Chongqing, Kiina.
Jackyenjoyfotografia | Hetki | Getty -kuvat
Uusi suuntaus ajaa Kaakkois -Aasian turisteja Kiinan Chongqing Cityyn – viruksen sosiaalisen median leikkeet monorailsista, jotka kulkevat asuinrakennuksen läpi, rakennusten, jotka on istuttu mäkisen maaston huipulla ja jalankulkijoiden silta 13. kerroksessa.
Lentovaraukset Kaakkois -Aasiasta Chongqingiin kasvoivat yli kuudenkertaisesti Dragon Boat Festival -loman aikana, joka putosi 31. toukokuuta tämän vuoden 31. toukokuuta verrattuna edelliseen vuoteen, kiinalainen online -matkustusalusta Fliggy kertoi CNBC: lle.
“Pelkästään vuonna 2025 olemme vallanneet melkein 12-kertaisen Chongqingin kysynnän nousun verrattuna muiden kaupunkien kysyntään”, sanoi Sarah Wan, Klokin Indonesian, Malesian ja Singaporen toimitusjohtaja Sarah Wan sähköpostitse. Kysyntä kaksinkertaistui muihin suosittuihin kaupunkeihin, kuten Pekingiin ja Shanghaihin, ja kolminkertaistui Chengdulle, hän lisäsi.
Chongqingin vetoomus
Chongqing on kiinnittänyt online -huomion kaksinaisuudestaan - se on koti luonnollisille nähtävyyksille, kuten kolme roistoa ja Dazu -rock -kaiverruksia ja futuristista arkkitehtuuria, jotka inspiroivat sen lempinimiä “Cyberpunk City”.
Tämä johtuu osittain siitä, että nuoret aikuiset ovat kääntymässä sosiaaliseen mediaan suosituksiin lomiensa suunnittelussa, ja 79% vuosituhansien ja Gen Z -matkailijoiden tekemällä niin, helmikuussa julkaistun Klook Travel Pulse -tutkimuksen mukaan.
Näin oli Ong Chong Yu, 24-vuotias perustutkinto Singaporen kansallisessa yliopistossa, ja hänen ystävänsä, jotka halusivat käydä kaupungissa sen jälkeen, kun se “räjähti” Douyinissa ja Tiktokissa sen “8d Magic” -tapahtumassa, viitaten tapaan, jolla rakennukset istuvat Chongqingin mäkisillä osilla, jotka lisäävät ulottuvuutta kaupungin maisemaan.
Kiinan kielen ja kiinalaisten tutkimukset, jotka ovat Pekingissä opiskelijavaihto -ohjelmassa, vieraili Chongqingin viikonloppumatkalla maaliskuussa. Hän sanoi pitävänsä kaupungin ainutlaatuisen maiseman ikimuistoisimpana.
“[It] Kivet ylös ja alas vuorelle päästäkseen tieltä toiseen, yhden rakennuksen ensimmäinen kerros saattaa olla toisen 15. kerros “, Ong sanoi.
Sosiaalisen median hypeen lisäksi mukavuuksien ja monien aktiviteettien parantaminen ovat vaikuttaneet kaupungin kasvavaan suosioon.
Turisteille saatavilla oleva laaja valikoima aktiviteetteja tarkoittaa, että “Chongqingissä on jotain Kaakkois -Aasian vanhempi aluejohtaja Edmund Ong Trip.com -sivustossa CNBC: lle.
“Vanhemmat ihmiset ovat jo pitkään nauttineet Chongqingista kauniista maisemistaan, mukaan lukien Yangtse -joki ja kolme rotkoa, kun taas nuoremmat matkustajat ovat nähneet siellä monia paikkoja viruksellisiksi sosiaalisessa mediassa”, hän lisäsi.
Mutta hyvän loman tekeminen vie enemmän kuin hyvät näkymät.
Vaikka Chongqingista on tullut tungosta, kun ONG: n viimeisimmät vierailut vuonna 2018, “kaupungin väkijoukon hallinta on hienoa”, hän sanoi, “niin liikkuminen oli melko järjestäytynyt, josta olen vaikuttunut.”
Kunta on keskittynyt matkustajien matkustamiseen, sanoi Chongqingin kulttuuri- ja matkailukehityskomitean pääjohtaja Gao Ling haastattelussa, jonka CNBC on kääntänyt mandariinista.
Kunta on investoinut enemmän kuljetusjärjestelmiin kaupunkiin ja ulos kaupunkiin. Kaupungin tavoitteena on saada enemmän vaihtoehtoja muihin suuriin kaupunkeihin, kuten Pekingiin ja Chengduin Airin kautta ja junalla.
Aiemmin tänä vuonna Chongqing perusti myös yhden luukun palvelukeskukset suuriin kauttakulkukeskuksiin, kuten sen Jiangbein kansainväliseen lentokentälle ja Chongqingin Pohjois-rautatieasemalle, Gao sanoi. Keskustat tarjoavat matkatavaroita ja tietopöytä matkustajille.
Gao sanoi, että nuoria Kaakkois -aasialaisia voidaan houkutella vierailemaan osittain alueen läheisyydestä Kiinaan.

Kaakkois-Aasian maiden joukossa Trip.com on nähnyt eniten varauksia Chongqingiin Singaporesta, Malesiasta ja Thaimaasta, jotka kaikki nauttivat viisumittomasta matkustamisesta Kiinaan. Samoin Klook on todennut, että Singaporen ja Malesian turistit johtavat kiertueita Alueella Thaimaan ja Indonesian turistit lisäävät kysyntää.
Fliggyn toimittamien tietojen mukaan myös Chongqingille Thai -matkustajien hotellien varausten lukumäärä on noussut yli viisinkertaiseksi.
Kiinan kasvava suosio
Mutta hype ei rajoitu Chongqingiin – matkakysyntä kasvaa Manner -Kiinan kaupunkien yli.
Klook Travel Pulse -tutkimuksen mukaan Manner-Kiina on vuosituhansien ja Gen Z -matkailijoiden ylin “Must-go-määränpää” vain Japanille. Maan nuorisovetoomus johtuu osittain kulttuurikokemuksista, kuten teemakoristeista ja live-esityksistä, jotka sisältävät kappaletta ja tanssia, sanoivat Kiinan matkustuskokemuksen Elvis YAP: n, Singaporessa sijaitsevan matkatoimiston dynastiamatkan matkailukokemuksen ja suunnittelun suunnittelijan.
Teemalla olevat valokuvat, joissa matkustajat pukeutuvat perinteisiin asuihin, ovat myös räjäyttäneet sosiaalisessa mediassa, lisäämällä kysyntää, Yap sanoi. Ulkomaiset ja paikalliset turistit postitsevat itsestään sosiaalisessa mediassa, joka on pukeutunut perinteisiin Han -vaatteisiin, joissa on peruukki ja raskas meikki, jotka kaikki sisältyvät turistien ostamaan palveluun.
Toinen suosittu esimerkki on “Gong Yan”, moniruokan juhla-ateria ja show, jonka aikana asiakkaat voivat pukeutua perinteisiin asuihin. Se on “paljon dynaamisempaa”, “korkeatasoisella kulttuuritaiteen” esityksillä yhdistettynä ruokailukokemukseen edulliseen hintaan, Yap sanoi vedoten Singaporen dollarin vahvuuteen juania vastaan.
Mutta sosiaalinen media ei ole ainoa tekijä – myös Kiinan vieraanvaraisuus on parantunut. Hän lisäsi, että hotellissa ja nähtävyyksissä tarjotaan houkuttelevampia palveluita.
“Muiden Aasian maiden on tarkkailtava Kiinan vieraanvaraisuuslaitosten tarjoamaa kilpailua”, Yap sanoi.