Kiinan määräävä asema globaaleissa toimitusketjuissa on alkanut satuttaa autovalmistajia.
Maa katkaisi 4. huhtikuuta mineraaliluokan viennin, jota kutsutaan “raskaiksi harvinaisiksi maametalliksi” ja heitti globaalin autoteollisuuden paniikkiin.
Harvinaiset maametallit ovat 17 elementtien luokkaa, jotka ovat välttämättömiä monissa sovelluksissa – hävittäjäsuihkuista ja sukellusveneistä älypuhelimiin ja laitteisiin. Löydät ne jopa urheilulaitteista, kuten tennismailoista ja baseball -lepakoista.
Ne tietysti ovat välttämättömiä myös Hyundaille. Kaasuautot käyttävät niitä suodattamaan saastumisen ajoneuvon katalysaattorin läpi. Sähköautot käyttävät niitä sähkömoottoreissa ja paristoissa.
“Harvinaiset maametallit ovat todella tärkeitä, ei vain sähköautoja”, sanoi strategisten ja kansainvälisten tutkimusten keskuksen kriittisen mineraaliturvallisuusohjelman johtaja Gracelin Baskaran. “Ne ovat turvavyön kaikissa osissa, ohjauspyörässä, sähkökomponenteissa. Et rakenna autoja ilman harvinaisia maametallia.”
Harvinaiset maametallit luokitellaan muihin luokkiin niiden atomipainon mukaan. Kevyet harvinaiset maametallit on helpompi hankkia. Kiina monopolisoi kokonaan keskipitkät ja raskaat ihmiset. Kiina hallitsee 70% maailman harvinaisista maametallikaivoksista. Mutta mitä se todella hallitsee, on käsittely.
Nimi “harvinainen maametallit” on jonkin verran harhaanjohtava – nämä elementit eivät ole sinänsä harvinaisia. Mikä tekee heistä “harvinaisia”, on monimutkainen ja vaikea prosessi erottaa ne sulautetuista kivistä. Kiina hallitsee 90% maailman harvinaisesta maametallikohdasta ja sillä on kattava monopoli raskaiden harvinaisten maametallien käsittelyssä.
Bascalan sanoi, että Kiina on kiristänyt valvontaa useisiin keskeisissä mineraaleissa, joita maailma tarjoaa maailmalle ainakin vuodesta 2023 lähtien.
Vientimetrajoitukset 4. huhtikuuta silti järkyttivät autoteollisuuden maailmaa.
“Se on kaikkialla”, sanoi Alixpartnersin toimitusjohtaja Dan Hearch. “Kenelläkään ei ole aikaa reagoida siihen. Tarkoitan muutamassa viikossa kaikki putkien materiaalit ovat poistuneet.”
Eurooppalaiset autovalmistajat sulkivat tehtaansa. Ford Piti tuottaa suosittu Explorer -maastoauto.
Tässä kuussa Kiina alkoi sallia joitain yrityksiä, jotka toimittavat osia tietyille autovalmistajille. Trumpin hallinto kertoi tällä viikolla, että se on saavuttanut sopimuksen harvinaisten maametallien ja magneettien kuljetuksen nopeuttamiseksi
Näiden kauppojen kestävyyttä ei vielä tunneta.
“Emme ole vielä poistuneet metsästä”, Bascalan sanoi. “Tariffien ja mineraalirajoitusten välillä Yhdysvaltojen ja Kiinan suhteissa on paljon epävakautta. Olemme nähneet Kiinan tehostavan rajoituksia kahden vuoden aikana. Harvinaiset maametallit ovat vain viimeisin planeetta.”
Jos Kiina leikkaa pääsyn uudelleen, on olemassa pitkäaikaisia ratkaisuja: esimerkiksi kierrätys, muiden lähteiden ja innovaatioiden kehittäminen. Kriisi voi jopa kehottaa teollisuutta ryhtymään toimiin vähentääkseen riippuvuuttaan Kiinasta.
Tämä harvinainen kriisi on kuitenkin viime vuosina viimeisin tarjonnan häiriöitä. Huhut sanovat, että asiat voivat pahentua.
“Tänään on harvinainen maametalli.” “Mutta huomenna se voi ja tulee olemaan jotain muuta, jota emme ehkä ole ajatelleet, ehkä edes niin arvokasta, ja yhtäkkiä se ei.”
Katso video oppiaksesi lisää