Amazonin Zoox Robotaxi -yksikkö on lisäänyt autotuotantoa uudessa laitoksessa Haywardissa, Kaliforniassa.
Zamx
Amazon– Omistaja itse ajava auton käynnistys Zoox avasi keskiviikkona uuden tuotantolaitoksen San Franciscon lahden alueella, tasoittaen tietä enemmän Robotaxi-tuotantoon, kun se aikoo käynnistää laivastonsa myöhemmin tänä vuonna.
Yhtiö käyttää sijaintia lisätäkseen merkittävästi Robotaxi -laivastonsa Haywardissa, Kaliforniassa. Laitos tuottaa tällä hetkellä yhden robotin päivässä, mutta Zoox sanoo, että se odottaa nopeuttavan tätä nopeutta tulevana vuonna.
Yhtiö ilmoitti, että sillä on kyky koota 10 000 robottia vuodessa ja tuottaa noin 3 robottia tunnissa. Zoox ei tarjoa aikajanaa tämän tuotantotason saavuttamiseksi.
“Meidän ei tarvitse ajaa ajoneuvoa joka minuutti, koska emme myy näitä asioita”, Zooxin toimitusjohtaja Aicha Evans sanoi matkan aikana.
Zoox tarvitsee enemmän leivänpaahdinmuotoisia robotteja kokoonpanolinjan kääntämiseksi Zooxille perustettujen kaupallisten ajopalvelujen suorittamiseksi, joka perustettiin 11 vuotta sitten ja osti sen 1,3 miljardilla dollarilla vuonna 2020 ja testasi robottinsa julkisilla teillä vuonna 2023.
Yhtiöllä on tällä hetkellä kymmeniä robotteja julkisilla teillä Fosterissa, Kaliforniassa, San Franciscossa ja Las Vegasissa. Evans sanoi, että Zooxin odotetaan lopulta tarjoavan 500–1000 robottia pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa, joissa ajelut ovat saatavilla.
3,5 jalkapallokentän tilat luottavat ihmisen teknikkojen ja robottien yhdistelmään eläintarhan mukautettujen ajoneuvojen kokoamiseksi.
Zamx
kilpailla
Zoox kilpailee kirjeWaymo, ainoa täysin kuljettamaton ratsastuspalvelu, jota toimii Waymossa Yhdysvalloissa, on laajentunut aktiivisesti uusille Yhdysvaltain markkinoille viime vuosina tarjoamalla yli 250 000 maksettua matkaa viikossa Phoenixissa, San Franciscossa, Los Angelesissa, Los Angelesissa ja Austinissa, Texasissa.
Evans sanoi, että Zoox oli ”erittäin ylpeä” Waymon etenemisestä ja lisäsi, että se auttoi vahvistamaan, mitä Zoox ja muut tekivät autonomisten ajopalvelujen käyttöönotossa.
Elon Muskin Tesla Sen robotiikkapalvelun odotetaan käynnistyvän Austinissa 22. kesäkuuta, vaikka Musk varoittaa, että päivämäärä voi muuttua yrityksen “Super Paranoidista turvallisuudesta”.
Zoox valmistautuu käynnistämään julkisia ajoja Las Vegasissa, joka on sen ensimmäiset kaupalliset markkinat myöhemmin tänä vuonna. San Franciscon odotetaan tapahtuvan vuonna 2026, ja lisäpaikat Austinissa ja Miamissa tulevina vuosina.
Samanlainen kuin muut ajelut, esim. Uber ja LyftiZoox Riders pystyy rabotaxiin sovelluksen kautta.
Parantaa tuotantoa
Toisin kuin Waymo, joka käyttää Geely Zeekr -automaattia, Zoox on kehittänyt oman räätälöity “kuljetustyylinen” ajoneuvo, jossa jopa neljä matkustajaa kohtaa toisiaan ilman ohjauspyörää. Evans kutsuu robotaxiksi “huippuluokan tietokoneeksi pyörällä”.
Zoox CTO Jesse Levinson on aiemmin sanonut, että eläintarha räätälöityjen robotien kehittämisen kustannukset ovat “tärkeitä”. Levinson kertoi kiertueen aikana, että kun eläintarha laajentaa laivastonsa, ajoneuvon kustannusten tulisi pudota.
Zoox sanoi, että uusi noin 3½ jalkapallokenttää kattavan laitoksen oli ensimmäinen verkkosivusto Yhdysvalloissa, joka oli “erityisesti käytetty omistettujen robottien tuottamiseen”. Laitteen valmistaja Gillig käytti laitoksen ennen eläintarhaa saapumista.
Noin puolet yhtiön toimittajista sijaitsee Yhdysvalloissa, mutta se tulee myös tietyistä maista, kuten Kiina ja Italia.
Evans kertoi, että ajan myötä eläintarha voi avata muita Yhdysvaltojen ja kansainvälisten tuotantolaitosten tuotantolaitoksia.
Zoox on kehittänyt oman mukautetun “kuljetustyylisen” ajoneuvonsa, ja korkeintaan neljä matkustajaa kohti toisiaan ilman ohjauspyörää.
Zamx
Laitos sijaitsee lahden toisella puolella Zooxin pääkonttorista Fosterissa, Kaliforniassa. Yhtiöllä on myös pieni tuotantolaitos Fremontissa, Kaliforniassa, ja sitä käytetään nyt testaamansa Toyota -maastoautojen kokoamiseen ja robotilla istuvien anturipalojen määrittämiseen, jotta ne näkyvät kaikkiin suuntiin.
Hayward -kasvi työllistää tällä hetkellä noin 100 teknikkoa. Zoox käyttää myös robotteja käyttämään liimoja, kuten lasin asennettavia tiettyihin tehtäviin lattialla, ja kuljettaa robotin asemalta kokoonpanolinjan alueelle.
Kun ajoneuvo on koottu, se suoritetaan linjan lopun testaus. Tähän sisältyy kalibrointikammio, jolla kaikki kamerat ja anturit toimivat kunnolla, aseman tulee testata voimansiirto suurella nopeudella ja ajoneuvon ja sitten “suihkussa” simuloidussa sadesuihkussa, jotta voidaan tarkistaa vuodot.
Zoox kertoi, että robotti otti muutaman kierroksen laitoksen takana olevan testeväen ympärille, ennen kuin sitä pidettiin “tieystävällisenä”.
Zoox on lisännyt markkinointiaan, kun se valmistautuu avaamaan palvelunsa yleisölle.
“Koska ajoneuvo näyttää niin erilaiselta, meidän on julistettava itsemme”, Evans sanoi.
