Advocacy Group Tax Justice Network on luokitellut Brittiläiset Neitsytsaaret, jonka jälkeen Caymansaaret ja Bermuda ovat “osallisimpana” auttaessaan yrityksiä maksamaan vähemmän yhtiöveroa.
Matkustaja1116 | E+ | Getty Images
Ison-Britannian merentakaiset alueet ovat maailman suurimmat yritysveron väärinkäytön mahdollistajat, veroedustajaryhmän Tax Justice Networkin luokituksen mukaan.
Brittiläiset Neitsytsaaret ovat “osallistuvin” monikansallisten yritysten auttamiseen yhtiöveron maksamisessa, ja seuraavaksi tulevat Caymansaaret ja Bermuda TJN:n aiemmin tässä kuussa julkaistun Corporate Tax Haven -indeksin viimeisimmän päivityksen mukaan.
“Yhdistynyt kuningaskunta ja sen brittiläisten veroparatiisien verkosto, jota usein kutsutaan Britannian “toiseksi imperiumiksi”, ovat nyt vastuussa kolmanneksesta (33 %) kaikista indeksin mittaamista yhtiöveron väärinkäyttöriskeistä”, TJN:n tiedottaja kertoi CNBC:lle. .
Sveitsi sijoittui neljänneksi, jota seurasivat Singapore, Hongkong ja Alankomaat. Listan kahdeksas on Yhdistyneen kuningaskunnan itsehallinnollinen riippuvuusalue Jersey, kun taas Iso-Britannia itse sijoittui sijalle 18.
TJN arvioi, että Iso-Britannia ja sen brittiläiset veroparatiisit maksavat muille maille vuosittain 84 miljardia dollaria yritysveroja.
Joidenkin hallitusten edustajat puolustautuessaan asianajoryhmän esittämiä syytteitä vastaan sanoivat noudattavansa täysin Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön asettamia kansainvälisiä veronormeja.
Britannian hallituksen ulko-, kansainyhteisö- ja kehitystoimisto kertoi CNBC:lle, että Iso-Britannia on noudattanut OECD:n vuonna 2014 hyväksymää yhteistä raportointistandardia.
CRS on suunniteltu lisäämään veroasioiden läpinäkyvyyttä maailmanlaajuisesti ja antamaan veroviranomaisille mahdollisuus paljastaa veronmaksajiensa ulkomailla hallussa olevat tulot ja varat.
FCDO kertoi CNBC:lle, että sillä oli yli 100 maata, jotka jakoivat TPJ-tietoja heidän kanssaan, ja vuoden 2022 lopussa raportoitujen tilien määrä oli yhteensä yli 9,2 miljoonaa.
Virasto lisäsi, että kruunun riippuvuudet ja merentakaiset alueet olivat erillisiä lainkäyttöalueita, joiden omat demokraattisesti valitut hallitukset ovat vastuussa veroasioistaan.
BVI Financen tiedottaja, joka kuvaa itseään “Britannian Neitsytsaarten rahoituspalvelualan äänenä”, kertoi CNBC:lle, että alue noudattaa maailmanlaajuisia standardeja, osallistuu OECD:n maailmanlaajuisiin verotuksen avoimuusaloitteisiin ja tekee täysimääräistä yhteistyötä Yhdistyneen kuningaskunnan kanssa. Hallituksen ja lainvalvontaviranomaisten jakamassa “olennaista” tietoa.
Caymansaarten ja Bermudan valtion verovirastot eivät vastanneet CNBC:n tiedusteluihin.
Brittiläiset Neitsytsaaret, Caymansaaret ja Bermuda luokitellaan tällä hetkellä “ei haitallisiksi” OECD:n standardien mukaan tunnistaa ja eristää maita, jotka mahdollistavat monikansallisten yritysten veron väärinkäytön.
TJN, joka löytää standardeja, kuten CRS riittämättömänä veronkierron ja petosten torjumiseksi, on tukenut Yhdistyneiden Kansakuntien pyrkimyksiä ottaa haltuunsa kansainvälisen veropolitiikan sääntely.
Elokuussa YK julkisti suunnitelman yleismaailmallisen verosopimuksen kehittämiseksi kattavaa ja tehokasta kansainvälistä veroyhteistyötä varten.
Suuntaviivojen laajat sitoumukset sisältävät monikansallisten yritysten oikeudenmukaisen verotuksen, varakkaiden henkilöiden veronkierron ja veronkierron torjumisen sekä veroriitojen tehokkaan ehkäisemisen ja ratkaisemisen.
Yhteensä 110 YK:n jäsenvaltiota äänesti uuden sopimuksen toimeksiannon puolesta, 44 pidättyi äänestämästä ja vain kahdeksan maata äänesti sitä vastaan, Yhdistynyt kuningaskunta mukaan lukien.
TJN on syyttänyt Yhdistynyttä kuningaskuntaa kaksoisstandardeista, kun maa on viime vuosina vahvistanut omaa puolustustaan globaalia yritysveronkiertoa vastaan äänestäessään YK:n sopimusta vastaan.
Muita YK-aloitetta vastustavia maita olivat Yhdysvallat, Australia, Kanada, Israel, Japani, Uusi-Seelanti ja Etelä-Korea.
TJN:n mukaan maailma menettää todennäköisesti 4,8 biljoonaa dollaria veroparatiiseille seuraavien 10 vuoden aikana, jos OECD pysyy maailman globaalina verosääntelijänä. YK:n verosopimus on maailman paras keino tämän tappion välttämiseksi, TJN:n tiedottaja sanoi.
OECD ajaa parhaillaan omaa politiikkaansa, jonka tavoitteena on torjua paremmin veronkiertoa – maailmanlaajuista vähimmäisverosopimusta, joka asettaisi suurille monikansallisille yrityksille 15 prosentin tehokkaan vähimmäisverokannan.
TJN-metodologia – ja pushback
Sijoituksensa määrittämiseksi TJN arvioi maan verolainsäädäntöä 18 indikaattorin perusteella, mukaan lukien vähimmäisyhtiöverokanta, verovapautukset ja sitä, kuinka aggressiivisia maan verosopimuksia on muita maita kohtaan.
Tämä on maan “Haven Score”, ja sen tarkoituksena on arvioida, kuinka paljon “heilautumistilaa” on yhtiöveron väärinkäytöksille. Brittiläiset Neitsytsaaret, Caymansaaret ja Bermuda saivat huonoimmat pisteet kaikista 18 indikaattorista.
TJN mittasi sitten, kuinka paljon taloudellista toimintaa harjoittavat monikansalliset yritykset, jotka saapuvat maahan ja lähtevät sieltä.
“Tämä tarkoittaa, että indeksi luokittelee yhtiöveroparatiiseja sen mukaan, kuinka haitallisia ne ovat muille maille käytännössä, ei vain teoriassa”, TJN:n tiedottaja sanoi.
Euroopan parlamentti ja Euroopan komissio sekä kansainväliset järjestöt, kuten YK:n ihmisoikeusneuvosto ja Oxfam, ovat lainanneet Corporate Tax Haven -indeksiä.
Veroasiantuntijat, kuten Oxfordin yliopiston yritysverotuskeskuksen johtaja Niels Johannesen, ovat kuitenkin eri mieltä siitä, että indeksi on tarkka mittari veronkiertoon.
Johannesen kertoi CNBC:lle, että vaikka TJN:n tutkimus on luotettava sen määrittämiseksi, mitkä maat soveltavat mitäkin lakisääteisiä toimenpiteitä kansainvälistä veronkiertoa vastaan, hän epäilee indeksin uskottavuutta mittaamaan, kuinka paljon veronkiertoa jokin lainkäyttöalue helpottaa.
“Merkittävämpi mittari on se, missä voitot siirtyvät [multinational corporations] ovat varattu. Parhaat akateemiset tutkimukset, joissa tämä painopiste on, osoittavat Bermudan ja Karibian lainkäyttöalueet tärkeiksi, mutta arvioivat, että esimerkiksi Irlanti saa enemmän siirrettyä voittoa kuin ne kolme yhteensä”, hän sanoi.
Sillä välin Leopoldo Parada, verooikeuden apulaisprofessori ja Leedsin yliopiston Business Law and Practice -keskuksen apulaisjohtaja, kyseenalaistaa TJN:n paratiisituloksien, kuten alhaisimman saatavilla olevan yhtiöveron, sisällyttämisen ja muotoilun.
“Kaikki maat käyttävät erilaisia työkaluja kilpaillakseen houkutellakseen investointeja. Joillakin on infrastruktuuri, toisilla parempaa tekniikkaa tai halpaa työvoimaa… maat, joilla on vähemmän kilpailuetuja joillakin noista alueista, tarjoavat yleensä muita vaihtoehtoja, mukaan lukien erittäin alhaiset yhtiöverokannot. ja muut verojärjestelmän näkökohdat”, Parada sanoi.
“Se ei johdu pelkästään siitä, että maassa on erittäin alhainen yhtiöverokanta, joten meidän pitäisi automaattisesti ajatella, että maa on avoin veronkierrolle… maa on yksinkertaisesti valmis maksamaan vaihdon.”