Pandora -rannekoru Pandora Concept -kaupassa.
Franziska Krug | Saksalainen valinta | Getty -kuvat
Yhdysvaltain ostajat jatkavat koruja, vaikka taloudelliset vastatuulet painaavat kuluttajien tunteita Euroopassa ja Kiinassa.
Tanskan koru-tuotemerkki Pandora kertoi, että Yhdysvaltain markkinat, joiden osuus on kolmasosa sen kokonaistuloista, pysyivät syrjäisemmin heikomman globaalin myynnin keskellä.
“Yhdysvallat jatkaa suuntausta”, Pandoran toimitusjohtaja Alexander Lacik kertoi CNBC: n “Squawk Box Europe” perjantaina.
“Vahva yhdysvaltalainen kuluttaja on edelleen kiinnostunut Pandorasta, ja kuten sanoin, Eurooppa on vähän sekoitettu laukku”, hän jatkoi ja huomautti, että Euroopan asiakaskunta oli “paineen alainen jo jonkin aikaa”.
Kiina, jonka osuus on vain 1% Pandoran kokonaistuloista “, on edelleen haastavaa”, Lacik sanoi viitaten maassa laajempia kulutusvaikeuksia.
Hänen yrityksensä, joka tunnetaan pääkatukaupoistaan, jotka myyvät suosittuja viehätysrannekkeita ja hopeakoruja, sai perjantaina Yhdysvaltain myynnin nousun 8%: n vuotuisella samankaltaisella perustalla toisella vuosineljänneksellä.
Myynti Kiinassa puolestaan laski 15% kauden aikana, kun taas useiden suurten Euroopan markkinoiden myynti laski myös korkeilla yksinumeroisilla.
Samankaltaisia suuntauksia havaittiin Ultra-Luxe -korukoryhmässä RichemontCartier -tuotemerkin omistaja, joka viime kuussa oli 17%: n nousu Amerikassa kolmen kuukauden aikana 30. kesäkuuta, huolimatta pehmeämmältä vertailevassa myynnissä Aasian ja Tyynenmeren alueella.
Kaiken kaikkiaan Yhdysvaltojen korujen myynti oli vahvaa vuoden ensimmäisellä puoliskolla, nouseen 5% verrattuna tasaiseen lukemiseen vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla, analytics -yrityksen Tenorisin mukaan.
Heinäkuussa – tyypillisesti hitaampi kuukausi korujen vähittäismyyntiin – myynnin maassa kasvoi 3,5%, se huomautti.
“Pandora -tuotemerkki työskentelee tällä hetkellä Yhdysvalloissa, mikä on auttanut menestykseen”, Bernsteinin vanhempi analyytikko ja eurooppalaisen vähittäiskaupan ja elintarviketoimitusjohtaja William Woods kertoi CNBC: lle sähköpostitse. Hän lisäsi, että Pandoran heikkous Ranskassa ja Saksassa oli “yhdenmukainen haihtuvan ympäristön kanssa, jonka olemme nähneet muutaman viimeisen hiivan aikana”.
Woods mainitsi tällä hetkellä Yhdysvaltojen markkinoilla yleisen vahvuuden, mutta huomautti kuitenkin vähittäiskauppiaiden monipuolisesta kuvasta, joista jotkut ovat vähentäneet koko vuoden tariffihuolet.
Tariffiriskejä
Tariffit ovat edelleen avainhaaste korubrändeille, mukaan lukien Pandora, joka riippuu voimakkaasti Thaimaan valmistuksesta.
Yhtiö perjantaina päivitettiin tariffiohjeensä ennustaakseen 200 miljoonaa Tanskan Kroneria (31 miljoonaa dollaria) vuonna 2025, jota seurasi ensi vuonna arviolta 450 miljoonaa Tanskan Kroner -iskua. Se ennustaa noin 24%: n liikevoittomarginaalin tänä vuonna.
Näkymät vastaavat tariffikursseista, kun ne ovat tällä hetkellä, kun Morgan Stanley on perjantaina huomautuksessa, joka merkitsee Thaimaan nykyisen 19%: n koron nousua yrityksen keskeisenä riskinä.
Pandoran osakkeet laskivat yli 14% perjantaiaamuna toisen vuosineljänneksen tulosten julkaisemisen jälkeen.
Toimitusjohtaja Lacik kertoi, että hänen yrityksensä absorboi tällä hetkellä kaksi kolmasosaa lisättyistä epävarmuuksista, mukaan lukien kustannusten optimoinnin ja hinnoittelun mukautukset, kun taas loput syntyvät tämän vuoden arvioidussa liikevoittomarginaalissa.
Hän kuitenkin mainitsi tariffit tuoreeksi vastatuuleksi, joka voisi heikentää Yhdysvaltain kuluttajan nykyistä vahvuutta – ja korujen kysyntää – korkeampien panoskustannusten rinnalla. Pandoran tuotantoon avain hopea saavutti viime kuussa 14-vuotisen korkeuden, kun taas perinteisesti turvallisen omaisuuserän kullan hinnat ovat jatkaneet nousua tänä vuonna.
“[The U.S. consumer] Voi muuttua tulevaisuudessa, joka tietää, tariffien vaikutuksella, ei vain koruissa, vaan yleensä “, Lacik sanoi.
“Meillä on heikentävä dollaria, hopeahinnat nousevat, ja sitten kerma päällä on Yhdysvaltojen tariffit”, hän lisäsi.