Linnun silmänäkymässä Teslan päämaja nähtiin 24. heinäkuuta 2025 Austinissa, Texasissa.
Brandon Bell | Getty -kuvat
Tesla On saanut lisenssin Texasissa ratsastusyrityksen harjoittamiseen, jolloin sähköajoneuvojen valmistajat voivat kilpailla mukana olevien yritysten kanssa Uber ja Lyfti.
Tesla Robotaxi LLC on lisensoitu 6. elokuuta 2026 saakka, Texasin lisensointi- ja sääntelyosastolla tai TDLR -verkkosivustolla olevan luettelon mukaan. Lisenssi myönnetään tällä viikolla.
Elon Muskin EV -yritys on kulkenut rajoitettua ajoa Austinissa kesäkuun lopusta lähtien. Muutamat valitut matkustajat ovat ensisijaisesti sosiaalisen median vaikuttajia ja analyytikoita, mukaan lukien monet, jotka tuottavat tuloja julkaisemalla Tesla -fanien sisältöä alustoilla, kuten X ja YouTube.
Austin-laivasto koostuu Y-tyyppisestä ajoneuvosta, joka on varustettu Teslan viimeisimmällä osalla sen itsenäistä ajojärjestelmää. Yhtiö on käyttänyt autoa etumatkustajan istuimella plaza- tai ihmisten turvallisuusvalvojana ja vastaa puuttumisesta, jos ratsastuskysymyksiä on. Ajoneuvot ovat myös etäyhteydet valvovat operatiivisen keskuksen työntekijöitä.
Musk kertoi viime kuussa Teslan tulopuhelussa, että hän uskoo, että Tesla voi tarjota itsenäistä ratsastuspalvelua vuoden 2025 loppuun mennessä, ja hän uskoo, että Tesla voi palvella puolta Yhdysvaltain väestöstä.
Texas -lisenssi on ensimmäinen, joka saa Teslan käyttämään “kuljetusverkkoyhtiötä”. TDLR kertoi perjantaina, että lisenssi antaa Teslalle mahdollisuuden harjoittaa ratsastusliiketoimintaa, mukaan lukien “automaattiset ajoneuvot” missä tahansa valtiossa, eikä se vaadi Teslan sijoittamista ihmisten turvallisuuskuljettajille tai valetseille.
Tesla ei vastannut välittömästi kommenttipyyntöön.
Kuten CNBC aiemmin ilmoitti, Tesla -robotit vangittiin sen jälkeen, kun yritys käynnisti pilottiohjelmansa ja kamerat eivät noudattaneet liikennesääntöjä Austinissa ja sen ympäristössä. On ilmoitettu, että vammoista tai vakavista omaisuusvahinkoista on ilmoitettu, ja heidän liittovaltion tarkistuksestaan huolimatta vammoja tai vakavia omaisuusvahinkoja ei ole aiheutunut.

Tesla -sisällön luoja Joe Tegtmeyer kertoi tapahtumassa, että hänen robotaxinsa ei lopettanut junasignaalien käyttöä ja laskemaan ovenvarteen, pyytäen Teslan työntekijöitä astumaan pöydälle puuttumaan. Sääntelyviranomaisen tiedottaja kertoi CNBC: lle sähköpostitse, että kansallinen moottoritieliikenteen turvallisuushallinto keskusteli tapahtumasta Teslan kanssa.
Historiallisesti Texas on sallinut itse ajavan ajoneuvojen testauksen ja toiminnan julkisilla teillä enemmän kuin muilla osavaltioilla.
Gov Greg Abbottin allekirjoittama uusi laki Texasista, Greg Abbott, tulee voimaan tänä vuonna, mikä vaatii AV -valmistajia saamaan hyväksynnän valtiolta ennen kuljettamattomien toimintojen aloittamista. Jos AV -yritykset ja niiden autot eivät noudata turvallisuusstandardeja, uusi laki antaa myös Texasin moottoriajoneuvoosastolle oikeuden peruuttaa lisenssit.
Teslan AV -pyrkimykset kohtaavat monia haasteita koko maassa, mukaan lukien liittovaltion tutkimukset, tuotevastuuta ja muistutuksia, vammoja tai tuhoisia törmäyksiä, kun kuljettajat käyttävät yrityksen autopilot- ja FSD -järjestelmiä (täysi itsenäinen ajo).
Miamin liittovaltion tuomioistuimen tuomaristo totesi viime viikolla, että Teslan tulisi olla 33% vastuusta tappavasta kilpailukykyisestä törmäyksestä.
Kalifornian DMV haastoi Teslan väärän mainonnan kuljettajan avustusjärjestelmänsä ympärillä. Teslan omistajan käsikirjan mukaan autopilot- ja FSD-ominaisuudet heidän autoissaan ovat ”käsillä” järjestelmiä, jotka vaativat valmiina kuljettajan ajamiseen tai jarruttamiseen milloin tahansa. Tesla ja Musk ovat kuitenkin vuosien varrella jakaneet lausuntoja, jotka Tesla voi “ajaa itseään”.
Vuodesta 2016 lähtien Musk on taannut Teslan pystyy pian muuttamaan kaikki nykyiset sähköajoneuvonsa täysin itsenäisiksi ajoneuvoiksi yksinkertaisilla ulkomaisilla ohjelmistopäivityksillä. Hän kertoi vuonna 2019, että yritys asettaa miljoonan robotin tielle vuoteen 2020 mennessä, mikä auttoi häntä keräämään tuolloin 2 miljardia dollaria institutionaalisia sijoittajia.
Näitä lupauksia ei ole koskaan toteutettu, ja Tesla jää kilpailijoiden jälkeen robotiikkamarkkinoilla kirje Waymo Yhdysvalloissa Baidu Apollo meni Kiinaan.
Teslan osakkeet laskivat tänä vuonna 18%, mikä on toistaiseksi huonoin suorituskyky teknologia jättiläisten osakkeissa.
katsella: Mitä näimme Robotaxi -lanseeraustapahtumassa Teslassa, Texasissa
