Senaatin enemmistöjohtaja John Thune (R-SD) piti lehdistötilaisuuden viikoittaisessa senaatin republikaanien politiikan lounaalla Yhdysvaltain pääkaupungissa 17. kesäkuuta 2025.
Anna veronmaksaja | Getty Images News | Getty -kuvat
Veroasiantuntijoiden mukaan lukuisat senaatin rahoituskomitean maanantaina julkaisemat verot tarjoavat kuljettajille verohelpotuksia automaattisesta lainakorosta, mutta niitä ei näytä käytettynä käytetyissä autoissa.
Senaatin republikaanien verosuunnitelma on osa laajempaa kotipoliittista lakiesitystä, jonka republikaanit yrittävät mennä presidentti Trumpin pöydälle 4. heinäkuuta rahoittaakseen veronalennuksia leikkaamalla menot terveyssuunnitelmiin, kuten Medicaid ja kohtuuhintainen hoitolaki. Talo ohitti versionsa toukokuussa – “suuri lasku”.
Yksi lainsäädännön säännöksistä antaisi veronmaksajille mahdollisuuden vähentää jopa 10 000 dollaria korkoja autoille verollisista tuloista milloin tahansa. AAA: n mukaan keskimääräinen kuljettaja maksoi vuonna 2024 ostetuista uusista autoista 1 332 dollaria vuotuisia lainapalkkioita.
Verovähennys – Presidentti Trumpin viime vuoden kampanjansa ehdottama verohelpotus on saatavana vuosina 2025-2028.
Mitkä ajoneuvot voivat olla verohelpotuksia
Pätevien ajoneuvojen on oltava amerikkalaisia kokoontuneita autoja, tila -autoja, pakettiautoja, urheiluajoneuvoja, pikakuorma -autoja tai moottoripyöriä henkilökohtaiseen käyttöön.
Senaatin lainsäädäntö ei sisällä ATV: tä, perävaunuja ja leiriläisiä, jotka sisältyvät parlamentin lakiehdotukseen.
Senaatin lainsäädännön mukaan vähennys on vain lainoja, jotka on saatu 31. joulukuuta 2024 jälkeen. Sen on myös oltava ajoneuvon ensimmäinen laina.

Veroasiantuntijat sanovat toisin kuin parlamentin toukokuussa hyväksymässä verosuunnitelmassa, senaatin republikaanit näyttävät rajoittavan verohelpotuksia uusille (käyttämättömille) henkilöautoille.
Lainsäädännön tekstin mukaan senaatti rajoittaa verovähennyksiä “alkuperäiseen käyttöön … ajoneuvoihin, jotka alkoivat käyttää”.
Verotus- ja talouspolitiikan instituutin vanhempi tutkija Matt Gardner sanoi, että sanamuoto oli “ilmeinen”, että vain uusien autojen lainat olivat oikeutettuja verohelpotukseen.
“He eivät sanoneet sanaa” uusi auto “, mutta en näe toista tapaa tulkita kieltä”, Gardner sanoi.
Mitkä auton omistajat voivat hyötyä
Tämä rajoittaa verohelpotuksen hyödyllisyyttä pienituloisille ja keskituloisille veronmaksajille, jotka Gardner sanoi usein ostavat käytettyjä autoja.
Kalifornian yliopiston Los Angelesin tutkijoiden julkaisemien matalan ja keskitason perheiden tutkimus Los Angelesin vuonna 2023 osoitti, että 61% osti käytetyn auton, kun taas 39% osti uuden auton.
Cox Auton mukaan uusien autojen ostajien keskimääräiset kotitalouksien tulot ovat 115 000 dollaria vuonna 2023, kun taas käytettyjen autojen ostajien keskimääräiset tulot ovat 96 000 dollaria.
Cox arvioi, että yli 20 miljoonaa kotitaloutta ostaa käytetyn auton vuonna 2025. Maaliskuussa se ennusti, että uuden ajoneuvojen myynti on tänä vuonna noin 16 miljoonaa, huolimatta Trumpin hallinnon vastuulla Trumpin hallintoon asetetuista tariffeista.
Gardner sanoi, että korkeammat tulot ansaitsevat yleensä enemmän arvoa verohelpotuksista kuin ne, joiden tulot ovat pienemmät. Vähennys vähentää kotitalouden maksamien verotettavien tulojen määrää, kun taas korkean tulotason ansaitsijat maksavat yleensä korkeammat liittovaltion verokannat kuin matalan tulotason kotitaloudet.
“Mitä enemmän teet, sitä korkeampi veroaste maksat, mikä tarkoittaa, mitä enemmän etuja saat tästä”, Gardner sanoi.
Lisätietoja henkilökohtaisesta rahoituksesta:
Kuinka lasten verohyvitys muuttuu republikaanien menolaskujen nojalla
Kuinka senaatin republikaanit työskentelevät
Kuka pääsee 1 000 dollarin vauvabonukseen “Trump -tilissä”
Mutta kun veronmaksajat ansaitsevat yli 100 000 dollaria vuodessa, autolainojen korot alkavat menettää arvoa. Naimisissa olevien tekemistä yhteisistä veroilmoituksista kynnysarvo on 200 000 dollaria.
Näihin kynnysarvoihin verrattuna vähennyksen arvo laski 200 dollaria tuhannen tuloon.
Samaan aikaan Trumpin hallinto asettaa 25 prosentin tariffin tuotuille autoille ja autoosille. Gardner sanoi, että tariffien odotetaan nostavan auton hintoja, mikä puolestaan heikentää vähennyksen arvoa kotitalouksille.
“Tariffit poistavat vähennysarvon kokonaan monille ihmisille”, hän sanoi.
Verotussäätiön pääekonomisti William McBride sanoi, että hänen mielestään lainsäädännön kotiversion “suurin muutos” on “estävät lainoja vastustamasta käytettyjä autoja”.