Saksan parlamentin rakennus, Reichstag, joka on ollut Bundestagin paikka vuodesta 1999.
FHM | Hetki | Getty -kuvat
Yhdysvaltain tariffit voisivat ajaa Euroopan suurimman talouden taantumaan, Saksan keskuspankin presidentti Joachim Nagel varoitti torstaina, koska Berliinissä on keskustelua finanssipolitiikan mahdollisesta uudistamisesta.
“Nyt olemme maailmassa, jolla on tariffit, joten voimme odottaa ehkä taantumaa tänä vuonna, jos tariffit ovat todella tulossa”, Nagel, joka johtaa Bundesbankia ja toimii Euroopan keskuspankin hallintoneuvoston jäsenenä, sanoi BBC: n podcast -haastattelussa.
Globaalit tariffit on tarkoitus pahentaa nykyisiä oireita siitä, mitä Nagel kuvasi Saksan “pysähtyväksi talouteen”, joka on supistunut kaksi peräkkäistä vuotta COVID-19-pandemian yhdistettyjen jälkijärjestelyjen ja länsimaisten Venäjän seuraamusten aiheuttamien energiakriisin kolmen vuoden hyökkäyksessä ukrainiin.
Vain kuukausia sen jälkeen, kun inflaatio ja korot alkoivat laskeutua euroalueelle viime vuonna, palauttaen Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin tariffin raskaat strategian, jonka tavoitteena on vähentää maansa havaittuja alijäämiä kauppakumppaneiden kanssa, on ruttisamarkkinoita-ja murtaa Euroopan perinteisesti vahvat suhteet sen transatlanttiseen liittolaiseen.
Keskiviikkona Euroopan unioni vastasi Trumpin 25 prosentin tehtäviä teräs- ja alumiinin tuonnista, jotka tulivat voimaan sinä päivänä, kun vastalausekkeet ovat vaikuttaneet 26 miljardiin euroon (28,26 miljardia dollaria) Yhdysvaltain tavaroita huhtikuussa alkaen.
“Tämä ei ole hyvä politiikka”, Nagel sanoi, että “tektoniset muutokset” ovat nyt koko maailmaa. “Toivon, että Trumpin hallinnossa on ymmärrystä siitä, että maksettava hinta on korkein amerikkalaisten puolella.”
Maailman kolmanneksi suurin viejä, 2023-tietojen mukaan ja numeroiden mukaan Yhdysvaltojen määrittäminen tavaroidensa tärkeimmäksi maahantuojana, Saksa on erityisen alttiina tariffeille, jotka voisivat heikentää sen automaatti- ja kone-aloja.
Maailmanpankkien tietojen mukaan turmeltuneena hyvien ja palveluiden viennin ja palvelujen viennin osuus Saksan bruttokansantuotteesta oli vuonna 2023, vaikka liittovaltion tilastovirastotiedot osoittavat sen tyypillisesti korkean ulkomaankaupan ylijäämän, joka on viimeksi hukannut 16 miljardiin euroon tammikuussa, kun se joulukuussa oli 20,7 miljardia euroa.
Tariffien johtama epävarmuus tapahtuu aikaan, jolloin EU: n kansakunnat voitaisiin asettaa löysäämään budjettijonojaan ja mukauttamaan lisäpuolustuskuluja blokin “READM” -suunnitelman nojalla, joka paljastettiin viime viikolla epävarmuuden keskellä Yhdysvaltojen jatkuvaa sitoutumista auttamaan Ukrainaa.
Fitch -luokitukset torstaina varoittivat, että aloite, joka voisi mobilisoida lähes 800 miljardia euroa puolustuskustannuksia, riskit alentamalla EU: n nykyisen AAA -luokituksen päätilaa, koska todennäköisesti tehdään lisävelkaa, mikä johtaa suoraan alenemiseen.
Jalka “velkajarru”
Saksa asetti äänen viime viikolla, kun konservatiivien Friedrich Merz, jonka odotetaan nousevan kansleriksi maan tulevassa hallitsevassa koalitiossa, ilmoitti aikovansa uudistaa kansallista ns. “
Aloitteen, joka yhdistää verotuksen muutosehdotukset 500 miljardin infrastruktuurin rahaston kanssa, on saavutettu vihreän puolueen vastustuskykyyn-joka Merzin konservatiivien ja todennäköisen tulevan koalitiokumppanin, sosiaalidemokraattien, on heitettävä pyrkimyksenä tehdä kaksi kolmasosaa, jota tarvitaan perustuslain lähdön jarrujen muuttamiseksi.
Ennen parlamentin istuntoa keskustellessaan mahdollisesta uudistuksesta, vanhempi vihreä virkamies Britta Hasselmann merkitsi “vakavia aukkoja ja virheitä käsityssuunnitelmissa” velkasuunnitelmista kohtaan, kuten ilmastonmuutoksen ehkäisy, Reutersin ilmoittamien kommenttien mukaan. Torstai -istunto johtaa vain lakiluonnokseen, kun taas 18. maaliskuuta pidettävä lukeminen on todennäköisesti ratkaiseva lainsäädäntöä.
Keskiviikon huomautuksessa Deutsche Bank -analyytikot säilyttivät uudistusten perustapauksensa lopulta parlamentin aikana “epätodennäköisesti sujuvaksi kohta” seuraavan viikon aikana, mikä merkitsee sitä, että “kompromissi-ehdotus ei muuttaisi merkittävästi 3-4%: n GDP: n 3-4%: n ehdotusten ehdotusten alkuperäisen ehdotuksen alkuperäisen finanssiprosessin viimeisimpiä.
Analyytikot ottivat huomioon myös halkaisun veropaketin mahdollisuudessa puolustus- ja velkajarrujen välittömässä hyväksymisessä ja uuden parlamentin mukaisten infrastruktuurisuunnitelmien myöhemmässä hyväksymisessä.
“Tämä muuttaisi mahdollisesti infrastruktuuripaketin koostumusta ja vaihtaisi sen enemmän sosiaaliseen asuntoon”, he totesivat.