Hei! Kun Ison-Britannian kesä päättyy, vietän tämän viikon CNBC UK Exchange -tapahtuman katsomalla pakettiloma-alaa-monen miljardin dollarin teollisuutta, jolla on ollut enemmän kuin kohtuullinen osuus ylä- ja alamäistä, sen kukoistuspäivästä 1970- ja 1980-luvulla, laskusuhteeseen.
Jotain renessanssin jälkeen yhdeltä sen arvostetuimmista operaattoreista saatu voittovaroitus on lisännyt sijoittajia sen arvaamattomuudesta.
– Ian King
Tämä raportti on tämän viikon CNBC: n Ison -Britannian pörssiuutiskirjeestä. Kuten mitä näet? Voit tilata tässä.
Lähetys
Sarja “Carry On” on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä Ison -Britannian elokuvan franchiseista. Vuosina 1958–1978 30 matalan budjetin komediasta murskattiin (herätys vuonna 1992 floppasi) houkuttelemalla miljoonia katsojia ympäri maailmaa.
Britannian Britannian merenrantakortin perinteessä, he olivat tunnetuimpia punkeistaan ja kaksinkertaisista entensseistään, mutta myös satiirinen elementti oli aina.
Jälkimmäinen oli näkyvä vuonna 1972 julkaistussa “Carry On Ulommi” -tapahtumassa, jossa säännölliset näyttelijät-Sid James, Kenneth Williams, Joan Sims ja Barbara Windsor-aloittavat pakettiloman puoliksi rakennettuun hotelliin kuvitteellisessa Espanjan Elsbelsin lomakeskuksessa.
Kuva 1972 -elokuvasta “Carry On Ulommi”, jossa on Barbara Windsor (keskusta).
United Archives | Hulton -arkisto | Getty -kuvat
Se ei olisi voinut olla ajankohtaisempaa. Vaikka ryhmämatkat ovat vuoteen 1841, kun baptistin saarnaaja Thomas Cook järjesti rautatieteelle Leicester Temperance -yhdistyksen jäsenille, ne räjähtivät 1960- ja 70 -luvuilla.
1970 -luvun alkuun mennessä pakettilomat olivat kuinka miljoonat britit ottivat lomansa – yleensä espanjalaisille lomakohteille Costa del Solilla – heidän mukavuutensa ja kohtuuhintaisuutensa ansiosta. Lentojen, siirtojen ja majoituksen niputtaminen avasi ulkomaisia matkoja vähemmän hyvinvoituihin kuluttajiin, jotka aikaisemmin pystyivät vain lomalla kotona.
Sijoittajan näkökulmasta pakettilomat eivät kuitenkaan olleet niin luotettavia. Vain kaksi vuotta sen jälkeen, kun “Carry On Ulommi” julkaistiin pakettiloma -alan kanssa edelleen ilmeisesti kukoistavan, Court Line – Clarksons Travel and Horizon Travelin omistaja, kaksi alan suurimmasta nimestä – romahti, jättäen lähes 50 000 turistia ulkomaille.
Tämä tuli mieleen, kun viime viikolla, Jet2 – Nyt Ison -Britannian suurin paketti loma -operaattori ja tähän mennessä osakemarkkina -sijoittajien kultaseni – antoi voittovaroituksen, joka lähetti osakekurssinsa jopa neljänneksellä.
Se sanoi, että “vähemmän varmuuden kuluttajaympäristön” vuoksi se leikkaa 200 000 paikkaa talvipalveluistaan suosittuihin kohteisiin, kuten Gran Canaria, Teneriffa ja Lanzarote. Se varoitti myös, että kuluttajien trendi, joka varaa lomansa lähempänä lähtöpäivää, oli selvempi.
Se oli sinisen pultti, mutta muistutus siitä, että tällä alalla operaattoreiden on oltava jatkuvasti kiinnostuneita vastaamaan tarjontaa kysynnän kanssa.
Ironista on, että kovan parin vuosikymmenen jälkeen pakettilomakorjaus oli jälleen kerran vanginnut sijoittajien mielikuvituksen.
Hintasodat, liiallinen kapasiteetti ja konsolidointi
1990 -luvun lopulla Yhdistyneen kuningaskunnan osakemarkkinasijoittajilla oli runsaasti valintaa, jos he halusivat altistumisen alalle. Kolme neljästä suurimmasta pelaajasta – ensimmäinen valinta, Airtours ja Thomson Travel – olivat kaikki luettelossa, kun kaksi viimeksi mainittua FTSE 100.
Tosiaankin, että Thomsonin alkuperäinen julkinen tarjous toukokuussa 1998, jossa se saavutti 1,7 miljardin punnan arvon (2,3 miljardia dollaria), oli niin voimakkaasti ylikuormitettu, että vähittäissijoittajille sivuun varattujen osakkeiden jakaminen kasvoi 10 prosentista 17 prosenttiin, mikä teki siitä yhden suosituimmista kysymyksistä 1980-luvun ja 1990-luvun alkupuolella.
Noin 500 000 pientä osakkeenomistajaa sijoitti.
Kolmilla kummallakin oli oma pääkadun matkatoimisto-jotain elintärkeää matalan marginaalin alalla-ja oman lentoyhtiönsä kaappaamiseksi.
Tässä vertikaalisessa integroinnissa suuret toimijat syytettiin usein riippumattomien matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien puristamisesta markkinoilta – ja he olivat seurauksena jatkuvasti kilpailun sääntelijöiden nähtävyyksissä.
Mutta intensiivinen kilpailu johti myös kiihkeisiin hintasotaan, kun mukana oli liiallinen kapasiteetti.
Oli jopa markkinointisodat, jotka toisinaan palasivat, kuten vuonna 1994, kun ulkomailla omistajat lupasivat markkinointikohteen uudelleensijoittamisen jälkeen ensisijaiseen valintaan. Vastauksena Thomson ja Airtours kiirehtivät vuoden 1995 esitteitään – mikä oli tietysti sitä, kuinka ihmiset tutkivat lomaa tuolloin – ennen kuin jotkut asiakkaat olivat jopa ottaneet kyseisen vuoden tauon. Se kylväsi sekaannusta kuluttajien ja henkilöstön keskuudessa ja johti suureen myyntiin alalla.
Yhdistäminen tuli lopulta. Vuonna 2000 saksalainen Preussag osti Thomsonin, jolla oli laajentunut liiketoiminta – joka listattiin Lontoossa ja Frankfurtissa – uudelleen kaksi vuotta myöhemmin TUI: n uudelleen. Vuonna 2007 se sulautui ensimmäiseen valintaan, kun taas samana vuonna myös MyTravel, kuten Airtours oli nimittänyt itsensä, sulautuu silloisen saksalaisen omistaman Thomas Cookin kanssa. Se jätti koko eurooppalaisen pakettilomateollisuuden, jota hallitsivat kaksi anglo-saksalaisen pelaajaa.
Siihen mennessä sektori kuitenkin kamppaili.
Edullisten lentoyhtiöiden nousu kuten Ryanair ja helppoaInternetin ja Airbnb: n kaltaisten operaattoreiden laajalle levinneen adoption lisäksi antoi kuluttajille itseluottamuksen varata omat lennonsa ja majoituksensa ja luoda omia matkojaan. Taistelu oli kapseloitu voimakkaasti velkaantuneen Thomas Cookin romahtaminen syyskuussa 2019, jättäen 600 000 pääasiassa brittiläistä, saksaa ja skandinaavisia lomailijaa, jotka olivat loukussa ulkomaille, mikä edellytti historian suurinta rauhan ajan palauttamista.
Ryanairin toimitusjohtaja Michael O’Leary kehotti julistamaan pakettiloman “kuolleeksi”.
Mutta sitten tuli pandemia, mikä aiheutti valtavan kysynnän muodostumisen. Samanaikaisesti iskut, eteläiset eurooppalaiset metsäpalot ja konfliktit Ukrainassa ja Lähi-idässä-sekä muistoja siitä, kuinka Air Berliinin ja Monarchin kaltaiset lentoyhtiöt olivat romahtaneet ennen pandeemiaa-yhdistävät lomailijat takaisin yhden luukun tarjoavien yritysten aseisiin.
Omaisuusvalot uudet tulokkaat kuten RannallaPerinteisten pakettiloman tarjoajien suojaamisen tarjoamisesta on tullut suuria pelaajia, jotka eivät omista hotelleja tai lentokoneita.
Ehkä kysynnän nousun suurin edunsaaja on ollut EasyJet, joka käynnisti EasyJet -lomat Thomas Cookin jättämän aukon täyttämiseksi. Se on nyt liiketoiminnan nopeimmin kasvava osa ja kohdistaa nimenomaisesti asiakkaille rannalla ja online-matkatoimistoihin, kuten Expedia, LoveHolidays ja Booking.com.
Silti viime viikon varoitus Jet2: lta, liiketoiminta, jota kunnioitetaan kustannushallinnastaan ja erinomaisesta asiakaspalvelustaan, on muistuttanut siitä, että viime vuosien vaikuttavan kasvun vuoksi tämä on edelleen epävakaa ja joskus arvaamaton.
CNBC: n parhaimmat televisiot

Kun Yhdistyneen kuningaskunnan pitkäaikaiset lainanottokustannukset saavuttivat 27 vuoden korkeimman, saimme myös päivämäärän liittokansleri Rachel Reevesin syksyn budjetti: 26. marraskuuta. CNBC: n Ritika Gupta hajottaa kaikki viimeisimmät kehitykset.

Syyskuun sanotaan olevan huono kuukausi osakkeille, mutta ansaitseeko se sen maineen? CNBC on puristanut ns. “Syyskuun efektin” takana olevia numeroita.

Peel Huntin pääekonomisti Kallum Pickering keskustelee Ison-Britannian joukkovelkakirjamarkkinoiden myyntiin ja syksyn budjetin näkymistä.
– Holly Ellyatt
Tarve tietää
Digitaalinen kulta voi ravistaa Lontoon jalometallimarkkinoita. Lontoon 930 miljardin dollarin kultamarkkinat voitaisiin asettaa muutokseen, kun World Gold Council (WGC) näyttää digitalisoimaan metallin.
Yhdistynyt kuningaskunta tuntee lämpöä, kun sijoittajat ja kriitikot kyseenalaistavat sen tulevaisuuden. Ei ole epäilystäkään siitä, että Ison -Britannian hallitukselle on kurja aika, jossa pääministeri Keir Starmer ja hänen ministerit kasvavat painostuksen alaisena, kun sijoittajat kysyvät Ison -Britannian verotuksellisesta ja poliittisesta tulevaisuudesta.
Rahastonhoitaja näkee ‘sukupolvien mahdollisuudet’ joukkovelkakirjamarkkinoilla. Valtion joukkovelkakirjalainan markkinat olivat keskittyneet, koska useat pitkäaikaiset tuotot saavuttivat monikymmenen vuosikymmenen korkeimmat-mikä, yhden rahastonhoitaja sanoo, tarjoaa “sukupolvien mahdollisuuden” Yhdistyneen kuningaskunnan Giltsissä.
– Holly Ellyatt
Viikon lainaus
“Yhdistyneen kuningaskunnan sijoittajat ovat melko huolestuneita, maa on vähän sotkussa … aivan kuten muutkin Euroopan osat, se tarvitsee kasvua, mutta sillä ei ole aivan poliittista tahtoa tehdä kovia valintoja sen toimittamiseksi.”
– John Aylward, perustaja ja CIO, Sona Asset Management
Markkinoilla
Yhdistyneen kuningaskunnan lainanottamiskustannukset ovat laskeneet huomattavasti viime viikolla joukkovelkakirjamarkkinoilla olevien jittereiden seurauksena, joiden mukaan 30-vuotisen kullattujen kullattujen tuotto nousi.
30 vuoden tuotto oli noin 5,485% tiistaina iltapäivällä, kun se oli 5,693%, syyskuun 2. päivän huipulla, kun taas 2 vuoden ja 10 vuoden Ison-Britannian tuotot olivat myös alhaisemmat.
Sterling Saatu Yhdysvaltain dollarilla viikon aikana, kun odotetaan, että liittovaltion keskuspankki jatkaa korkojen leikkauksia tässä kuussa seuraten kahden odotettua heikompaa työmarkkinoiden lukemaa. Ison -Britannian valuutta on myös vahvistanut euroa vastaan, jota Ranskan politiikan epävakaus on painanut.
Lontoon listalla olevat varastot ovat palanneet nousuun vähittäiskaupan ja kaivoksen nimien keskuudessa. Se FTSE 100 Hakemisto suljettiin 9 116,69 pisteellä 2. syyskuuta, nouseen 9 239,2 pisteeseen 9. syyskuuta mennessä.
Financial Times Cench Exchange 100 -indeksin tulos viimeisen vuoden aikana.
Tulla
12. syyskuuta: Ison -Britannian kuukausittaiset BKT -tiedot
16. syyskuuta: Ison -Britannian työttömyystiedot
– Holly Ellyatt