Uber-logo näkyy sateessa 6. tammikuuta 2024 Krakovassa Puolassa.
Claudia Radka |. Getty Images |
TeslaPaljon huudettu robotaxis-debyytti Uberkimppuun, mutta se osoittautui siunaukseksi osakkeelle.
Uberin osakkeet olivat pudonneet varsinkin elokuun alussa ja syyskuun puolivälissä, kun sijoittajat innostuivat ennen torstain tapahtumaa, mutta osakkeet nousivat yli 9 % perjantaina, kun yhtiön kehitystä herätti uusi huoli sen itseajavien autojen tuotteita. Muutos nosti osakkeen uudelle 52 viikon huipulle ja nosti S&P 500:n.
Tämä on suuri käänne Uberin osakkeille, jotka ovat nousseet lähes 22 % viimeisen kuukauden aikana ja noin 38 % tänä vuonna. LyftToinen merkittävä toimija nousi myös noin 10 % perjantaina. Vertailun vuoksi Teslan osakekurssi romahti perjantain kaupankäyntisession aikana ja on laskenut yli 11 % tänä vuonna, kaukana S&P 500 -indeksistä ja Nasdaq-indeksistä, jotka ovat kumpikin nousseet noin 22 % tänä vuonna tähän mennessä.
Uberin osakkeen hinta tähän mennessä tänä vuonna
Koska Teslan viimeisimmistä edistyksistä täysin itseohjautuvassa tekniikassa ei ole tietoa ja yritys ei pysty antamaan näkemyksiä kyytipalvelustrategiastaan tai taloudesta ja muista sijoittajien odotuksista, Teslan odotettua online-vuokrausta ympäröivä paine auto on suurelta osin kadonnut.
“Teslan hampaattomat taksit ovat paras tulos Uberille”, Jefferiesin analyytikko John Colantuoni sanoi huomautuksessaan perjantaina ja huomautti, että suurnopeusjunien valmistajat ovat asettaneet kunnianhimoisia tavoitteita, mutta eivät näytä juurikaan merkkejä toteutettavuudesta.
“Tesla ei ole toimittanut todennettavia todisteita L3-autonomisen ajotekniikan edistymisestä, mikä vaikeuttaa tapahtumassa esitettyjen tavoitteiden toteuttamiskelpoisuuden arvioimista, koska pelkkä näkömenetelmiä (sensoreiden sijaan) ei käytetä korkeamman autonomian saavuttamiseen. Driving Precedent ”Uskomme, että tämä auttaa minimoimaan jatkuvaa ylitarjontaa UBER-varastossa TSLA:n itseohjautuvan taksitilan tavoitteista johtuen. “
Jefferiesin analyytikot säilyttivät ostoluokituksen ja 100 dollarin hintatavoitteen, mikä viittaa siihen, että osake voisi nousta noin 28 % torstain päätöskurssista.
Colantuoni sanoi, että robo-taksin läsnäolo voisi viime kädessä laajentaa Uberin yleisiä osoitettavia markkinoita, koska lisääntynyt tarjonta ajaa halvempien autonomisten ajoneuvojen markkinoille tuomista ajan myötä, mikä viime kädessä laajentaa kyydinjakokäyttötapauksia. Uber on tällä hetkellä maailman suurin kyytipalveluyritys.
“Uskomme, että itseohjautuvan ajon kehittäjät päättävät lopulta tehdä yhteistyötä kyydinjakoyritysten kanssa itsenäisten laivaston sijaan. Näemme myös, että Uberilla on ainutlaatuinen etu kyytiajon alalla ja se voi auttaa autonomisen ajon kehittäjiä” optimoimalla logistiikkaa ja tarjoamalla kalustot Hallinto-osaamiseen ja navigointiin kestävän kasvun tukemiseksi ovat muun muassa paikalliset säännökset, Jefferiesin analyytikot sanoivat.
Vaikka Tesla näyttää sitoutuneen kehittämään itseohjautuvaa taksikantaansa ilman kumppanuutta olemassa olevien kyytienjakoalustojen kanssa, Colantuoni ennustaa, että sen on lopulta harkittava tätä vaihtoehtoa.
Hän sanoi, että Tesla “on saattanut aliarvioida itseohjautuvan taksilaivastonsa laajentamisen esteitä” ja että Teslan voi olla vaikeaa laajentaa laivastotoimintaansa tarjoamatta putkilinjaa kysyntään Uberin ja Lyftin kautta.
Uusi Tesla Cybertruck -ajoneuvo on pysäköity logistiikan purkualueelle torstaina 22. elokuuta 2024 Seattlessa, Washingtonissa, Yhdysvalloissa.
M. Scott Brauer Bloomberg |
Bank of America analyytikko Justin Post näkee Teslan tapauksen myös positiivisena Uberille ja toisti osakkeen ostoluokituksen perjantaina. Analyytikot sanovat, että pitkällä aikavälillä Teslien välinen kilpailu kiristyy, Googlen Waymo ja useat muut itse ajavat kilpailijat Kaliforniassa voisivat hyötyä Uberille, koska sillä on mahdollisuus tehdä yhteistyötä useiden itse ajavien palveluntarjoajien kanssa. Hän arveli myös, että ehkä Tesla Netin taksin omistajat voisivat jonain päivänä laittaa autonsa kyytienjakoverkkoihin, kuten Uber tai Lyft.
“Vaikka sijoittajat saattavat ajatella, että Teslan pitkän aikavälin (5+ vuotta) potentiaalinen kilpailu ei muutu juurikaan, tiedämme, että CyberCab-prototyyppi on tulossa, ja tapahtuma kesti vain 19 minuuttia ilman tarkkoja yksityiskohtia tai aikajanaa. Uberin huolenaiheet ovat niin erityisiä, ” hän kirjoitti kirjeessään asiakkaille.
Bernsteinin Toni Sacconaghi piti myös Teslan toimintaa “järkyttävän alamaisena ja puutteellisena”, mikä lisäsi muiden suurten AV-pelaajien tilannetta.
Sacconaghi toisti Uberin ja Lyftin markkinoiden suorituskykyä paremman luokituksensa sanomalla, että kyytinjakoalusta voisi hyötyä kumppanuuksista itseohjautuvien autonvalmistajien kanssa ja ajan myötä tarjota palveluita kiinteitä kalustoja käyttäville.
Lyftin osakkeet ovat laskeneet lähes 9 % tähän mennessä, ja alle kolmannes analyytikoista arvioi sen ostoksi. Sen keskimääräinen hintatavoite viittaa FactSetin mukaan noin 6 prosentin nousuun.