Frontier Airlines -koneen lähellä Spirit Airlines -lentokoneella Fort Lauderdale-Hollywoodin kansainvälisellä lentokentällä 16. toukokuuta 2022 Fort Lauderdalessa, Floridassa.
Joe Raedle | Getty -kuvat
Frontier Airlines seuraa asiakkaita Spirit Airlinesjonka taloudellinen pohja on viime viikkoina niin järkyttävä, että se varoitti aiemmin tässä kuussa, se ei ehkä pysty selviytymään vielä vuodessa ilman enemmän rahaa.
Frontier ilmoitti tiistaina 20 reittiä, jotka se aikoo aloittaa tänä talvena, monet heistä suurilla henkimarkkinoilla, kuten sen tukikohta Fort Lauderdalen kansainvälisellä lentokentällä Floridassa. Frontier on päällekkäinen hengen kanssa 35%: lla sen kapasiteetista, enemmän kuin mikään muu lentoyhtiö, Deutsche Bank Airline -analyytikon Michael Leenbergin maanantai -huomautuksen mukaan.
Joitakin Frontierin uusista reiteistä Fort Lauderdalesta ovat lentoja Detroitiin, Houstoniin, Chicagoon ja Charlotteeseen, Pohjois -Carolinaan. Se on myös reiteillä Houstonista New Orleansiin; San Pedro Sula, Honduras; ja Guatemalan kaupunki.
Frontier oli yrittänyt sulautua budjetti-ilmakilpailijaansa useita kertoja vuodesta 2022 lähtien.
“En ole täällä puhumassa yritysjärjestelyistä”, Frontier -toimitusjohtaja Barry Biffle sanoi CNBC: n haastattelussa tiistaina, kun kysyttiin, ostaako Frontier Spirit. Biffle kertoi odottavansa, että Frontier nousi suurimman osan Spirit -markkinaosuudesta, jos Spirit romahtaisi.
Molemmat lentoliikenteen harjoittajat ovat kamppailleet muuttuvan asiakasmakujen muuttamisesta kalliimpien paikkojen ja ulkomaille matkoille, kotimaisen kapasiteetin ylivoimaiseksi ja korkeammalle työvoimalle ja muille kustannuksille. Spiritin tilanteesta on kuitenkin tullut vakavampaa, kun se syntyi maaliskuussa neljän kuukauden konkurssisuojauksesta, jolloin oli monia samoja ongelmia.
Suuret kilpailijat haastavat myös ultra-alhaiset kustannuslentoyhtiöt United Airlines– American Airlines– Delta -lentolinjat jotka ovat ottaneet käyttöön omat frills-talouden liput, mutta tarjoavat myös asiakkaille suurempia kohteiden ja muiden etujen valintoja, kuten välipaloja ja juomia.
Kilpailevien lentoyhtiöiden osakehinnat nousivat Spirit’s Caaringin aikaisemmin tässä kuussa.
Biffle kertoi, että lentoliikenteen harjoittaja haluaa tulla maan suurin budjettilentoyhtiö ja on ottanut käyttöön uskollisuuden sovittavia ohjelmia tarttuakseen lisää asiakkaita. Frontierin kapasiteetti oli hiukan pienempi kuin Spirit’s toisella vuosineljänneksellä, jälkimmäisen läpi oli vähentänyt lentämäänsä lähes 24 prosentilla vuotta aikaisemmin, kun taas Frontier laski vain 2%.
Spirit kertoi viime viikolla, että se laski koko 275 miljoonaa dollaria revolveristaan, ja vaikka se saavutti kahden vuoden jatkamisen luottokorttien käsittelysopimukseen USA Bankin kansallisen yhdistyksen kanssa, se sopi, että se pidättää 3 miljoonaa dollaria päivässä operaattorilta.
Lentoyhtiö menetti toisella vuosineljänneksellä 245,8 miljoonaa dollaria. Frontier menetti 70 miljoonaa dollaria.
Spirit on etsinyt tapoja vähentää kustannuksia, mukaan lukien satojen lisää lentäjien purkaminen ja purkaminen ja kannattamattomien reittien leikkaaminen. Sadat lentoemäntät ovat maksamatta olevia poissaololehtiä.
Spirenin toimitusjohtaja Dave Davis kertoi 12. elokuuta pidetyssä henkilöstön muistiossa sen “menossa” varoittaen, että “joukkue ja minä olemme vakuuttuneita siitä, että voimme rakentaa hengen, joka antaa kuluttajille edelleen vertaansa vailla olevaa arvoa, jonka he ovat odottaneet monien vuosien ajan.”
Operaattori teki sopimuksen joukkovelkakirjalainojen omistajien kanssa, jotka suostuivat muuttamaan velan oman pääoman luvun 11 konkurssissa, mutta se ei vähentänyt muita kustannuksia, kuten uusintalentokoneiden vuokrasopimuksia. Leasing -yritykset ovat viime viikkojen aikana olleet kilpailijoita mitatakseen, ovatko kilpailijat ottamaan minkä tahansa hengen käsissä olevista lentokoneista, asiaan tuntevien ihmisten mukaan.
– CNBC: t Phil Lebeau osallistui tähän raporttiin.