22. kesäkuuta 2025
Joel Angel Juarez | Reuters
Tesla Sosiaaliseen mediaan lähetetty video näyttää yrityksen robotit, jotka ajavat sotkuisella tavalla Austinin Texasin julkisilla teillä, joihin yritys otti maanantaina ottoa otti yhteyttä kansalliseen moottoritieliikenteen turvallisuushallintoon.
Elon Muskin sähköautojen valmistaja teki ensimmäisen itsenäisen matkansa Austinissa sunnuntaina avaamalla palveluja rajoitetulle määrälle ratsastajia pelkästään kutsun aikana.
Verkossa jaetussa videossa Tesla -robotti löydettiin kävelevän väärää tietä tiellä, ja toinen jarrui tiukasti liikenteen keskellä, vastaten “paikallaan olevan poliisiauton ajamiseen tien ulkopuolella”, useiden muiden esimerkkien joukossa.
NHTSA: n edustaja kertoi sähköpostiviestissä, että virasto oli “tietoinen viitetapahtumasta ja otti yhteyttä valmistajiin kerätä muita tietoja”.
Teslan ajoneuvotekniikan varatoimitusjohtaja Lars Moravy ja sääntelyasianajaja Casey Blaine eivät vastanneet välittömästi kommenttipyyntöön.
Liittovaltion turvallisuussäännöt sanovat, että se ei “hyväksy uusia tekniikka- tai ajoneuvojärjestelmiä”. Sen sijaan autovalmistajat todistavat, että jokainen heidän tekemänsä ajoneuvomalli täyttää liittovaltion moottoriajoneuvojen turvallisuusstandardit. Virasto kertoi arvioidessaan laajoja raportteja ja tietoja, se tutkii ”mahdollisia turvallisuuspuutteita koskevia tapauksia” ja ryhtyy “tarvittaviin toimenpiteisiin liikenneturvallisuuden suojelemiseksi”.
NHTSA on aiemmin tutkinut mahdollisia turvallisuusvirheitä TESLA: n FSD -tarkistustekniikan tai FSD -beetajärjestelmien kautta haitallisten ja kuolemaan johtavien onnettomuuksien jälkeen. Havaitseminen on käynnissä.
Austinin Tesla -robotti on malli Y -maastoauto, joka on varustettu yrityksen viimeisimmällä FSD -valvomattomalla ohjelmistolla ja laitteistolla. Pilot -robottipalvelu, joka sisältää alle kaksi ajoneuvoa, toimii päivällä ja vain hyvällä säällä, etumatkustajan istuin on ihmisten turvallisuusvalvoja.
Palvelu on nyt rajoitettu kutsuttuihin käyttäjiin, jotka sopivat Teslan “varhaisen pääsyn ohjelman” ehdoista. Kutsotut olivat pääasiassa Tesla -tuotteiden, varastojen ja toimitusjohtajien edustajia.
Maanantaina käynnistetyt Tesla -osakkeet nousivat 8%, mutta lanseeraus ei ole pystynyt tapaamaan monia Muskin kuljettajattomia lupauksia viimeisen vuosikymmenen aikana.
Vuonna 2015 Musk kertoi osakkeenomistajalle Tesla Motorsille, että se saavuttaa “täysi autonomian” kolmen vuoden kuluessa. Hän kertoi, että vuonna 2016 Tesla-sähköajoneuvot voivat ajaa maastossa ilman manuaalista puuttumista vuoden 2017 loppuun mennessä. Vuoden 2019 neuvottelupuhelussa institutionaalisten sijoittajien kanssa, mikä auttoi häntä keräämään yli 2 miljardia dollaria, Musk sanoi, että Tesla ansaitsee 100 tuntia viikossa 100 tunnin matkallaan vuonna 2020, ansaitsee rahaa joka viikko.
Mikään näistä ei tapahtunut.
samaan aikaan, kirje-Owed Waymo kertoi, että sillä oli viime kuussa yli 10 miljoonaa maksanut matkaa. Kiinalaiset kilpailijat, mukaan lukien Baidu’s Apollo Go, Weride ja Pony.AI, käyttävät myös kaupallista robotaxi -laivastoa.
katsella: Tesla paljastaa robotit Austinissa, kun robotaxi -kilpailu kuumenee
