Alexander Spatari | Hetki | Getty -kuvat
Sen jälkeen kun ChatgPT: n iso julkinen debyytti on jo jo lähellä kolme vuotta sitten, Google on kohdannut jatkuvia kysymyksiä vuosikymmenien mittaisesta pidätyksestä Internet-hakuliikenteessä. Tämä huolenaihe tuli jälleen viime viikkoina sen jälkeen, kun Applen ylin johtaja viittasi etsintäliikenteen vähentymiseen iPhonessa (missä Google on Safari -selaimen oletushakukone) tuomioistuimen todistuksen aikana. Osakekannan keskellä Google antoi nopeasti lausunnon, jossa sanottiin, että sen hakuliiketoiminta oli hieno. Googlen perustaja Sergey Brin puhui aikaisemmassa paniikissa CHATGPT: n kautta sanomalla, että hänellä on täysi luottamus Google selvittää liiketoimintamallit menestyäkseen.
Tämän viikon AI -haun testaamisen aloittamisen lisäksi Googlen Agentic AI -matka -debyytti on hyvä esimerkki siitä, mihin liiketoimintamallit suuntautuvat.
Kesämatkakauden lähestyessä Google julkaisi äskettäin uudet hakupäivitykset, karttoja, kuvapohjaista hakutyökalulinssiä ja sen Gemini AI: tä tarjotakseen ihmisille uusia tapoja varata, suunnitella ja kokea matkaa.
Vieraanvaraisuus- ja matkateknologi Max Starkov sanoo, että Gemini AI -agentit ja muut agentiset AI -kilpailijat ovat yksi suurimmista hetkeistä online -matkailualan historiassa.
“Siirtyminen matkapuhelimesta ensimmäisestä AI-ensimmäiseen on alamme suurin muutos Internetin tulon jälkeen”, hän sanoi. “Tämän AI -muutoksen puitteissa uskon, että Gemini AI -agentin kaltaiset agenttien AI: n on suurin vaikutus alaan.”
Tammikuussa käynnistetty Openain operaattori voi automatisoida tehtävät, kuten lomamissuunnittelu.
Expedia on jo suorana Openai -työkalun kanssa ja tekee myös kumppanuutta MicrosoftCopilot Actions, agentic AI -tekniikka, joka automatisoi tehtäviä, kuten matkavaraus ja varaukset. Viime viikolla Expedia käynnisti uuden AI-käyttöisen työkalun nimeltä Expedia Trip Matching, joka on tällä hetkellä saatavana varhaisten käyttäjien käyttäjille Instagramissa, jonka avulla matkustajat voivat rakentaa matkasuunnitelman Instagram-kelaan ja varata sitten suoraan Expediaan.

Matkakonsultin vanhempi johtaja Jay Richmondin mukaan muutos perinteisistä käyttäjän panoksista ja agentisesta AI: sta on merkittävä. “Nykyään matkayritykset tarjoavat meille matkasuosituksia, jotka perustuvat määrittelemämme hakuparametreihin, kuten päivämäärään ja budjettiin, samoin kuin selaus- ja ostohistoriamme esittämään laaja valikoima vaihtoehtoja. Mukauttaminen on olemassa, mutta sitä rajoittaa merkittävä kontekstin puute, ja konteksti on kaikki matkan suunnittelussa”, sanoi Richmond.
Luonnollisen kielen chat -agentit ovat jo tehokkaampia tämän tilanteen aikaansaamiseksi.
“Kuvittele, että olet antanut henkilökohtaisen avustajalle työmatkan järjestämiselle Euroopasta Yhdysvaltoihin sen vuorovaikutuksen aikana.
Sen sijaan, että palautettaisiin vain päivämääriä ja sijainteja sisältävän haun tuottamia vaihtoehtoja, AI -agentti voi soveltaa tunteitaanalyysiä ja perustelulogiikkaa tarjotakseen suosituksia, jotka vastaavat paremmin matkustajan tarpeita, Richmond sanoi.
“Kyse ei ole enää AI -avustajia”
AI-agenttien erilaisia käyttötapauksia yksityiskohtaisesti Google-blogikirjoitus viittaa AI-yleiskatsauksiin, hotellin hinnoittelutyökaluun, joka on samanlainen kuin sen lentokustannusten seurantalaitteet, samoin kuin linssi, jonka avulla käyttäjät voivat ottaa kuvan käytännöllisesti katsoen mistä tahansa ja rakentaa sen ympärille suuntautuvan reittisuunnitelman, oppia lisää siitä, mitä he katsovat, luovat AI: n rakennetut henkilökohtaiset matkat tai kääntävät esineet kuvassaan valittuun kieleen.
“Matkustajat löytävät nämä ominaisuudet uskomattoman hyödyllisiksi tietojen saamiseksi ja uusien kysymysten esittämisessä, auttaen heitä säästämään aikaa ja keskittymään määränpäähänsä”, Googlen tiedottaja sanoi.
Amadeus, Microsoft ja Accenture ovat tehneet yhteistyötä matkasuunnittelijaa, joka on Amadeus ‘Cygric Easy -käyttäjälle, joka on varaustyökalu liikematkoille. Käyttäjät voivat keskustella luonnonkielen agentin kanssa Microsoft -tiimien kautta korvaamalla perinteisen peräkkäisen haun keskusteluliittymällä suunnittelemaan ja varataan asiaankuuluvia yritysretkiä.
Viime kädessä agentisen AI: n käyttö matkoissa on suunniteltu tekemään päätöksiä ja ryhtymään toimiin itsenäisesti sopeutuen muuttuviin ympäristöihin sen sijaan, että reagoivat vain panokseen. Se on sekä tilaisuus että uhka suurille toimijoille, jotka voitaisiin häiritä matkaliiketoiminnasta.

“Oletetaan, että AI -edustajat voivat tutkia, suunnitella ja varata matkustajien lomia itsenäisesti, mikä kiertää online -matkatoimistoja ja muita välittäjiä”, Starkov sanoi. “Kyse ei ole enää AI -avustajista; kyse on täysin itsenäisistä agenttiverkoista, jotka suorittavat monimutkaisia työnkulkuja reaaliajassa”, hän lisäsi.
Ja se on matkasuunnittelukeskustelu, joka ulottuu molempiin suuntiin, ja samanlainen agentti AI jatkaa kehitystä vuorovaikutuksen matkatoimittajan puolella. Olipa lentoyhtiö, hotelli tai autovuokrausyritys, AI: llä on yhä enemmän pääsyä kaikkiin tietopisteisiin matkavarastoissa. Matkatoimittaja AI -agentti on täysin yhteydessä AI -hakualustoihin ja matkatoimittajan tekniseen pinoon, jotta voidaan tietää kaiken, mitä tunnetuista asiakkaista on tiedettävä, ja käsitellä myös uusia tuntemattomia asiakkaita, myös Starkov sanoi.
“Maailmassa, jossa AI -agentit toimivat matkustajan puolesta, on todennäköistä, että nämä edustajat ovat jatkuvasti yhteydessä lentoyhtiöiden, hotelleja ja määränpäätoimittajia edustavien AI -edustajien kanssa”, Richmond sanoi ja lisäsi “agenttiasi välittää vaatimuksesi ja vastaanottaa vastauksia edustajilta, jotka edustavat matkustajia tai matka -aggregaattoreita.”
Itse asiassa Richmond sanoo, että edustajat voivat hyvinkin neuvotella keskenään ennen kuin edustajasi palauttaa sen, mitä se pitää matkan kannalta merkityksellisinä vaihtoehdoina. Richmondin mukaan nämä vaihtoehdot sisältäisivät ihannetapauksessa yhden suuren matkasuunnittelutavoitteen, joka ei muutu AI -aikakaudella kuluttajille: “Paras hinta”, hän sanoi.