Tässä valokuvakuvassa Teslan logo näkyy puhelimen näytöllä Turkiye Ankaran Intian lipun edessä 28. marraskuuta 2023.
CEM Genco | Anadolu | Getty -kuvat
Tesla Sen verkkosivusto osoitti tiistaina, että sen kauan odotettu debyytti Intiassa myy sähkömaastoautonsa. Malli alkaa 69 770 dollarista, mikä on merkittävä katsaus muilla suurilla markkinoilla.
Myynnin lanseeraus tapahtuu samana päivänä, kun Yhdysvaltain sähköautojen valmistaja avasi näyttelytilan Mumbaissa, kun maa on ollut maassa.
CNBC-TV18: n raportin mukaan Teslan Kaakkois-Aasian johtaja Isabel-fani ilmoitti myös, että yritys avaa pian näyttelytilan Intian pääkaupungissa New Delhissä.
Tesla palkkaa paikallisia työntekijöitä ja perustaa kokemuskeskukset, palvelukeskukset, toimitusjärjestelmät, latausasemat ja logistiikkakeskukset valtakunnallisesti, raportti lisäsi.
On pitkään spekulointia siitä, milloin Tesla tulee Intiaan, joka on maailman kolmanneksi suurin automarkkina. Korkeat hinnat saattavat kuitenkin yllättää monia ihmisiä. Esimerkiksi malli Y alkaa 44 990 dollarista Yhdysvalloissa
Miksi hinta on niin korkea?
Teslan talousjohtaja Vaibhav Tanja vahvisti yhtiön kiinnostuksen Intiaan huhtikuussa, mutta tämä käyttää huolellista lähestymistapaa ottaen huomioon sen 70 prosentin tariffinsa EV -tuonnissa ja noin 30 prosentin ylellisyysveroon.
Nämä korkeat verot selittävät, miksi Tesla pakotettiin asettamaan niin korkeat hinnat Intiassa, huolimatta maan suosituista sähköajoneuvoista paljon alhaisemmassa hintaluokassa.
Asiantuntijat kertovat CNBC: lle, että tämä tekee intialaisesta Teslasta Bmwei paikallisten sähköautoyritysten kanssa Tata -moottori.
“En sano, että nämä hinnat ovat täysin alueen ulkopuolella, koska löydät ostajia Intiasta kaikista hintapisteistä”, Frost & Sullivanin tutkimusyrityksen globaali asiakasjohtaja Vivek Vaidya kertoi tiistaina CNBC: n “Intian Intian”.
“Kysymys on, haluavatko he uhata massamarkkinoita. Vastaus ei ole siksi, että suosituimmat myynti autot voidaan myydä kymmenesosaan kyseisestä hinnasta”, hän lisäsi.

Testivesi
Vaikka Y -mallia on vaikea saavuttaa hintakilpailukykyä, Tesla voi keskittyä enemmän “testivesiin” kuin myynnin tuottamiseen Intiassa.
Intia ilmoitti ensin viime vuonna uuden EV -politiikan, joka lupaa vähentää yrityksiä, jotka lupaavat rakentaa paikallisia toimitusketjuja. Vaikka tämä voi auttaa Teslaa alhaisempiin hintoihin, yritys ei ole vielä luvannut rakentaa paikallisia tuotantolaitoksia Intiaan.
“Mumbai -näyttelytila on strateginen” pehmeän voiman “siirto, ei täydellinen sitoutuminen”, Canalysin autoanalyytikko Diwakar Murugan kertoi CNBC: lle lausunnossaan.
“Suurimman osan tuotannosta Intiaan siirtäminen vaatii sen maailmanlaajuisen valmistusstrategian uudelleenarviointia, joka ei ole valmis tekemään tätä, ja sen pääpaino on edelleen tuotannon laajentamisessa vakiintuneilla markkinoilla”, hän sanoi.
Murugan ennustaa, että Tesla voi sitoutua vain kattavaan intialaiseen tuotantoteollisuuteen vuosina 2028–2030, ja kannustimet, kuten maatuet ja verolomat, sekä paikallisten akkujen markkinoiden kypsyyden odotukset ovat tärkeitä tekijöitä.
Samaan aikaan Y-malli on “kapealla varakkaille, tekniikan taitaville varhaisten käyttöönottajille, rajoitetuille tuotteille, joita he etsivät tilan symboleja”.
S & P: n Gupta totesi, että Intian EV -viennin tariffit voivat myös muuttua pian Washingtonin ja New Delhin välisten jatkuvien kaupan neuvottelujen ja EV -politiikkojen lisämuutoksien vuoksi.
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk puhui Intian pääministerin Narendra Modin kanssa huhtikuun teknologia- ja innovaatioyhteistyöstä, mukaan lukien tekniikan ja innovaatioiden aiheet.
“Intian hallitus on erittäin aktiivinen vihreiden, siivoojien, sähköajoneuvojen edistämisessä, ja mielestäni Teslalla on selkeä etu Intian ja Yhdysvaltojen suhteiden vuoksi”, Gupta sanoi.