DETROIT – Uusien ja käytettyjen autojen hintojen odotetaan nousevan huomattavasti presidentti Donald Trumpin 25%: n automaattisten tariffien mukaan, COX Automotiven alan asiantuntijoiden uuden analyysin mukaan.
Autoteollisuustiedot ja konsultointiyritykset odottavat verojen lisäävän tuhansia dollareita uusien autojen ja kuorma -autojen kustannuksiin (tuodut ja kotimaiset) samalla, kun taas käytettyjen autojen hinnat nostavat myös enemmän kuin aikaisemmin odotettiin. Yhtiö totesi, että huolimatta myyntimäärän mahdollisista vähenemisestä aikaisempiin odotuksiin verrattuna näiden hintojen odotetaan nousevan.
Koska autoteollisuus reagoi torstaina voimaan tulevien tuonti -ajoneuvojen 25 prosentin tariffiin, sen odotetaan asettavan tariffit 25 prosentille tuonti -ajoneuvoista 3. toukokuuta toteutettuihin autoosiin.
“Odotamme, että alennukset laskee, kun tariffit kulkevat ja tarjonta kiristyvät, ja sitten nopeuttavat hintoja nousemaan, mikä johtaa kaiken tyyppisten uusien uusien ajoneuvojen hinnankorotuksiin”, Cox Autobile -yrityksen pääekonomisti Jonathan Smoke sanoi maanantaina. “Odotamme pitkällä tähtäimellä tuotannon myynnin laskevan, uuden käytön hinnat nousevat ja jotkut mallit poistuvat.”
Smoke kuvaa nykyisiä automarkkinoita “vuoristorata”, kun kysyntä haalistuu maan sääntelyympäristön ja kuluttajien ostoihin vaikuttavan taloudellisen epävarmuuden perusteella.
Autovalmistajat vastasivat tariffeihin monin tavoin. Lähinnä kotimaiset valmistajat, esimerkiksi Fordin sähkömoottori ja Chrysler -vanhemmat Tähtion ilmoittanut väliaikaisesta sopimuksesta työntekijöiden hinnoittelusta, kun taas muut, kuten brittiläinen valmistaja Jaguar Land Rover, ovat lopettaneet toimituksen Yhdysvalloissa. Hyundai kertoi myös, että kuluttajien huomion vähentämiseksi ei nosta hintoja vähintään kaksi kuukautta.
Uusien ajoneuvojen osalta Cox arvioi, että tuonti-ajoneuvojen kustannukset nousivat 6 000 dollarilla, koska Yhdysvaltojen koottujen ajoneuvojen 25 prosentin tariffit johtuen ja Yhdysvalloissa koottujen ajoneuvojen 3 600 dollarilla lisääntyneet 25 prosentin tariffin vuoksi auto-osiin. Ne kasvoivat 300 dollarilla 500 dollariin aikaisemmin ilmoitettujen teräs- ja alumiinin tariffien takia.
Wall Streetin analyytikoiden mukaan autovalmistajat ja toimittajat saattavat pystyä maksamaan jonkin verran kustannusten nousua, mutta niiden odotetaan siirtävän ne Yhdysvaltain kuluttajille.
Vaikka tariffit eivät vaikuta suoraan käytettyyn autojen myyntiin, uusien ajoneuvojen hintojen muutokset, tuotanto ja kysyntä vaikuttavat käytettyihin automarkkinoihin, jolloin useimmat amerikkalaiset ostavat autoja.
Cox Automotive odottaa käytettyjen autojen nousevan 2,1% – 2,8% tämän vuoden loppuun mennessä Mannheimin käytöllä ajoneuvon arvo -indeksi (seuraamalla käytettyjen autojen hintoja, joita se myy tukkuhuutokaupoissa). Tätä verrataan aikaisempaan arvioon suhteellisen stabiilista 1,4%.
COX: n mukaan käytettyjen autojen keskimääräinen listaushinta on noin 25 000 dollaria maaliskuun puolivälissä, // eikö niin?
Perinteisesti kuluttajien vähittäiskaupan hinnat seuraavat tukkuhintojen muutoksia, mutta viime vuosina vähittäishinnat eivät ole olleet yhtä nopeita kuin tukkuhinnat.
“Odotettavissa olevien odotetaan vaihtelevan vuoden aikana”, sanoi COX: n talous- ja teollisuustietojen vanhempi johtaja Jeremy Robb virtuaalitapahtuman aikana ja huomautti, että viikko automaattisten tariffien vahvistamisen jälkeen voi lopulta tulla myynnin huippu tänä vuonna.
COX: n mukaan käytettyjen autojen hinnoittelun muutosten odotetaan olevan paljon vähemmän dramaattisia kuin autoteollisuuden ennennäkemättömän kasvun koronaviruspandemian aikana. Uusien ajoneuvojen vahva kysyntä, alhaiset korot ja historiallisesti alhainen saatavuus osista ja jakelukysymyksistä johtuen.
Indianassa sijaitsevan Rohrman Automotive Group -yrityksen toimitusjohtaja Ryan Rohrman kuvaili jälleenmyyjien nykyisiä automarkkinoita volatiliteettina, jopa sanomalla, että se on samanlainen kuin häiriöt globaalin terveyskriisin aikana.
”Näemme tukku -autojen laskemisemme todella nousevan, mutta ongelmana on, että emme voi saada niin monta autoa kuin käytämme autoja vähittäiskaupan suhteen ja sitten työntää meidät menemään huutokauppaan. Juuri se, joka ajaa autojen arvoa lohkoissa, kuten Covidin aikana, se on kamala asia.
Vaikka autovalmistajien odotetaan vähentävän tuotantoa ja jotkut ovat päättäneet lopettaa tuonnin tariffeissa, näiden toimien ei odoteta olevan yhtä radikaalia kuin 2020 -luvun alkupuolella muiden markkinaolosuhteiden vuoksi.
“Tämä vähentää ajoneuvojen kysyntää, ja tämä kysyntäkomponentti vie korkin pois siitä, mitä voimme nähdä käytettyjen autojen hintojen arvostuksesta”, Smoke sanoi.