GM -logo nähtiin vesisäiliössä GM -kokoonpanolaitoksessa Ramos Arizpe, Coahun osavaltiossa, Meksikossa 11. helmikuuta 2021.
Daniel Beckerel | Reuters
Kun autovarastot reagoivat viimeisimmässä tariffilmoituksessa Washingtonissa, D.C. Yleiset moottorit Ole ensimmäinen, joka kantaa bruntin.
GM: n osakkeet laskivat yli 7% torstain kaupankäynnissä, heikosti suorituskykyinen Ford ja Tähtimikä väheni yli 3% ja vastaavasti noin 1%. Tesla Varasto on olennaisesti ennallaan.
Ero johtuu GM: n tuottamien ajoneuvojen lukumäärästä, etenkin sen altistumisesta Meksikolle.
“Teslalla ja Fordilla näyttää olevan kaikkein suojattuja asemia ajoneuvojen kokoonpanotiloille, vaikka Ford kohtaa tuonti moottorien asteittaista altistumista”, Deutsche Bank -analyytikot kirjoittivat torstaina huomautuksessa. “GM: llä on eniten yhteyttä Meksikoon.”
Presidentti Donald Trump ilmoitti keskiviikkona, että hänen hallintonsa määrää 25 prosentin tariffin “kaikille autoihin, joita ei ole tehty Yhdysvalloissa” ja joihinkin autoihin. Keskiviikkona allekirjoitettu toimeksiannon määräys komponenttien sallimiseksi, jotka noudattavat Yhdysvaltain ja Meksikon sopimusta, mutta on epäselvää, että helpotus voidaan antaa Pohjois-Amerikan autoteollisuudelle.
GM -osake laski sen jälkeen, kun Trumpin tariffit ilmoitettiin.
Meksikon osuus myynnistä on 16,2% vuonna 2024, GlobalDatan mukaan. Tämä on suurin osuus kaikista maista, noin kaksi kertaa Etelä -Korean ja Japanin osuudesta, sijoittuu toiseksi ja kolmanneksi tuonnin suhteen.
Barclays -analyytikon Dan Levyn tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa Yhdysvalloissa myytävistä Yhdysvalloissa myytävistä GM: stä noin 52% GM: stä oli koottu Yhdysvaltoihin. Tämä on johtanut 30% Kanadaan ja Meksikossa, ja vielä 18% muista maista tuli.
Levi totesi myös, että GM luottaa voimakkaasti Meksikossa ja Etelä -Koreassa tuottaakseen joitain sen pienistä ristikkäistä, mukaan lukien kevään päiväntasaus ja bleiserit.
“Noin puolet GM: n myynnistä Yhdysvalloissa tehdään Yhdysvalloissa, mutta tuonti osa on huolestuttava kysymys”, hän sanoi.
Samana ajanjaksona 57% ja 78% Yhdysvalloissa myytävistä Ford -ajoneuvoista yhdistettiin Yhdysvalloissa. Levy kertoi, että Stanttis keräsi 39% Yhdysvalloissa Kanadassa ja Meksikossa myytävistä yksiköistä, kun taas Ford vain 21%.
Wolfe Researchin Emmanuel Rosner kertoi, että tariffit vaikuttavat pääasiassa ulkomaisten tuotemerkkien valmistajiin, mutta totesivat, että 15% GM: n Yhdysvaltain autoista tulee Etelä -Koreasta.
John Murphy Bank of America: sta sanoi, että GM: n “tariffien suhteellisen alttiiksi” voidaan joutua tasapainottamaan laajemmille automarkkinoille verrattuna.
GM: n osakkeet ovat toistaiseksi laskeneet 13%. Osakkeet laskivat voimakkaasti tammikuun lopulla sen jälkeen, kun sijoittajat pelkäsivät autovalmistajia, jotka eivät käsitelleet tariffin huolenaiheita viimeisimmissä tulosraporteissa.