Uusi Jeep-malli on pysäköity Dodge Chrysler-Jeep Ram -jälleenmyyjän parkkipaikalle 3. lokakuuta 2023 Miamissa, Floridassa.
Joe Raeder |. Getty Images Uutiset |
DETROIT – Yhdysvaltain uusien autojen myynnin odotetaan kamppailevan kolmannella vuosineljänneksellä taloudellisen ja poliittisen epävarmuuden sekä nousevien korkojen ja hintojen keskellä, alan ennustajat sanovat.
Cox Automotiven ja Edmunds.comin tietojen mukaan kolmannen vuosineljänneksen myynnin odotetaan laskevan noin 2 % noin 3,9 miljoonaan ajoneuvoon verrattuna vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon. Tämä on noin 5 % vähemmän kuin tämän vuoden toisella neljänneksellä.
Analyytikot huomauttivat, että Federal Reserven päätös laskea korkoja viime viikolla on askel oikeaan suuntaan, mutta se ei välttämättä takaa merkittävää automyynnin kasvua loppuvuodeksi.
“2024 on epävakaa vuosi uusien autojen markkinoilla, ja neljännellä vuosineljänneksellä odotetaan lisää vaihtelua”, sanoi Cox Automotiven vanhempi ekonomisti Charlie Chesbrough. “Edullinen hinta on edelleen suuri este markkinoiden vahvuudelle, mutta se paranee, joten jatkamme optimistinen alan myyntinäkymien suhteen.”
Sekä Cox että Edmunds odottavat Yhdysvaltojen kevyiden ajoneuvojen myynnin olevan noin 15,7 miljoonaa yksikköä vuonna 2024.
Edmundsin näkemysten johtaja Jessica Caldwell sanoi, että nykyiset markkinat ovat liian kalliita monille kuluttajille, mikä rajoittaa amerikkalaisten määrää, jotka voivat ostaa uusia autoja.
“Kenellä on varaa uuteen autoon, näyttää olevan suuri ongelma. Ihmiset käyttävät keskimäärin 40 000 dollaria uuteen autoon”, hän kertoi CNBC:lle. “Uudet markkinat ovat melko rajalliset monille ostajille.”
Uuden ajoneuvon keskimääräinen kauppahinta on alempi kuin vuosi sitten, mutta on edelleen korkea verrattuna historiallisiin tasoihin, 47 870 dollariin, Cox sanoi.
honda autoja ja Ford Motor Company Ennusteiden mukaan sen odotetaan olevan yksi ainoista suurista autonvalmistajista, joka saavuttaa vuosikasvun kolmannella neljänneksellä. Suurimpien tappioiden odotetaan sisältävän Strantis, Toyota moottori ja BMW.
Cox ennustaa Stellantisin myynnin laskevan 21 % kolmannella vuosineljänneksellä viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta, ja yhtiön myynti on ollut vapaassa pudotuksessa yli vuoden. Toimitusjohtaja Carlos Tavares on priorisoinut hinnoittelua ja voittoja markkinaosuuden edelle, erityisesti Jeep- ja Ram-merkit, jotka ovat autovalmistajalle tärkeitä.
Sähköajoneuvojen myynti kasvaa, mutta on edelleen pienempi kuin monet olivat aiemmin odottaneet. Cox sanoi, että sähköajoneuvojen myynnin odotetaan kasvavan kolmannella vuosineljänneksellä noin 8 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Sähköajoneuvojen myynnin odotetaan edelleen kasvavan, vaikka Yhdysvaltain sähköautojen johtajien myynnin odotetaan laskevan 2,4 % tällä vuosineljänneksellä TeslaCox raportoi. Cox sanoi, että Tesla, joka on hallinnut sähköajoneuvojen markkinoita vuosia, odottaa osuutensa putoavan alle 50 prosentin toisella peräkkäisellä neljänneksellä.
Sähköajoneuvojen myyntiä tuetaan voimakkaasti kannustimilla. Vaikka uusien sähköajoneuvojen keskimääräisen kauppahinnan odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla, ajoneuvojen kannustimien odotetaan nousevan, mikä on 13,3 % ajoneuvojen keskimääräisestä kauppahinnasta. Tämä on tämän vuoden tähän mennessä korkein suhde ja yli 80 % korkeampi kuin perinteisten polttomoottoriajoneuvojen kannustimet.
Sähköajoneuvojen kannustimiin kuuluu Yhdysvaltain hallitus, joka tarjoaa jopa 7 500 dollaria liittovaltion luottoja kuluttajille sähköajoneuvon ostamiseen tai liisaukseen. Kaikki uudet sähköajoneuvot eivät ole oikeutettuja kannustimiin, ellei niitä ole leasing-sopimuksessa.