Merlion -patsas Singaporen keskusalueella tiistaina 8. heinäkuuta 2025.
Lionel Ng | Bloomberg | Getty -kuvat
Tämän artikkelin versio ilmestyi ensimmäisen kerran CNBC: n Inside Wealth -uutiskirjeessä Robert Frankin kanssa, joka on viikoittainen oppaan korkean netto-arvoisen sijoittajan ja kuluttajan kanssa. Ilmoittautua saada tulevaisuuden painoksia suoraan postilaatikkoosi.
Rahat yrittäjät haluavat liikkua, mutta ei välttämättä syistä, joita voit odottaa, HSBC: n uuden kyselyn mukaan.
Pankki kysyi 2 939 yritysomistajaa, joilla oli vähintään 2 miljoonaa dollaria valmistettavia hyödykkeitä tai 20 miljoonan dollarin nettovarallisuus tämän vuoden huhtikuussa ja toukokuussa. Mahtava 57% ilmoitti harkitsevansa uuden asuinpaikan lisäämistä seuraavan 12 kuukauden aikana, kun viime vuoden tutkimuksessa 55%. Wanderlust on suurempi Gen Z -yrittäjien keskuudessa. Hieman yli kolme neljäsosaa siinä kohortissa, joka raportoi, että he harkitsivat muutosta.
Kun kysyttiin syistä muuttua uuteen maahan, vain kolmasosa kaikista vastaajista mainitsi veron tehokkuuden motivaationa. Verosäästöt sijoittuivat kokonaisuutena muiden tekijöiden, kuten parantuneen turvallisuuden ja turvallisuuden (47%) ja paremman koulutusmahdollisuuden (52%) takana. Kyselyn vastaajat voisivat valita useita vaihtoehtoja. Suosituimmat 67%: n motiivit olivat laajentaa liiketoimintaansa uusille markkinoille tai päästä uusiin sijoitusmahdollisuuksiin. Halut parempaan elämänlaatuun oli läheisessä kolmannessa 63%: lla.
Verot, raportti sanoi: “Luo hehtaaria uutisten kattavuutta, mutta suurimmassa osassa yrittäjiämme tämä ei näytä olevan ratkaiseva tekijä asuinpaikasta.”
Raportti tulee, kun varallisuusveroehdotus on saanut vetovoimaa Ranskassa ja pelkääessään, että äskettäiset Yhdistyneen kuningaskunnan veronmuutokset aiheuttavat vaurauden maasta.
Suhteellisen pieni osa yhdysvaltalaisista HSBC -tutkimuksen vastaajista mainitsi kiinnostuksensa siirtymiseen, mutta ne, jotka tekivät todennäköisimmin kiinnostuksensa uuden kulttuurin kokemiseen, kirjanpito 72% verrattuna maailmanlaajuiseen keskiarvoon 57% ja keskimäärin 61% erittäin korkean nettoarvoisten henkilöiden arvosta, jonka arvo on vähintään 100 miljoonaa dollaria. Raportin mukaan ranskalaiset yrittäjät “ovat kaikkein tyytyväisimpiä nauttia omasta kulttuuristaan”, koska vain 39% ilmoitti kiinnostuksensa liikkumiseen.
Vastaajat mainitsivat todennäköisimmin Singaporen (12%) tai Yhdistyneen kuningaskunnan (10%) potentiaalisiksi kohteiksi, ja Japani ja Sveitsi olivat 9%. Huolimatta Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin laaja -alaisen tariffilmoituksen jälkeen tehdystä tutkimuksesta huhtikuun alussa, 8% vastaajista mainitsi Yhdysvaltojen, saman prosenttiosuuden kuin viime vuonna. Yhdysvallat tuli kuitenkin viidenneksi viime vuoden toiselle sijalle siirtymisen jälkeen viidenneksi.
Tämän vuoden raportissa todettiin, että Japani on saanut vetovoiman aasialaisten yrittäjien kanssa.
Sveitsi oli ainoa maa, jossa paremman elämänlaadun saavuttaminen oli suurempi veto (57%) kuin sijoitusmahdollisuuksien (49%) tai liiketoiminnan laajentaminen (48%). Se oli myös ainoa muu hotspot kuin Japani, jossa uuden kulttuurin kokeminen on korkeampi kuin koulutusmahdollisuudet.
Vaikka yrittäjät harkitsevat todennäköisemmin siirtymistä liiketoimintasyistä, he mainitsivat todennäköisemmin huolet sopeutumisesta uuteen ympäristöön (40%) kuin liiketoiminnan palauttamisesta (36%).