Vierailijat kävelevät lähellä Old Orchard Beachiä, Maine, 22. heinäkuuta 2025.
Robert F. Bukaty | AP -valokuva
Sanonta “Aika parantaa kaikki haavat” ei pidä paikkaansa kanadalaisille matkustajille ja heidän halunsa lomalle Amerikassa.
Kanadan Yhdysvaltojen vierailut ovat vähentyneet 25,2% vuoteen mennessä, ja matkailualan taloustieteen mukaan saapumisessa on 37% vuoden takaisesta vuodesta edellisvuodesta.
“” Kanadalaiset olivat jo huolestuneita henkilökohtaisesta taloudestaan, mutta he ovat ottaneet kanadalaiset ja poliittiset ilmoitukset Yhdysvaltain hallinnolta erittäin henkilökohtaisesti “, kertoi markkinatutkimusyrityksen Longwoods Internationalin toimitusjohtaja Amir Eylon, joka on säännöllisesti tutkinut kanadalaisia kuluttajia.
“Valitettavasti asiat ovat menneet huonosta huonompaan”, hän lisäsi.
Mahtava 80% Kanadan matkustajista, joiden matkapäätöksiin vaikuttaa Yhdysvaltain politiikka, ja politiikan mukaan Yhdysvaltain tariffit ja talouspolitiikka ovat tärkein kielteinen vaikutus. Seitsemänkymmentäyksi prosenttia sanoo, että Yhdysvaltain johtajien poliittiset lausunnot ovat keskeinen negatiivinen tekijä, joka on huhtikuussa 64 prosenttia, Longwoods Internationalin toteaa heinäkuun puolivälissä.
Sen sijaan, että vierailisi Yhdysvalloissa, missä AAA sanoo, että Labor Day Weekend -matkustajat nauttivat alhaisemmista hinnoista kaikesta kaasusta, hotelleista ja lennoista autovuokrauskustannuksiin, tyytymättömät kanadalaiset suunnittelevat matkustavansa omassa maassaan tai kirjalennoja muihin maihin.
“He valitsevat kohteet, kuten Meksiko, Karibia ja Länsi -Eurooppa”, Eylon sanoi.
Kanadalaiset eivät ole vain poissa.
Asiantuntijat sanovat, että geopoliittiset ja politiikkaan liittyvät huolenaiheet ovat johtaneet Länsi-Euroopan ja Aasian vierailijoiden vähentymiseen. Yhdysvaltojen ulkomailla saapuvat putosivat kolme kuukautta peräkkäin, mukaan lukien 3,1%: n lasku heinäkuussa, ja matkailualan taloustieteen mukaan laski oli 1,6%.
Kaiken kaikkiaan “Sentiment Drag on osoittautunut vakavaksi”, ryhmä sanoi viime viikolla julkaistussa datapäivityksessä. Joulukuussa sen ennustaminen oli noin 9%: n kasvua Yhdysvaltoihin vuodelle 2025. Se odottaa nyt 8,2%: n laskun.
Merentakaisten vierailijoiden numerot kaikkialla Yhdysvalloissa voivat upottaa entisestään johtuen 250 dollarin viisumin eheysmaksusta, joka on asetettu voimaan 1. lokakuuta. Uusi maksu olisi kerrostettu muiden viisumimaksujen päälle ja sovelletaan useimpiin muihin kuin maahanmuuttajien viisumiin hakemaan Yhdysvaltoihin, mukaan lukien Kiinan, Meksikon ja Brasilian vierailijat.
Yhdysvaltain matkayhdistys kutsuu sitä “väärään roskamaksuksi”, joka korottaa Yhdysvaltojen vierailun ennakkoluuloihin 130 prosentilla aivan kuten kansainvälisten vierailijoiden menetyksistä jo palautuvat kaupungit valmistautuvat suuriin globaaleihin tapahtumiin, kuten 2026 FIFA: n maailmancupiin, Amerikan 250. syntymäpäivään ja vuoden 2028 kesäolympialaisiin.
Maksu, osa Trumpin allekirjoitusveroa ja menolaki, vaatii koordinointia virastojen välillä ennen sen täytäntöönpanoa, totesi, että kotimaan turvallisuusministeriön tiedottaja, joka puolusti toimenpidettä. “Presidentti Trumpin yksi iso kaunis lakiesitys tarjoaa tarvittavat politiikat ja resurssit palauttaakseen kansakuntamme maahanmuuttojärjestelmään.”
Tyytymättömyyden syksy
Kohteet Yhdysvalloissa ovat kiinnostuneita syksyllä jatkoa matkustamiseen ja säätävät odotuksia ja asettavat huolellisesti uusia kampanjoita.
“Kansainvälisten vierailijamme ennustettiin kasvavan 15% vuonna 2025, mutta heidän ennustetaan nyt laskevan 10%”, kertoi Dave O’Donnell, Meet Bostonin strategisen viestinnän varatoimitusjohtaja, organisaatio, joka markkinoi ja edistää matkailua Bostonissa.
Vastauksena ryhmä suunnittelee talvikampanjoita ja mediaoperaatioita Meksikoon, Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ja etenkin Kanadaan. Ryhmä aikoo isännöidä tapahtumaa Torontossa syyskuussa, O’Donnell sanoi.
Rochesterissa, New Yorkissa, 90 minuutin päässä Kanadan ja Yhdysvaltojen rajalta, 12–15% kävijöistä on perinteisesti tullut Kanadasta.
Kesäinumeroita ei ole vielä, mutta “tiedämme, että jotkut kanadalaiset päättävät pysyä kotona tai matkustaa vaihtoehtoisiin kohteisiin Yhdysvaltojen ulkopuolella”, sanoi Monroe Countyn matkailuviraston viestinnän varapuheenjohtaja Rachel Laber Pulvino vierailee Rochesterissa.
Rochesterin turistikohteisiin kuuluvat George Eastman -museo, vahva kansallismuseo ja kansallinen Susan B. Anthony Museum & House. Kaupungin kesä- ja syksyn matkailun edistämissuunnitelmat ovat siirtyneet perinteisistä matkailumarkkinointiviesteistä “pehmeämmälle” lähestymistapaan, Laber Pulvino sanoi, mukaan lukien “rakas Kanada” -kampanja, joka käynnistettiin aiemmin kesällä.
“Se on pohjimmiltaan rakkauskirje naapureillemme pohjoiseen. Viestimme on yksinkertainen: kun olet valmis, olemme täällä”, hän sanoi.
Kanadalaiset tekivät 20,4 miljoonaa käyntiä Yhdysvaltoihin vuonna 2024. Tänä vuonna Kanadan vierailijoiden jyrkän vetäytymisen odotetaan vaikuttavan kielteisesti pohjoisiin kaupunkeihin, kuten Seattleen; Portland, Oregon; ja Detroit. Näissä kaupungeissa matkailualan taloustieteen mukaan näissä kaupungeissa kansainvälisten vierailijoiden odotetaan laskevan tänä vuonna noin 27%, 18%ja 17 prosentilla.
“Haluamme tyypillisesti olla luetteloiden kärjessä, mutta ei tätä”, Seattlen vierailun strategiajohtaja Michael Woody sanoi.
Woody sanoi, että ennustettu dip on “varmasti huolestuttava” Seattlelle. Mutta hän lisäsi, että Seattlessa on upea kesä kotimaisten vierailijoiden nousun, Lady Gagan ja useiden muiden otsikkojen kesäkonserttien ansiosta ja risteilykauden, jonka mukaan Seattlen sataman arvioiden satama tuo kaupunkiin noin 1,9 miljoonaa matkustajaa.
“Odotamme innolla, kun Kanadan vierailijoiden numerot on sidottu takaisin, mutta sitä ohjaavat niin monet tekijät, että meillä ei ole mitään hallintaa”, hän sanoi.
Portlandissa matkailu on pysynyt tasaisena viime kesään verrattuna pääosin Kanadan vierailijoiden vähentymisen vuoksi, sanoi Travel Portlandin viestintäjohtaja Jackie Hagan. Mutta syksyyn suuntautuessa Hagan sanoi, että matkailuvirasto on odottamassa lähestymistapaa tavoittaakseen Kanadan vierailijat.
“Meille on tärkeää tunnustaa ja kunnioittaa heidän nykyisiä päätöstään olla matkustamatta Yhdysvaltoihin, ja ilmaisemme samalla, että odotamme heidän paluutaan, kun aika tuntuu oikealta”, hän sanoi.
Kuinka Floridassa menee?
Kaikki osavaltiot ja kaupungit eivät väistä käsiä kansainvälisten vierailijatilastojen yli.
Äskettäin julkaistut tiedot Florida Research -yritykseltä arvioi, että 34,4 miljoonaa kävijää matkusti Sunshine -osavaltioon vuoden 2025 toisella vuosineljänneksellä, mikä on 5% enemmän kuin saman ajanjakson aikana vuonna 2024. Se sisältää 640 000 kanadalaista – yli 20% vuoden kuluttua – ja 2,3 miljoonaa ulkomaille vierailijaa, jopa 11,4% edellisvuodesta.
Floridan hallitus Ron DeSantis sanoi, että yleisten vierailujen uptick -tapahtumaa juhlivat lausunnossa: “Ihmiset ympäri maailmaa tulevat Floridan vapaaseen osavaltioon hyödyntämään ylimmän tason nähtävyyttämme, suurta säätä ja sitoutumistaan yleiseen turvallisuuteen.”
Floridassa sijaitsevan kiertue- ja aktiviteettien varaussivuston TripShockin Destinin perustaja ja toimitusjohtaja Greg Fisher on yllättynyt siitä, että vierailijoiden numerot ovat nousseet.
Matkanjärjestäjät hänen yrityksensä työskentelee raportin kanssa, että liiketoiminta on joko tasainen tai alaspäin vuonna 2025, hän sanoi. “Monet meistä Floridassa jätetään ihmettelemään, mihin nämä vierailijat todella menevät ja mihin he käyttävät rahaa”, hän sanoi.
Ehkä he ovat menossa palmurannoille. Matkailumarkkinointiorganisaation toimitusjohtaja Milton Beaches on noussut siellä 2,56% vuoden kuluttua kansainvälisestä vierailusta vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.
Alueen kanadalaiset kävijät laskivat 4,4% vuoden kuluttua, kansainväliset markkinat, kuten Brasilia, Yhdistynyt kuningaskunta, Saksa ja Kolumbia, kasvattiin, hän sanoi.
Segarra sitoi lisääntyneen vierailun sellaisiin tekijöihin, kuten uusiin matkailutarjontaan “ja tietysti globaalin valokeilaan presidentti Trumpin valitun kotipohjana”. Donald Trumpin Mar-a-Lagon koti on Ritzy Palm Beachillä.