Xpengin toimitusjohtaja Xiaoopeng puhui toimittajille sähköajoneuvojen valmistajan osastolla IAA -autonäyttelyssä Münchenissä, Saksassa 8. syyskuuta 2025.
Arjun Kharpal | CNBC
Saksa isännöi yhtä maailman suurimmista autonäyttelyistä tällä viikolla, mutta eurooppalaisen autoteollisuuden sydämessä se on sumiseva kiinalainen sähköautoyhtiö, joka toivoo ylittävän joitain alueen suurimmista tuotemerkeistä.
Münchenin IAA -liikkuvuuskonferenssi oli täynnä yrityksiä, joilla oli valtavat asenteet, jotka osoittavat heidän uusimmat autot ja tekniikan. Joidenkin suurimpien näyttelyiden joukossa ovat kiinalaisten sähköajoneuvoyritysten näyttelyitä, jotka korostavat heidän tavoitteensa laajentua Kiinan ulkopuolelle.
Euroopasta on tullut aasialaisten yritysten painopiste. Näillä markkinoilla perinteiset autovalmistajat ovat jäljessä sähköajoneuvojen kehittämisestä, vaikka ne vahvistaisivat uusien autojen liikkeeseenlaskua. samaan aikaan, TeslaSe on jo pitkään ollut sähköajoneuvojen markkinoiden johtaja, myynti alueella laski.
Vaikka kiinalaiset sähköautojen valmistajat kohtaavat EU: n tariffit, maailman toiseksi suurimman talouden pelaajat reagoivat kilpailun kiihtyvyyteen asettamalla aggressiivisia myynti- ja laajennustavoitteita.
“Globaali Xpeng kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin odotimme.” xpeng Kertoi CNBC: lle haastattelussa tällä viikolla.
Aktiiviset laajennussuunnitelmat
Kiinalaiset autovalmistajat, jotka puhuivat CNBC: n kanssa IAA -näyttelyssä, merkitsivät kunnianhimoisia laajennussuunnitelmiaan.
Xpeng kertoi haastattelussa, että yritys toivoo käynnistävänsä Mass Market Mona -sarjan Euroopassa ensi vuonna. Kiinassa Xpengin Mona -autot alkavat alle 17 000 dollarilla. Sen tuominen Eurooppaan lisää vakavaa hintakilpailua.

Samaan aikaan Guangzhou Automobile Group (GAC) on kasvanut nopeasti myynnin myötä Euroopassa. GAC: n kansainvälinen presidentti Wei Haigang kertoi CNBC: lle, että yrityksen tavoitteena on myydä noin 3000 autoa Euroopassa tänä vuonna ja vähintään 50 000 vuoteen 2027 mennessä. GAC ilmoitti myös aikovansa tuoda kaksi EV: tä (Aion V ja Aion UT) Eurooppaan. hypätä Hän osallistui myös asemaansa.
On merkkejä siitä, että kiinalaiset pelaajat tulivat varhaisessa vaiheessa Eurooppaan. Jato Dynamicsin mukaan eurooppalaisten kiinalaisten autobrändien markkinaosuus on melkein kaksinkertaistunut Euroopassa, kun taas markkinaosuus samalla ajanjaksolla vuonna 2024 on melkein kaksinkertaistunut, vaikka se on edelleen alle 5%.
“Kiinan sähköajoneuvojen (EV) valmistajien tärkeä läsnäolo IAA -liikkuvuudessa osoittaa heidän kasvavat tavoitteensa ja luottamuksensa Euroopan markkinoille”, Counterpoint Researchin vanhempi analyytikko Murtuza Ali kertoi CNBC: lle.
Teknologia ja gadget Focus
Monet kiinalaiset autoyhtiöt asettavat itsensä teknologiayrityksiin, ja kuten Tesla, heidän autojensa korostavat sitä.
Monissa sähköautoissa on suuria näyttöjä, jotka on varustettu upeilla rajapinnoilla ja ääni -avustajilla. Ostajien houkuttelemiseksi jotkut yritykset sisältävät muita laitteita.
Esimerkiksi GAC: n Aion V: llä on jääkaappi ja hierontatoiminto osana istuinta.
Aion V on yksi GAC: n julkaisemista autoista Euroopassa, koska se toivoo laajentavansa läsnäoloaan alueella. Aion V on esillä 9. syyskuuta 2025 IAA Mobility Autonäyttelyssä Münchenissä, Saksassa.
Arjun Kharpal | CNBC
Tämä on tapa kiinalaisille pelaajille yrittää erottaa vanhoista tuotemerkeistä.
“Kiinan autovalmistajilla on vahva menestysmahdollisuus, etenkin koska heillä on etuja kohtuuhintaisuudessa, akkutekniikassa ja tuotantoasteikolla”, sanoi Counterpointin ALI.
Eurooppalaiset autovalmistajat työntävät takaisin
Perinteiset autovalmistajat yrittävät taivuttaa lihaksiaan IAA: lla VolkwagenBMW: llä ja Mercedesillä on suurin kanta näyttelyssä. Erityisesti Mercedes osoitti mainoksia tapahtuman etukäteen.
Kuten kiinalaiset pelaajat, BMW on erittäin huolissaan tekniikasta puhumalla siitä, mitä se kutsuu “super aivorakenteiksi”, ja rakennus korvaa laitteistot keskitetyllä tietokonejärjestelmällä. BMW esitteli IX3: n tapahtumassa, ja siruvalmistaja Qualcomm ilmoitti myös kahden yrityksen yhdessä kehittämästä avustetusta ajo -ohjelmistosta.
Volkswagen ja ranskalainen autoyhtiö Renault esittelivät myös uusia sähköautoja.
Tuotteen salamomittarista riippumatta on edelleen huolestuttavaa, että eurooppalaiset yritykset eivät liiku tarpeeksi nopeasti. BMW: n uusi IX3 perustuu sähköajoneuvoalustaan, joka debytoi kaksi vuotta sitten. Samaan aikaan kiinalaiset sähköautojen valmistajat käynnistävät ja käynnistävät päivitetyt mallit nopeasti.
“Sitoutuminen perinteisiin rakenteisiin ja progressiivismiin hidastaa sen kykyä rakentaa ja hyödyntää vahvaa EV-ekosysteemiä jättäen sen nopeasti liikkuvien kilpailijoiden taakse”, sanoi Tammy Madsen, Santa Claran yliopiston johtamiskoulun johtamisen professori.
Huolimatta eurooppalaisten autobrändien pitkästä historiasta, heidän toimitusjohtajansa tunnusti ja suhtautui myönteisesti kilpailuun CNBC: n haastattelussa tällä viikolla, kiinalaiset eivät antaneet sen menemään.

“Eurooppalaiset autovalmistajilla on edelleen valtava tuotemerkin arvo ja perintö. Heidän haasteensa on saavuttaa tuotanto mittakaavassa ja omaksua uusi tekniikka nopeammin”, sanoi Counterpointin ALI.
“Kiinalaiset eivät todellakaan odota ketään kiinni ja saavuttaa valtavia voittoja.”