Tesla Kauan odotetun ”Robotaxin” kesäkuun lanseeraus vaatii paljon karsinnat: se on valvottu, avoin vain muutamille kutsuille ja sisältää 10-20 auton välillä.
Osake hyppäsi 8% päivän kuluttua julkaisustaan, ja jotkut osallistujat ja tarkkailijat kutsuivat sitä menestykseksi. Siitä lähtien varastot ovat antaneet tämän voiton suurelta osin.
“Mielestäni kaikki on erittäin sileää. Kaikki mitä näemme”, sanoi Wadebush -analyytikko Dan Ives. “Se ei ole vain turvallisuuden näkökulmasta. Liikkuvuus on vaikuttava. Mielestäni se on oikeastaan parempi kuin Waymo tulee ulos portista. Mielestäni se on kahdeksan kymmenestä. Mielestäni se on 10 kymmenestä suhteessa kokemukseemme.”
Muut kokemukset olivat vähemmän sileät: yksi auto ajoi väärällä tien puolella, yksi pysähtyi liikenteen keskelle, yksi yhtäkkiä jarrui 40 mph kadulla ja toinen kaatui matkustaja keskelle risteystä.
Vuodesta 2016 lähtien toimitusjohtaja Elon Musk on varmistanut, että Tesla -ajoneuvot ovat täydellisen autonomian kärjessä.
Teslan yleissuunnitelma Deux kuvittelee tulevaisuutta, jossa jokainen Teslan omistaja voi ”lisätä auton Teslan jaettuun laivastoon napsauttamalla Tesla -puhelinsovelluksen painiketta ja tuovat tuloja työskentelyn aikana tai lomalla ja joskus ylittää kuukausittaiset laina- tai vuokrakustannukset.”
Hän sanoi lokakuussa, että kaikilla Tesla -autoilla on laitteisto, jota he tarvitsevat ajaakseen täysin itsenäisesti.
Hän sanoi, että Teslalla on miljoona robottia vuoteen 2020 mennessä vuonna 2019.
Toistaiseksi mitään näistä ennusteista ei ole saavutettu. Monet tutkijat ja kilpailijat ovat vastustaneet Muskin väitettä, jonka mukaan Teslalla on jo kaikki autonomiaan tarvittavat laitteistot.
Sähköautojen valmistajat kulkevat työskentelemään kaikkien muiden suurten yritysten kanssa täysin autonomisiin ajoneuvoihin. Siinä ei ole tutkaa tai lidar -laserpohjaisia laitteita, jotka kartoittavat ympäristön ajoneuvon ympärille.
Yhtiö pitää siitä kirje’S Waymo ja AmazonZoox käyttää kumpikin tutkaa ja Lidaria. Sen sijaan Tesla käyttää pääasiassa kameroita. Musk kertoi uskovansa, että ohjelmisto voi korvata eron.
“Mielestäni on turhauttavaa että hämmentävää itse ajavan autoteollisuudessa, että tiedät, että kaikki näyttävät olevan samalla sivulla”, sanoi toimittaja Ed Niederyer, joka on käsitellyt Teslaa vuosia ja kirjoittanut kirjan yrityksestä. “Puhut melkein minkä tahansa suuren asiantuntijan kanssa ja he sanovat, mitä Tesla tekee, on hauskaa. Se ajaa tekniikkaa tietyllä tavalla. Onko se? Se on kuin koiran opettaminen ajamaan. On todella vaikuttavaa, jos pystyt opettamaan koiraa ajamaan pieniä tapoja.
Toinen keskeinen ero on, että Tesla on pitkään edistänyt sitä, mitä Niedermeryer kutsuu “yleiseksi ratkaisuksi” täysin itsenäiseen ajamiseen. Tämä tarkoittaa, että jokainen Tesla voi ajaa missä tahansa tilanteessa kaikkialla maailmassa.
Se on melkein mitä Musk sanoi Teslan toisessa yleissuunnitelmassa: “Kun sääntelyviranomaiset hyväksyvät todellisen autonomisen ajamisen, se tarkoittaa, että pystyt kutsumaan Teslan mistä tahansa.”
Tämä on valtava tekninen haaste.
“Jos toiminta -alasi on koko maailma, kuinka saat tarpeeksi mailia tietääksesi, että olet peittänyt kaiken, mitä näet kaikissa maailman tilanteissa?” Niedermeyer sanoi.
Kaikki muut kulkivat Waymo -reitin – ajoneuvojen laivaston lähettämisen pienelle osallisuusalueelle, kuten Austin, Texas, Phoenix ja San Franciscon osat.
Teslan valinta ottaa käyttöön robotit vain osassa Austinia sen sijaan, että annat heidän vaeltaa ympärillä, on yksi syy siihen, että Niedermeyer sanoi, että yritys todistaa Waymo: n toteuttamiskelpoisemman lähestymistavan.
“Se on hauskaa, koska Tesla haluaa Austinin olevan show, ja show” Hei, kuten teemme niin, voimme tehdä kuljettajan, eikö? ” “Mutta se todella tekee sen, Waymo on ollut oikeassa koko ajan.”
Muskilla on edelleen faneja ja uskovia.
“Tesla on tulevaisuus”, sanoi Austinin asukas Darko Pritich, joka puhui CNBC: lle paikallisessa kahvilassa.
Protech kertoi omistavansa useita Teslasia ja ratsasti samanlaisia itse ajavia autoja Waymosta, ja hän sanoi, että hänestä tuli yhä enemmän ihastunut heihin huolestumisen jälkeen. Hän on myös ratsastanut robottiautoihin Kiinassa ja hänellä on vähemmän luottamusta näihin autoihin.
“He eivät ole niin turvallisia”, Protech sanoi. “Ne ovat pienempiä. Mutta rehellisesti, uskon Teslaan.”
Toinen fani on Michael Simon Budasta, Texasista.
“Uskon vain, että Elon tekee on hämmästyttävää”, hän sanoi. “Kun näen robotin aktiivisena, luulen, haluan ajaa.”
Protech tai Simon eivät ole ratsastaneet alkuperäisessä julkaisumallissa, mutta he molemmat sanoivat odottavansa mahdollisuutta.
“Elon on tehnyt valtavan sijoituksen Austinin alueelle, ja jos olisin nuori ja työskentelen edelleen, kirjoitan ehdottomasti Teslalle jatkamisen, yritän työskennellä heidän puolestaan ja olla osa sitä jännittävää tekniikkaa ja tulevaisuutta”, Simon sanoi.