Aion V on yksi GAC: n julkaisemista autoista Euroopassa, koska se toivoo laajentavansa läsnäoloaan alueella. Aion V on esillä 9. syyskuuta 2025 IAA Mobility Autonäyttelyssä Münchenissä, Saksassa.
Arjun Kharpal | CNBC
Guangzhou Automobile Group (GAC) pyrkii lisäämään eurooppalaisen sähköajoneuvojen myyntiä seuraavien kahden vuoden aikana, ja siitä tulee viimeisin kiinalainen pelaaja, joka houkuttelee alueen perinteisiä autovalmistajia aktiivisen laajennuksen kautta.
Kiinan valtion omistamien autovalmistajien sisäänkäynnit kilpailun tehostamiseksi jo kiihkeillä Euroopan markkinoilla xpeng.
GAC: ien läsnäolo voisi edelleen lisätä painetta eurooppalaisissa jättiläisissä – esim. Bmw ja Mercedes – Näyttää siltä, että se käyttää omaa sähköautoa kiinalaisten kilpailijoiden vastustamiseen.
“Eurooppa on yksi viidestä suurimmasta markkinoistamme. Toivomme, että Eurooppa vastaa tulevaisuudessa suurimman osan ulkomaisista markkinoista”, GAC Internationalin presidentti Wei Haigang kertoi CNBC: lle maanantaina Münchenin IAA Mobility -autonäyttelyssä.
Wei sanoi, että GAC toivoo myyvänsä noin 3000 autoa Euroopassa tänä vuonna, sitten nostamaan tavoitteen 15 000: een vuonna 2026 ja vähintään 50 000 vuoteen 2027 mennessä.
GAC esitteli Aion V: n ja Aion UT: n koko sähköajoneuvonsa IAA-näyttelyssä tällä viikolla. Wei sanoi, että yritys toivoo myös käynnistävänsä plug-in-hybridi-autoja Euroopassa tulevaisuudessa.
Tavoite on aggressiivinen, mutta kun kiinalaiset yritykset tulevat edelleen Euroopan sähköajoneuvojen markkinoille. Jato Dynamicsin mukaan kiinalaisten autobrändien markkinaosuus Euroopassa vuoden ensimmäisellä puoliskolla melkein kaksinkertaistui viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Vaikka markkinaosuus on edelleen pieni, se on yli 5%: n päässä, mutta se on kasvanut nopeasti.
Huolimatta Euroopan unionin Kiinassa valmistettujen sähköajoneuvojen tariffeista, GAC näkee edelleen laajentumisen laajentumisena, ja yritys sanoo keskittyvänsä paikalliseen valmistukseen Euroopassa.
“Toivomme, että Kiinan hallitus ja EU voivat neuvotella tarkemmin tariffien vähentämiseksi”, Wei sanoi. “Toivomme tulevaisuudessa nopeuttavan valmistuksen lokalisaatiota. Joten tulevaisuudessa me [can] Luo valmistuskyky Euroopassa palvelemaan paremmin Euroopan markkinoita. “