Xpengin toimitusjohtaja He Xiaopeng puhuu toimittajille sähköisen autonvalmistajan osastolla IAA -autonäyttelyssä Münchenissä, Saksassa 8. syyskuuta 2025.
Arjun Kharpal | CNBC
Xpeng Suunnitelmat aloittaa massamarkkinat Mona-tuotemerkkinsä ulkomailla markkinoilla ensi vuonna liikkeellä, joka lisää kilpailua kiinalaisten kilpailijoidensa kanssa ja perusti autovalmistajia sähköajoneuvojen areenalla.
CNBC: n laaja-alaisessa haastattelussa tiistaina XPengin toimitusjohtaja He Xiaopeng kertoi, että yhtiön kansainvälinen laajennus liikkuu nopeammin kuin hän odotti ja ilmoittanut ensimmäistä kertaa, että yritys on avoin muiden sähkökarkkivalmistajien hankkimiseksi.
Xpeng julkaisi viime vuonna Mona -tuotemerkin Kiinassa Mona M03 Electric Coupe -debyyttillä. Auto käynnistettiin aggressiivisella lähtöhinnalla 119 000 kiinalaista yuania, joka on vajaat 17 000 dollaria.
Xpeng käynnistää ensi vuonna Mona-merkkiset autot Euroopassa, hän kertoi CNBC: lle. Tämä on ensimmäinen kerta, kun käynnistys on ilmoitettu.
“Vuonna 2026 voit odottaa erilaisia Mona -tuotteita, jotka on käynnistetty Kiinan ja Euroopan markkinoille, samoin kuin muualla maailmassa”, hän sanoi CNBC: n kääntämissä kommenteissa.
“Uskon siihen mennessä, mitä käynnistämme, on erittäin todistettu ja erittäin erinomaiset ajoneuvot.”
Nämä autot ovat todennäköisesti halvempia kuin jotkut Xpengin huippuluokan malleista, kuten P7 ja G6.
Se tulee, kun kiinalaiset autovalmistajat käynnistävät aggressiivisesti autoja Kiinan ulkopuolella ja löytävät menestystä Euroopassa, missä BYD: n kaltaiset yritykset ovat jatkaneet kasvuaan.
Vielä kilpailukykyisempien autojen lisääminen ulkomaille sekoitukseen lisää kilpailua markkinoilla, kuten Euroopassa, missä perinteiset autovalmistajat, kuten Mercedes, Bmw ja Volkswagen ovat käynnistäneet omat sähköajoneuvonsa torjumaan kiinalaisia kilpailijoita.
Kiinalaisten yritysten laajentuminen Eurooppaan tulee aikaan, jolloin Tesla jatkaa myyntiä alueella.
Globaali laajennus kiihtyy
Guangzhou-pääkonttorin autoyhtiö aloitti maailmanlaajuisen laajentumisensa vuonna 2020 Norjan kanssa ja on sittemmin käynnistänyt muilla markkinoilla, mukaan lukien Saksa ja Ranska.
Xpeng oli aiemmin todennut tavoitteensa luoda läsnäolo 60 maassa ja alueilla vuoden 2025 loppuun mennessä. Hän sanoi, että tämä tavoite oli jo saavutettu odotettua nopeamman globaalin kasvun takia. Viitteenä toimitusjohtaja sanoi, että Xpeng oli läsnä vain kolme vuotta sitten kolmesta viiteen markkinoilta.
Xpeng esitteli humanoidirobottinsa nimeltään “Iron” IAA -autonäyttelyssä Münchenissä, Saksassa 8. syyskuuta 2025.
Arjun Kharpal | CNBC
IAA Mobility -autonäyttelyssä Münchenissä, Saksassa, Xpeng toi lippulaiva -auto – seuraava P7 – päivitetyn version, joka esitteli ensimmäistä kertaa Euroopassa.
Vaikka Xpeng jatkaa ulkomailla, etenkin Euroopassa, sillä on haasteita, mukaan lukien Euroopan unionin Kiinan valmistamien sähköajoneuvojen tariffien käsittely.
Tämä on saanut kiinalaiset autovalmistajat tutkimaan autojensa valmistusta Euroopassa. Xpeng haluaisi valmistaa Euroopassa, mutta ei ole vielä tehnyt päätöstä tämän aikataulusta, hän sanoi.
Xpeng avoinna yritysostoille
Kodissa Kiinassa hintasota jatkuu, kun EV -valmistajat taistelevat sen markkinaosuudesta. Kilpailu nousee kotimaisten autovalmistajien ja Tesla.
Tämä on saanut kiinalaiset sääntelyviranomaiset lopettamaan liiallisen kilpailun, joka tunnetaan puhekielisesti nimellä “Neijuan” tai vakiintuneeksi.
Xpengin toimitusjohtaja itse on aikaisemmin varoittanut, että vain kourallinen kiinalaisia autonvalmistajia selviää tulevina vuosina, kun monet menevät pois liiketoiminnasta.
Hän sanoi, että romahdus tapahtuu jo.
Tässä ympäristössä hän sanoi olevansa avoin yritysostoille, jota yritys ei ole tähän mennessä tehnyt suurina määrinä. Vuonna 2023 Xpeng osti kiinalaisen ratsastusyrityksen Didin sähköautojen kehittämisyrityksen.
Hän sanoi, että Xpeng olisi avoin hankkiville yrityksille, mukaan lukien muut sähköiset autonvalmistajat.
“Luulen, että jos meillä on mahdollisuus, haluamme hankkia joitain yrityksiä”, hän sanoi. “Meille se on hyvä tehdä. Valmistusyritykset, EV -yritykset ovat aina mahdollisia.”