Yhtiön Tesla -logo Tilburgin tehtaan ja toimituskeskuksen ulkopuolella.
Karol Serewis | Getty -kuvat
Tesla Toimitusjohtaja Elon Musk kertoi, että automaatti toimitti ensimmäisen kuljettajan uuden autonsa asiakkaille 27. kesäkuuta, reitittäen Y-maastoauton yrityksen Austin-tyyppiseltä maastoautolta ja reitittää sen alueen kerrostaloon 27. kesäkuuta.
Musk omistaa myös Tesla -tilin Social Network X: ssä, jakoi videon yön yli, joka näyttää Y -mallin Austinin julkisilla teillä (mukaan lukien moottoritie), kenenkään kuljettajan istuin tai etumatkustajan istuin.
Tesla ei sanonut, mikä ohjelmiston ja laitteiston versio asennettiin ja käytettiin leikkeessä näkyvässä autossa – tai milloin sitä käytetään kaupallisesti asiakkaille.
Teslan verkkosivustolla saatavana oleva malli Y -omistajan käsikirja sanoo, että Teslan täydellisen autonomisen ajamisen (valvottu) -vaihtoehdon (edistynein, osittain automatisoitu ajojärjestelmä) on oltava valmiita nykyään, omistajien on oltava valmiita etenemään tai jarruttamaan ajon aikana.
Tesla -video -ajoneuvot eivät näytä kuljettajia moottoritiellä, kulkevat asuinkatujen ja pysäköintialueiden läpi ilman kuljettajia ennen kuin he voivat saapua ja lopettaa luovuttamisen asiakkaille. Ostaja oli tien varrella kerrostalossa, jossa Teslan työntekijät olivat matkalla vierekkäin, ja joillakin urheilulogoissa koristeltuja paitoja. (Patt reunaa punainen osoittamaan, että se on vakio palopolku.)
Vuonna 2016 Tesla jakoi itsenäisen ajovideon nimeltä “Paint Black”, joka lavastettiin tavalla, joka liioitteli sen autopilot -ominaisuuksia ja paljasti myöhemmin.
Kansallinen moottoritieliikenteen turvallisuushallinto (NHTSA) tutkii Teslan FSD -järjestelmän mahdollisia turvallisuusvirheitä ja etsi äskettäin lisätietoja sen robotaxi -debyytistä nähtyään sen auton rikkovan tiettyjä liikennesääntöjä.
Musk kirjoitti viestissään X: “Tesla -mallien ensimmäinen täysin itsenäinen toimitus tehtaista eri tehtaisiin, mukaan lukien moottoritiet asiakaskodeihin, on saatu päätökseen yhden päivän ennen aikataulua!
Hän kirjoitti myös: “Autossa ei ole ollenkaan ketään, ei etäoperaattoria milloin tahansa. Täysin autonominen! Tietojemme mukaan tämä on ensimmäinen täysin autonominen asema, kukaan autossa tai etäkäyttöä autolla julkisilla moottoriteillä.”
Muskin väite “ensimmäisen ensimmäisen itsenäisen ajamisen” julkisilla moottoriteillä ei ole tarkka. kirje-Owed Waymo tarjoaa jo kaupallisia robottipalveluita useissa Yhdysvaltojen kaupungeissa, on tarjonnut täysin itsenäisiä ajeluja Phoenix -moottoriteillä vuodesta 2024 lähtien, laajentaen nämä ajoja Los Angelesiin ja San Franciscoon sen jälkeen.
Tesla Ai Head Ashok Elliswamy sanoi X: n viestissä, että automaatti “tosiasiallisesti valitsi satunnaisen asiakkaan, joka tilasi Y-tyypin Austinin alueelle” osallistumaan. Hän sanoi myös, että toimitetut ajoneuvot olivat “täsmälleen samat kuin jokainen Teslan tehtaalla tuotettu malli”.
Elliswamy totesi myös X: ssä X -viestissä, että mallin Y: n huippunopeus kuljettamattomassa toimituksessa on 72 mph. Texasin liikenneministeriön verkkosivuston mukaan useimpien Texasin moottoriteiden suurin nopeusrajoitus on 70 mailia tunnissa.

Lisäksi Tesla aloitti Robot Pilot -ohjelman Austinissa viime viikonloppuna, ja siihen sisältyy 10-20 tekniikan varustetut Y-maastoautot, jotka Tesla on tuskin julkistanut yleisölle.
Tesla Robotaxi -palvelu on vain saatavana, ja kutsuu ratsastajia pääasiassa vaikuttajia ja analyytikoita, joista monet tuottavat tuloja julkaisemalla Tesla-fan-sisältöä alustoilla, kuten X ja YouTube. Tesla -robotti -ajoneuvo kulkee ihmisten turvallisuusvalvojan kanssa etumatkustajan istuimella, ja työntekijät valvovat sitä etäyhteyden kautta.
Vuodesta 2016 lähtien Musk on taannut Teslan pystyy pian muuttamaan kaikki nykyiset sähköajoneuvonsa täysin itsenäisiksi ajoneuvoiksi yksinkertaisilla ulkomaisilla ohjelmistopäivityksillä. Hänen yleissuunnitelmansa Deux-ohjelmassaan hän hahmottelee tulevaisuuden, jossa jokainen Tesla-pomo voi lisätä hänen autonsa “Tesla-jaettuun laivastoon” napauttamalla painiketta Tesla-puhelinsovellukseen, jolloin heidän autojensa voi tuottaa tuloja heille nukkuessaan.
Musk kertoi vuonna 2019, että Teslalla olisi miljoona robottia vuoteen 2020 mennessä.
Vaikka Tesla ei ole toistaiseksi täyttänyt näitä lupauksia, Teksasin kuljettamaton toimitus tällä viikolla on herättänyt uskovien jännitystä Muskista ja hänen visiostaan.
Samaan aikaan Tesla taistelee tuotemerkin palautumista vastauksena toimitusjohtajan säännölliseen tulehdukselliseen poliittiseen retoriikkaan, hänen tukensa Saksan äärioikeistolaiselle äärioikeistopuolueelle ja hänen työstään Trumpin hallinnossa.
Teslan myynti laski suurilla markkinoilla, etenkin Euroopassa, osittain tämän opposition vuoksi vuoden 2025 ensimmäisen ensimmäisen kuukauden aikana. Yhtiö kohtaa myös sähköajoneuvojen valmistajien, etenkin kiinalaisten tuotemerkkien, kuten Biderin, Neo ja Xiaomin, kilpailua, jotka tarjoavat edullisempia ja päivitetyempiä malleja.
Teslan odotetaan paljastavan toisen vuosineljänneksen autojen tuotanto- ja toimitusnumeronsa 2. heinäkuuta.