Näkymä osoittaa Air India -lentokoneen hylky, joka on Lontoon Gatwickin lentokentälle, joka kaatui lentoonlähdön aikana Ahmedabadin lentokentältä, Intiassa 12. kesäkuuta 2025.
Adnan Abidi | Reuters
Air Intian lentokone, joka oli sidottu Lontooseen ja kantaen 242 ihmistä, kaatui sekuntia Länsi -Intian lentoonlähdön jälkeen torstaina, tappaen kaikki paitsi yhden henkilön aluksella Boeing 787 Dreamliner.
Se merkitsi Boeing 787 Dreamlinerin ensimmäistä onnettomuutta ja oli vuosien tappavin kone -onnettomuus.
Tässä on mitä tietää:
Millainen kone se oli?
Ilma-alus oli Boeing 787-8 Dreamliner. Se on suosittu kaksoisylinen suihkukone, jota käytetään pidemmille reiteille.
Tämän lentokoneen ensimmäinen lento oli joulukuussa 2013, ja ilmailutietoyrityksen Ciriumin mukaan se luovutettiin Air Indialle tammikuussa 2014.
Air Indialla oli 34 heistä käytössä torstaina, mukaan lukien tämä lentokone, ja se aikoi tilata vähintään 20, Cirium sanoi. Lentoyhtiö on rakentanut laivastonsa moderneilla suihkukoneilla sekä Boeingista että kilpailevista Airbusista ja asentamalla ylellisempiä hyttejä.
Maailmanlaajuisesti lentävät yli 1100 unelma.
Mitä tapahtui tällä lennolla?
Alustavat tiedot osoittavat, että lentokoneen signaali katosi kello 13.38 paikallista aikaa, alle minuutin kuluttua Ahmedabadin Sardar Vallabhbhai Patelin kansainväliseltä lentokentältä lentoliikenteen Flightradar24: n mukaan.
Lentokone saavutti enimmäiskorkeuden 625 jalkaa, vaikka lentokentän korkeus on noin 200 jalkaa, Flightradar totesi.
Ei ole selvää, miksi lentokone niin nopeasti menetti korkeuden ennen kuin se kaatui tulipalloon asuinalueella. Muita maassa olevia kuolemantapauksia on ilmoitettu paikallisille tiedotusvälineille.
Lentoonnettomuudet voivat johtua monista tekijöistä, mekaanisista kysymyksistä villieläimiin pilottivirheisiin, ja niihin liittyy usein useampi kuin yksi ongelma.
Mitä tutkijat katsovat?
Vastaajat kampaavat ns. Mustat laatikot: ohjaamon ja lentotietojen tallentimet. Ne antavat onnettomuuden tutkijoille vihjeitä siitä, mitä lennolla tapahtui.
Crash -tutkijat tarkastelevat kaikkea lentoyhtiön huoltotiedoista lentäjien liikkeisiin, lentokoneen sijaintiin sekä siipien säleisiin ja läppäihin, lentokoneen lentoonlähdön painoon ja kokoonpanoon, lentäjien koulutukseen ja viimeaikaiseen lepoon sekä sääolosuhteisiin kuumana päivänä, kun lämpötilat olivat noin 100 astetta Fahrenheit.
He tutkivat myös videoita tapahtumasta, mukaan lukien kuvamateriaali lentokoneesta Ahmedabadista, missä sen laskuteline näytti pysyvän alamuodon jälkeen, mikä on erittäin tavallista, suurten lentoyhtiöiden lentäjät kertoivat CNBC: lle.
Kansainvälisten pöytäkirjojen mukaan maa, jossa tapahtuma tapahtui GE Aerospacesamoin kuin Yhdysvaltain liittovaltion onnettomuuden tutkijat osallistuvat.
Unelmavalmistajista on aiemmin ollut valmistus- ja laatuongelmia. Ovatko ne sukulaisia?
Se ei ole heti selvää, ja loppuraportti onnettomuudesta ei ehkä ole saatavana vasta ensi vuonna, mutta jotkut asiantuntijat harjasivat valmistuskysymyksen osittain siksi, että kone on lentänyt yli vuosikymmenen ajan.
“En usko, että tämä on valmistus- tai tuotantokysymys”, sanoi Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan ja liittovaltion ilmailuhallinnon eläkkeellä oleva lentoturvallisuustutkija Jeff Guzzetti.
Hän sanoi, että on liian aikaista kertoa, mikä ongelma – tai ongelmat – on, koska lentoonnettomuuksiin liittyy usein useita vikoja.
“Vaikuttaa siltä, että lentokone pääsi kiitotieltä ilman ongelmia, mutta jostain syystä ei pystynyt kiivetä”, hän sanoi.
Boeingilla on aiemmin ollut ongelmia Dreamlinerin kanssa, mutta välitön yhteys ei ollut selvää, asiantuntijat sanoivat.
Viime vuonna ilmoittaja väitti, että Boeing otti pikakuvakkeita 787: lle pullonkaulojen vähentämiseksi ja aiheutti “liiallista stressiä” suuriin lentokoneiden niveliin. Boeing kiisti syytökset.
Ilma-aluksen toimitukset maadoitettiin myös noin vuoden vuoden 2012 puoliväliin asti valmistusvirheiden takia, joissa rungon osat olivat väärin etäisyydet.
Sen jälkeen kun Dreamliner aloitti palvelun vuonna 2011, koneet perustuivat tarkastuksiin litium -akun tulipalojen pelkojen vuoksi.
Mitä tämä tarkoittaa Boeingille?
Boeingin toimitusjohtaja Kelly Ortberg, joka otti ohjat viime elokuussa, on pyrkinyt siirtämään Yhdysvaltain parhaimman viejän valmistajan turvallisuus- ja valmistuskriisejen valheesta.
Yhtiö oli jo kelautunut kahdesta bestsellereistä 737 Max -Jets -onnettomuudesta, kun oventulppa puhalsi uudesta Max 9: stä vuoden 2024 alkupuolella.
Vaikutus Boeingiin riippuu onnettomuuden tutkimuksesta. Uusien lentokoneiden kysyntä on edelleen ollut vankkaa, ja lentoyhtiöt jatkavat tilauksia, koska odotusaika voi venyttää useita vuosia.
Wolfe Research totesi torstaina huomautuksessa, että “emme näe paljon suoraa vaikutusta taloudelliseen tulokseen, mutta tämä on varmasti SAP -vauhtia, kunnes jonkin verran selkeyttä on annettu.
“Emme näe mitään vaikutusta tuotantoramppiin tämän seurauksena ja odotamme, että kysyntävaikutus on myös erittäin minimaalinen (ja paikallinen)”, Wolfe kirjoitti. “Vaatimaton riski voi olla mikä tahansa palautesilmukka sertifioida [yet-to-be-certified] 777x, mutta on hyvin varhainen koota kaikki riskit siellä. “
Boeingilla on verkkosivustonsa mukaan tilauksia 900 vielä unelmakoners.