Mike Kemp | Kuvissa | Getty -kuvat
Presidentti Donald Trumpin puolustama massiivinen vero- ja menosuunnitelma ja senaatin tiistaina läpäisemän sähköajoneuvojen verohyvitys kolmen kuukauden kuluessa.
Laki, jonka mukaan republikaanit yrittävät päästä presidentin pöydälle 4. heinäkuuta, lopettaa verohelpotukset kuluttajille, jotka ostavat tai vuokraavat sähköajoneuvoja 30. syyskuuta jälkeen.
Lainsäätäjät poistavat 7500 dollarin verohyvityksen uusien sähköajoneuvojen ostamisesta tai vuokraamisesta ja 4000 dollarin lainanantajan käytettyjen sähköajoneuvojen ostamisesta.
“Jos olet kiinnostunut uuden sähköajoneuvon ajamisesta (olipa se uusi, käytetty tai vuokrattu), on aika ryhtyä toimiin”, sanoi Ingrid Malmgren, Plug in America -poliittisen politiikan johtaja, voittoa tavoittelematon organisaatio, joka kannattaa nopeampaa siirtymistä sähköajoneuvoihin.

“Sähköautojen kesä on, koska se katoaa syyskuun lopussa”, Malmgren sanoi, jos lainsäädäntö hyväksytään ja pysyy samana.
Lakiesitys hyväksyi senaatin kapeimmilla marginaaleilla – 51-50, varapuheenjohtaja JD Vancen lopullisella äänestyksellä. Nyt se voi mennä taloon hyväksyttäväksi.
Senaatti lopettaa EV -verohyvitykset tiukemmin kuin talon republikaanien toukokuussa antaman lainsäädännön alkuperäinen versio, kun parlamentin republikaanit päättävät verohelpotukset 31. joulukuuta jälkeen. Huoneessa oleva suuri kauneuslasku vapauttaa myös tietyt määräajat.
Veroetuudet tekevät sähköajoneuvoista edullisempia
Entinen presidentti Joe Biden allekirjoitti maamerkin ilmastolain inflaation vähentämiseksi vuoteen 2032 saakka verohelpotuksen tarjoamiseksi sähköajoneuvoille.
Liittovaltion verokannustimet pyrkivät lisäämään sähköajoneuvojen imeytymistä ja vähentämään Yhdysvaltain kasvihuonekaasupäästöjä tekemällä niistä edullisempia suhteessa perinteisiin autoihin, joissa on polttomoottoreita.
Ympäristönsuojeluviraston mukaan kuljetussektorin osuus on noin 28% kaikista Yhdysvaltain kasvihuonekaasupäästöistä, mikä tekee siitä suurin Yhdysvaltain päästöjen avustaja.
Lisätietoja henkilökohtaisesta rahoituksesta:
Trump Bill hyötyy enimmäkseen rikkaista
Menolaskut lisäävät lasten verohyvitystä
Republikaanien verolaki antaa “suola” vähennykset 40 000 dollaria
All-sähköajoneuvot eivät pääse maan kasvihuonekaasuihin takalapuista, koska ne eivät polta fossiilisia polttoaineita.
Vaikka joitain päästöjä voidaan tuottaa, kun sähköautoja rakennetaan ja ladataan, jopa näissä elinkaaripäästöissä sähköautot ovat ”huomattavasti parempia ilmastolle” kuin bensiinikäyttöiset autot, sanoi Massachusetts Institute of Technology of Technology -yrityksen tutkijat.
Sähköajoneuvojen palkkio kutistuu
Asiantuntijoiden mukaan uusilla sähköajoneuvoilla on historiallisesti ollut korkeampi hintalappu kuin perinteisillä autoilla.
Kelley Blue Book -tietojen mukaan uuden EV: n keskimääräinen hinta on toukokuussa noin 57 700 dollaria, kun taas kaasuauton hinta on noin 48 100 dollaria. Käytetyt sähköautot maksavat noin 36 000 dollaria, hieman korkeampi kuin käytetyt autot, joissa on polttomoottoreita.
Asiantuntijoiden mukaan hintaero kaventuu.
Liittovaltion verokannustimilla, kuten 7500 dollarin liittovaltion verohyvitys, “on avainasemassa nopeuttamalla sähkö- ja bensiiniautojen välistä pisteen”, Michiganin yliopiston tutkijat kirjoittivat vuonna 2024.
Korkeammista hinnoista huolimatta sähköajoneuvot ovat saattaneet olla pitkään kuluttajien parempia rahoituskauppoja, koska huolto-, korjaus- ja polttoainekustannukset ovat yleensä alhaisemmat kuin kaasuajoneuvojen ylläpito, asiantuntijat sanovat.
Asiantuntijoiden mukaan valtion ja paikallisia veroetuja voidaan silti tarjota sähköajoneuvojen ostajille, vaikka liittovaltion verohyvitys katoaa.
Malmgren kertoi, että jos republikaanit lopettavat liittovaltion verohyvityksen, kuluttajien on varmistettava, että he saavat autonsa käteen 30. syyskuuta mennessä pyytämään tukia.
Hän kehottaa kuluttajia valitsemaan verokonttorin myyntipisteessä sen sijaan, että pyytäisi veroosastoa vuotuisista veroilmoituksistaan ensi vuonna.