Sähköauto kerätään Norjan pääkaupungin Oslon kadun latausaseman kautta 25. syyskuuta 2024.
Jonathan Nackstrand | AFP | Getty -kuvat
Oslo, Norja – Tesla Jatka mukavuuden löytämistä Norjassa, vastustaen voimakkaasti jatkuvaa eurooppalaista taantumaa toimitusjohtajan Elon Muskin tulehduksellisen poliittisen retoriikan keskellä.
Norjan tien liiton (OFV) mukaan Yhdysvaltain sähköautojen valmistaja näki kesäkuussa Norjan uuden autojen myynnin lisääntyneen 54% vuoden edellisvuodesta vuotuisen rekisteröinnin nousun 115,3% sen paremmasta mallista Y SportioSiontilition -autosta.
Tiedot nousivat 213% toukokuun uudessa auton myynnissä ja hallitsivat Teslan asemaa maailman EV-ystävällisimpien maiden keskuudessa.
Norjan sähköajoneuvoyhdistyksen (NEVA) pääsihteeri Christina Bu, joka edustaa maan sähköajoneuvojen omistajia, sanoi, että Tesla on ollut Norjassa useita vuosia, mutta sen päivitetyn mallin Y: n suosio on “ehdottomasti osa sen viimeaikaisen myyntipinnan perustelua”.
“Kaiken kaikkiaan mielestäni sillä on paljon arvoa heidän toimittamilleen autoille, mitä norjalaiset tarvitsevat”, Bu kertoi CNBC: lle haastattelussa Oslon toimistossa.
BU: n mukaan Tesla-malli Y vaikuttaa erityisen suositulta Norjassa kilpailukykyisen hinnan vuoksi ja se vastaa paikallisen matkatavaruuden, korkean maanpuhdistuksen, neliveto- ja perävaunun vastaavan kysynnän vuoksi.
Etelä -Euroopan myyntitiedot merkitsevät Muskin lisää vihreitä ampumisia. Teslan uudet autorekisteröinnit ovat viime kuussa 61% ja Portugalissa noin 7%.
Tämä tarina on kuitenkin edelleen hyvin erilainen muualla Euroopassa. Teslan myynti Saksassa, Euroopan suurin autokeskus, laski 60% vuotta sitten, kun taas myynti laski myös Ranskassa.
Eurooppalaisesta autovalmistajien yhdistyksestä (ACEA) erillään olevat tiedot havaitsivat, että Teslan uusi autojen myynti Euroopassa putosi toukokuussa viidennen suoran kuukauden ajan.
Teslan rebound
Teslan tuotemerkin arvo on laskenut vuodesta 2024, osittain Muskin poliittisesta toiminnasta.
Teslan toimitusjohtaja käytti lähes 300 miljoonaa dollaria tukemaan Donald Trumpin kampanjaa, joka lähti äskettäin Valkoisesta talosta johdettuaan aloitteen liittovaltion virastojen leikkaamiseksi. Mielenosoitukset puhkesivat Tesla -jälleenmyyjissä Euroopassa vastauksena Muskin rooliin Trumpin hallinnossa.
Musk lähti Valkoisesta talosta toukokuun lopulla ja sitten hänellä oli poikkeuksellinen sanojen taistelu Trumpin kanssa. Maailman rikkaimmat ihmiset tunnustivat myös muodollisesti saksalaisen äärioikeistolaisen puolueen, joka herätti vahvat mielenosoitukset Berliinissä ennen parlamentin vaaleja aiemmin tänä vuonna.
Tesla -superladorit ovat Eidfjord Village Centerissä, ja nämä superlaarit tuotetaan jopa 150 kW ajoneuvon latauksen aikana.
UCG | Yleinen kuvaryhmä | Getty -kuvat
Nevan BU kertoi CNBC: lle, että Muskin poliittinen toiminta ei ole herättänyt huomiota Norjassa, ja yli 15 000 EV -kuljettajan äskettäisessä vuotuisessa tutkimuksessa todettiin, että 43% vastaajista sanoi, että he eivät osta Teslaa poliittisista syistä.
“Joten, se on ehdottomasti suuri keskustelu Norjassa. Se, mitä Elon Musk sanoi ja teki viime vuonna – joten se vaikuttaa varmasti ihmisiin, mutta ei paljon, koska heidän markkinaosuus on todella uskomaton.”
Norjan sähköajoneuvosertifikaatti
Norja puolestaan on jo kauan tunnustettu kestävän kuljetuksen maailmanlaajuiseksi johtajaksi. Itse asiassa se on tällä hetkellä maailman ensimmäinen maa, joka poistaa tehokkaasti bensiini- ja dieseliautot sen uusista automarkkinoista.
Lainsäätäjät ja analyytikot ovat siirtäneet maan polttomoottorin (ICE) ajoneuvoista pitkäaikaiseen ja johdonmukaiseen politiikkaan, joka on suunniteltu tukemaan sähköajoneuvojen imeytymistä.
“Mielestäni se on yhdistelmä useista asioista, mutta päätöksenteko on ajautunut eteenpäin”, Norjan varakuljetusministeri Cecilie Knibe Kroglund kertoi CNBC: lle Oslossa.
Hän lisäsi: “Meillä on paljon kannustimia, veroetuja ja käyttäjän kannustimia ovat tärkeimmät asiat ja infrastruktuuri. Mutta päätökset ja kannustimet ovat tärkeimmät työkalut, joita olemme käyttäneet.”
Jotkut Norjan sähköajoneuvojen kannustimista ovat poikkeuksia arvonlisäverosta, tiealennuksista ja pysäköintiveroista sekä pääsy linja -autojen kaistoihin. Hallitus sijoittaa myös voimakkaasti julkiseen latausinfrastruktuuriin, ja monet norjalaiset perheet voivat veloittaa autoista kotona.