Elon Musk puhuu Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin (ei esitetty) lehdistötilaisuudessa Washington DC: ssä, Yhdysvalloissa 30. toukokuuta 2025.
Nathan Howard | Reuters
Tesla Toimitusjohtaja Elon Musk ei ollut Miamin tuomioistuimessa maanantaina, mutta hänen nimensä on välitön, koska tuomaristo valittiin liittovaltion oikeudenkäyntiin osallistumaan siviilioikeudellisiin oikeudenkäyntiin vuoden 2019 Tesla -mallin onnettomuudessa, joka tappoi jalankulkijat, jotka tappoivat yhden jalankulkijan ja aiheuttivat vakavia vammoja, kun auto oli autonomisessa tilassa.
“Kaikki, joka liittyy Elon Musk, on minulle vaikeaa”, sanoi potentiaalinen tuomari.
Toinen potentiaalinen tuomari sanoi olevansa epäreilu ja vain Teslalle yrityksen “etiikan, omistajuuden ja uutisten uutisten uutisten vuoksi”.
Tapaus on ensimmäinen oikeusjuttu Teslaa vastaan, joka liittyy kohtalokkaaseen onnettomuuteen, johon liittyy sähköajoneuvoyhtiön autopilotjärjestelmä.
Miljardööristä tuli kotitalousnimi muutaman kuukauden kuluttua siitä, kun Musk toimi presidentti Donald Trumpin parhaana neuvonantajana, synonyymi hänen massiivisille liittovaltion työvoiman leikkauksille, jotka hänen luovan hallituksen tehokkuusministeriö on suorittanut.
Maailman rikkaimmat ihmiset joutuivat sitten vaikeuksiin presidentin liittovaltion verouudistuksen ja lakiehdotusten kanssa ja pistivät uutta draamaa tavanomaiseen kongressin äänestykseen.
“On vaikea kuulla Elon Muskin nimeä ilman positiivisia tai kielteisiä käsityksiä”, Tesla -lakimies Thomas Branigan huomautti mahdollisille tuomarille maanantaina.
“Tapauksella ei ole mitään tekemistä Muskin kanssa. Mutta hänellä on yhteydet yritykseen”, Brannigan sanoi. Hän kysyi tuomarilta, onko Muskin mielipide heistä, että he eivät voi laittaa sitä.
Kolme mahdollista tuomaria nosti kätensä ja sanoi, kyllä, heillä oli mielipiteitä Muskista, mikä tekisi heille mahdotonta ratkaista tapauksen oikeudenmukaisesti.
Tesla Automobile ohitti Wilkie D. Ferguson Jr. Yhdysvaltain tuomioistuimen rakennuksen, ja tuomariston valinta aloitettiin 14. heinäkuuta 2025 syytteet Teslan autonomisesta ajojärjestelmän turvallisuudesta Miamissa, Floridassa.
Joe Raedle | Getty -kuvat
“Se on vaikeaa. Tiedän, että hän ei ole Tesla. Mutta hän on hyvin lähellä Tesla -tuotemerkkiä”, sanoi mies ja lisäsi, että hän ei ole varma, pystyykö hän heittää näkökulmansa.
Kaksi muuta tuomaria ilmaisi aikaisemmin kielteiset näkemykset Muskista toistaen nämä näkemykset Teslan lakimiehille.
Branigan kysyi tuomarilta miehen vastauksesta tuomaristokyselyyn Teslaan liittyvissä uutisissa.
Kaksi muuta tuomaria, jotka olivat aiemmin vastustaneet Muskia, puhuivat uudelleen ja jakoivat samat näkemykset.
Mies vastasi: “Kyse on enemmän siitä, mitä tapahtuu kuin siitä, kuka sitä tekee.”
“Olen hyvin itsenäinen”, hän sanoi. “Voin olla oikeudenmukainen, kyse on onnettomuuksista ja siitä, mitä tapahtui.”
Tuomaristo valitsi kuusi naista ja kolme miestä.
Naibel Benavidesin perhe, joka kuoli lentokoneonnettomuudessa, ja hänen poikaystävänsä Dillon Angulo loukkaantui vakavasti. Ajoneuvon kuljettaja George McGee ei ollut oikeudenkäynnissä vastaaja, ja hän ilmoitti asettuneensa kantajan kanssa aikaisemmin.
Kantaja väittää, että Teslan autonomiset ajoominaisuudet ovat puutteellisia ja levottomia.
Se on yksi enemmän kuin kymmenestä tapauksesta, jotka Tesla on syyttänyt kohtalokkaasta tai haitallisesta onnettomuudesta, jossa kuljettajat ovat käyttäneet yrityksen autopilottia tai kaikkea sen autonomista ajoa (valvottua).
FSD on edistyksellinen versio Teslan osittain automatisoidusta ajojärjestelmästä. Autonominen ajo on vakiovalinta kaikille uusille Tesla -autoille.
Teslan verkkosivusto kuvaa tällä hetkellä Autopilotia “edistyneeksi kuljettajan avustusjärjestelmäksi, joka parantaa ohjauspyörän turvallisuutta ja mukavuutta”.
“Lisäksi täydellisen itsenäisen ajamisen kanssa (valvonnalla) voit ajaa Teslan melkein missä tahansa, tehdä kaistamuutosta, valita haarukan seurataksesi navigointireittejä, navigoida muiden ajoneuvojen ja esineiden ympärillä ja tehdä vasen ja oikea käännös aktiivisessa valvonnassa”, Tesla sanoi.
“Todisteet esitetään vuosia ennen ja jälkeen rikoksen, ja Tesla jätti huomiotta varoituksen”, kantajan asianajaja Brett Schreiber sanoi avaushuomautuksissaan.
“Kuulet todisteita näistä motivaatioista ja miksi Tesla tekee mitä he tekevät”, Schreiber sanoi. “Onko tämä Piilaakson henki, joka liikkuu nopeasti ja tuhoaa asiat? Se tulee ratkaisemaan.”
“Ei ole kiistanalaista, että törmäyskuljettaja oli huolimaton, hajamielinen puhelimeen, pudotti sen ja tarttui siihen”, asianajaja sanoi. “Hän kynsi asiakkaani 60 mailia tunnissa.”
“Tämä on yhteisen vastuun tapaus. Tesla ei ole vastuussa itsenäisen ajojärjestelmän epäonnistumisesta. Todisteet osoittavat, että jokainen toimittaja tarvitsee vaiheen ja Tesla luo perustan ehkäisevälle toiminnalle, joka tuo meidät täällä.”
Lakimiehet kertoivat tuomaristolle, että oikeudenkäynnissä esitellään todisteita, mikä viittaa siihen, että Musk antoi julkisen lausunnon Tesla -autojen “Superman” -anturista.
Sriber sanoi, että Musk sanoi kokouksessa, että auto oli “turvallisesta kuin ihmiset”.
“Todisteet osoittavat selvästi, että onnettomuudella ei ole mitään tekemistä Teslan itsenäisen ajotekniikan kanssa. Sen sijaan, kuten monet valitetut onnettomuudet, koska puhelin keksittiin, sen aiheuttivat hajautetut kuljettajat.”
“Hän on vastuussa toiminnastaan, koska hän etsii kaatunutta puhelinta seuraaessaan myös kiihdytinjärjestelmää, ylinopeutta ja peittämistä autoa kaatuessaan. Kun tämä tapahtuu vuonna 2019, ei ole välttämätöntä kaatumistekniikkaa, joka voi estää tätä traagista onnettomuutta.”
– Dan Mangan Comics -raportti New York ja Maria Pinero Raport Miami