Ajoneuvot kootaan linjalle Leipzigin BMW -laitokselle.
Kuvaliitto | Kuvaliitto | Getty -kuvat
Euroopan ylimmän autonvalmistajien osakkeet nousivat keskiviikkona sen jälkeen, kun Yhdysvaltojen ja Japanin ryhmän kauppasopimus herätti toiveita muiden suurten viejien tariffiohjelmasta.
Sosiaalisen median alustan totuuden sosiaalisessa viestissä Trump kuvaili “massiivista” kauppasopimusta “ehkä kaikkien aikojen suurimmaksi sopimukseksi”.
Kaupan odotetaan tarkoittavan Yhdysvaltain tuontituontujen japanien ajoneuvojen tariffeja ja osia 15 prosenttiin, mikä on merkittävä pudotus nykyisestä 25 prosentin hinnasta, jota kannetaan maiden välillä.
Japanin pääministeri Shigeru Ishiba suhtautui myönteisesti kauppasopimukseen sanomalla, että se merkitsee “Reutersin mukaan” alhaisin luku maiden keskuudessa, joilla on kaupan ylijäämä Yhdysvaltojen kanssa.
Saksan Volkswagen– Bmw ja Mercedes-Benz-ryhmä olivat kaikki yli 4% uutisista, kun taas ylellinen autovalmistaja Porsche nousi 7,4%.
Jeep Makerin Milanon luetteloiset osakkeet Tähti oli myös noin 6%.
Voitot seurasivat japanilaisten autojen varastojen terävää nousua. Toyota nousi yli 14%, kotimaisten ikäisensä kanssa Honda ja Nissan Yli 11% ja 8%.
Hänen totuudensa sosiaalisessa postissaan seuranneessa puheessa Trump sanoi, että Yhdysvallat ja Japani päättivät ylimääräistä sopimusta, joka koski nesteyttämistä maakaasua, ja lisäsi, että “meillä on Eurooppa tulossa huomenna”, määrittelemättä yksityiskohtia.
Autoteollisuussektoria pidetään laajalti akuutti alttiina tariffeille, etenkin kun otetaan huomioon toimitusketjujen korkea globalisaatio ja raskas riippuvuus valmistustoimista Pohjois -Amerikassa.
Japanissa Yhdysvaltoihin automaattinen vienti on keskeinen asia maailman neljänneksi suurimman talouden terveydelle, mikä vastaa 28,3% kaikista lähetyksistä vuonna 2024, tullitietojen mukaan.
“Massiivinen siunaus” Japanille
HSBC: n taloustieteilijät kuvasivat vähentynyttä Yhdysvaltain autotariffia Japanin “massiivisena siunauksena” ja huomauttivat, että maa näyttää olevan varmistanut edulliset termit muuhun Aasiaan verrattuna.
Citi Economist Katsuhiko Aiba sanoi,
“On huomionarvoista, että autotariffit vähenivät ilman automaattisen viennin ylärajaa suurelle autojen vientiä varten, jolla voi olla vaikutuksia neuvotteluihin EU: n ja Etelä -Korean kanssa”, Aiba sanoi tutkimusilmoituksessa.
Euroopan unioni on jo kauan käynyt tekemässä sopimusta Yhdysvaltojen kanssa alentaakseen autotariffeja.
Trump kuitenkin pyrki äskettäin nostamaan painostusta 27-Naiton-ryhmään uhkaamalla nostaa EU: n tuontille Yhdysvaltoihin 30 prosenttiin 1. elokuuta, jos sopimusta ei pääse ennen tätä aikaa.
Yhdysvaltojen osuus EU: n Autonvalmistajien yhdistyksen (ACEA), teollisuuden aularyhmän, tietojen mukaan Yhdysvaltojen osuus EU: n vientimarkkinoista oli 22%.
– CNBC: n Lim Hui Jie osallistui tähän raporttiin.