Upouusi Kia -auto näytettiin 26. maaliskuuta 2025 Serramonte KIA: n myyntikartalla Colmarissa, Kaliforniassa.
Justin Sullivan | Getty -kuvat
DETROIT – Uudet ja käytetyt autot putoavat nopeasti, kun kuluttajat parveilevat autojen ja kuorma -autojen ostamisen potentiaaliseen hintaan, autojen jälleenmyyjien ja teollisuusanalyysin mukaan.
Cox Automotiven mukaan uusien ajoneuvojen tarjonta (arvioitujen päivittäisten vähittäishintojen perusteella) laski 91 päivästä maaliskuun alussa 70 päivään tässä kuussa. Yhtiön mukaan käytettyjen autojen tarjonta on vähentynyt neljään 39 päivään.
“Kuluttajat yrittävät nostaa tuontiverokantaa”, Coxin pääekonomisti Jonathan Smoke sanoi tiistaina online -päivityksessä. “Alas [new] Tarjontapäivät ovat yksi suurimmista didistamme useiden vuosien aikana. “
Coxin mukaan tätä verrataan tyypilliseen kuukausittaiseen päivittäiseen tarjonnansiirtoon normaaleilla markkinoilla, jotka ovat noin 5–7 päivää.
Smoke sanoi, että uuden ajoneuvojen myynti oli 22% korkeampaa kuin viime vuoden kausiluonteinen sopeutumisaste, ja se kasvoi yli 8% vuodessa. Käytetyillä automarkkinoilla Cox arvioi myynnin ”voimakkaan nousun”, ja myynti on toistaiseksi tänä vuonna 7% verrattuna vuoteen 2024.
Lisääntynyt myynti on hyvä autoteollisuudelle, ja monet analyytikot odottavat tämän olevan suunnilleen tulossa vuodessa. Mutta on huolenaiheita, että kun autovalmistajat ja jälleenmyyjät myyvät verovapaita osakkeista, myynti voi pysähtyä.
Automotive -konsultointiyritykset Telemetria arvioi, että Yhdysvalloissa ja Kanadassa osien ja muiden tekijöiden kustannukset vuosittain ovat korkeammat, osittain johtuen korkeammista kustannuksista ja niihin liittyvien hintojen noususta.
Analyytikkojen mukaan autovalmistajat ja toimittajat saattavat pystyä maksamaan jonkin verran kustannusten nousua, mutta niiden odotetaan siirtävän ne Yhdysvaltain kuluttajille, mikä puolestaan voi alentaa myyntiä.
Ennen presidentti Donald Trumpin 25 prosentin tuonti -autojen tariffia, monet autovalmistajat perustivat tuonti -autojen ja kuorma -autojen varastot, voimaan 3. huhtikuuta. Jotkut ovat kuitenkin muuttaneet tuontiaan, joilla on ajoneuvoja satamissa tai pysäyttävät ajoneuvoja kokonaan, esimerkiksi Jaguar Land Roverin tapauksessa.
Yleiset moottorit Strategisesti lisäsi Yhdysvaltain tuotantoa, mukaan lukien tuotannon lisääminen Indianan pikakuorma -tehtaalla ja eliminoivat seisokit, jotka ilmoitettiin ensi kuussa Tennessee -laitoksessa.
Indianassa sijaitsevan Rohrman Automotive Group -yrityksen toimitusjohtaja Ryan Rohrman kertoi viime viikolla, että huhtikuussa alkoi olla “erittäin vahva”, tariffeilla ja pelkäämällä varastoja sekä parannettuja osakkeita viime vuosina verrattuna.
“Liiketoiminta on todellakin erittäin vahva tällä hetkellä”, Rohrman sanoi. “Maaliskuu on todella hyvä eikä ole vielä hidastunut.”
Autovalmistaja Fordin sähkömoottori ja Chrysler -vanhemmat Tähti Mahdollisuus myydä varastot tarjoamalla asiakkaille ”työntekijöiden hinnoittelu” -tapahtumia.
Missourin Fordin jälleenmyyjien toimitusjohtaja Nick Anderson kertoi, että ainutlaatuiset alennukset ja huolet, että hinnat voivat reagoida nopeasti tariffeihin, jotka molemmat auttoivat siirtämään muita kuluttajia hänen näyttelytiloihinsa. Tämä on hyvä myyntiin, mutta vaikuttaa negatiivisesti myymälän yleiseen voittoon.
“Pelaamme tai lyömme viime vuonna”, hän sanoi. “Suurin osa näkemistämme ihmisistä on ehdottomasti tietoisempia … numeromme ovat olemassa, mutta ongelma vähenee. Se on vain yksi asiakas.”
Anderson kertoi olevansa optimistinen myynnistä tänä vuonna, mutta “suuri osa siitä riippuu seuraavista 60–90 päivästä – mitä tariffeille tapahtuu.”
Trump sanoi maanantaina etsivänsä “apua joillekin autoyrityksille”, mutta ei tarkennettu mitä tämä saattaa vaatia.
Stralandisin puheenjohtaja John Elkann kertoi tiistaina pidetyssä vuotuisessa automakerikokouksessa, että häntä ”rohkaistiin” Trump -kommentteilla.