu useissa maissa, joten ne todennäköisesti kadehdivat monia kiinalaisia sähköautojen valmistajia ja huomauttavat brändin suosion Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Australiassa.” Näemme Chery -tuotemerkin syntymisen ja vahvuuden. ” “
Globaalit vastatuulet ovat kuitenkin edelleen. Yhdysvalloissa Kiinassa tehdyt sähköajoneuvot kohtaavat 100% vuoden 1974 kauppalain 301 §: n nojalla. Kanada vastasi myös Yhdysvaltoja Yhdysvaltojen kanssa asettamalla 100% tariffit Kiinan sähköajoneuvoihin lokakuussa 2024. Euroopan unioni asettaa myös Kiinassa tehtyjä sähköajoneuvoja koskevia tariffeja, joista jotkut ovat jopa 45,3%: n voimaantuloa 2024: n lopussa.
Le huomautti, että vaikka Cheryllä on “jonkinlainen altistuminen” tariffeista, ajoneuvojen valmistajat rakentavat myös paikallisesti Lähi -idässä ja Kaakkois -Aasiassa. Toimitusjohtaja sanoi, että tämä lieventää joitain riskejä ja asettaa heidät “parempaan asemaan” kuin moniin muihin pelaajiin, jotka haluavat viedä.
Chery myi elokuussa 242 736 autoa, joista 129 472 vienti oli 14,6% ja 32,3% vuoden takaisesta.