Osallistujat kävelevät Aws Re: keksinyt Aws Re: keksinyt, Amazon Web Services -konferenssin Las Vegasissa 3. joulukuuta 2024.
Noah Berger | Getty -kuvat
LONDON – Ison -Britannian kilpailun sääntelijä torstaina sanoi sen Microsoft ja Amazon satuttavat kilpailua pilvipalveluteollisuudessa ja vaativat koettimen markkinoiden määräävään asemaansa maan tiukkojen uusien teknisten sääntöjen mukaisesti.
Kilpailu- ja markkinaviranomainen totesi, että markkinoiden keskittyminen ja pääsyn esteet pilvipalvelujen markkinoilla ovat antaneet sekä Microsoftin että Amazonin hallussaan “merkittäviä yksipuolisia markkinavoimaa” ja saada taloudellista hyötyä, joka ylittää investointien kustannukset jatkuvana ajanjaksolla.
Tekniset jättiläiset, kuten Amazon, Microsoft ja Google, ovat rakentaneet valtavia yrityksiä tarjoamalla pääsyn tietojen resursseihin – kuten tiedonsiirtoon ja käsittelyyn – Internetin kautta tietokeskusten, suurten laitteistojen sisältävien suurten laitteiden avulla.
CMA on huolestunut siitä, että tietyt avaruuden käytännöt, kuten poistumismaksut ja epäsuotuiset lisensointiehdot, luovat “lukitus” -vaikutuksen, kun yritykset jäävät loukkuun sopimussopimuksiin, joista on vaikea päästä pois.
Microsoft ja Amazon eivät olleet välittömästi käytettävissä kommentoitavaksi, kun CNBC otti yhteyttä siihen.
Vahtikoira kosketti pilvimarkkinoiden teknisiä ja kaupallisia rajoituksia, jotka vaikeuttavat yrityksiä vaihtamaan pilvipalveluntarjoajaa ja löytämään parempia tarjouksia tai vaihtoehtoisten tarjoajien innovatiivisempia uusia palveluita.
Microsoftin lisensointikäytäntöjen tavoitteena oli myös, että Tech Giantin pilvipohjaisen Windows-palvelimen Azure-pilvessä kuin kilpailevien palvelujen on halvempaa käyttää, sanoen, että kysymys “rajoittaa edelleen vaihtoehtoisten tuotteiden ja toimittajien jo rajoitettua valintaa ja houkuttelevuutta”.
Microsoftilla ja Amazonilla on molemmat noin 30–40%: n osuus ns. Infrastruktuuri-A-palveluna (IAAS), joka sisältää käsittely-, tallennus-, verkottumista ja muita raakalaskentaresursseja, CMA sanoi. Google on kolmanneksi suurin palveluntarjoaja, mutta sillä on paljon pienempi 5–10% IAAS-markkinaosuus, se sanoi.
Aiheiden ratkaisemiseksi CMA suositteli lisätutkimusta Microsoftin ja Amazonin suhteen digitaalimarkkinoiden, kilpailujen ja kuluttajien (DMCC) lain nojalla sen selvittämiseksi, onko heillä “strateginen markkina -asema”.
DMCC on äskettäin käyttöön otettu laki Yhdistyneessä kuningaskunnassa, jonka tavoitteena on estää kilpailunvastaisen käyttäytymisen digitaalisilla markkinoilla-samanlainen kuin Euroopan unionin digitaalimarkkinalaki. Yritysten nimeämät strategiset markkinatoimijat katsovat olevan merkittäviä ja juurtuneita markkinavoimaa, ja niihin voidaan kohdistaa kohdennettuja interventioita kilpailun huolenaiheiden ratkaisemiseksi.
Tämä on Breaking News -tarina. Tarkista päivitykset takaisin.