Kiinalainen sähköautovalmistaja Xpeng moottorit Yrityksen korkea virkamies sanoi, että yhtiö on edelleen sitoutunut pitkän aikavälin eurooppalaiseen liiketoimintaansa EU-tariffien painostuksesta huolimatta.
“Suunnitelmamme Euroopalle on erittäin pitkän aikavälin suunnitelma”, Xpeng Motorsin varapuheenjohtaja ja toinen puheenjohtaja Brian Gu kertoi CNBC:n Charlotte Reedille Pariisin autonäyttelyssä maanantaina.
Viitaten EU:n päätökseen asettaa korkeampia tulleja kiinalaisten sähköajoneuvojen tuontiin Gu sanoi, että tämä on asettanut “paljon painetta” sen liiketoimintamallille.
Hän kuitenkin lisäsi, että yhtiöllä on “pitkän aikavälin fokus” Afrikan mantereelle ja tavoitteena on “löytää kaikki mahdolliset keinot ratkaista ongelma ja parantaa kilpailukykyämme”.
Gu sanoi, että Xpeng arvioi parhaillaan useita liiketoimintastrategiansa näkökohtia, mukaan lukien tuotevalikoimaa, liiketoimintamallia ja hinnoittelua, ja arvioi samalla myös EU-tariffien vaikutusta.
Hän ei vahvistanut, aikooko Xpeng siirtää tariffikustannukset asiakkaille.
“Tarkastelemme ja tutkimme monia alueita, [and] Yritetään optimoida”, hän sanoi.
Pitkällä aikavälillä Xpeng Motors aikoo tulla “paikallisemmaksi” Euroopassa ja lisätä tuotantokapasiteettiaan alueella, Gu sanoi.
“Paikallisen tuotantokapasiteetin omistaminen on asia, jonka yrityksen, jolla on pitkän aikavälin suunnitelmat ja pitkän aikavälin visio, on tehtävä, eikä se johdu tariffeista tai lyhyen aikavälin politiikan muutoksista”, Gu sanoi CNBC:lle.
Aiemmin tässä kuussa Euroopan unioni äänesti nimenomaisten tullien käyttöönotosta kiinalaisten sähköajoneuvojen tuonnissa. Kehitys on suuri isku Kiinan sähköajoneuvoteollisuudelle, joka on viime vuosina tunkeutunut voimakkaasti Eurooppaan.
EU ilmoitti ensimmäisen kerran kesäkuussa, että se asettaa korkeammat tullit kiinalaisten sähköautojen tuontiin. Tuolloin EU sanoi, että kiinalaiset yritykset “hyötyivät merkittävästi epäoikeudenmukaisista tuista” ja aiheuttivat “taloudellisen haitan uhan” eurooppalaisille sähköajoneuvojen valmistajille.
Myös yksittäisten yritysten vastuut paljastettiin sen mukaan, kuinka hyvin ne tekivät yhteistyötä tutkimuksessa. Väliaikaiset tariffit otettiin käyttöön heinäkuun alussa, mutta niitä tarkistettiin syyskuussa asianomaisten osapuolten “väliaikaisia toimenpiteitä koskevien sisällöllisten lausuntojen” perusteella.
TeslaSe oli ilmaissut huolensa Kiinassa valmistettujen sähköajoneuvojensa ehdotetuista tariffeista ja alentanut ehdotuksiaan jopa 20,8 prosentista 7,8 prosenttiin.
Teollisuuden kustannukset kasvavat
Gu:n kommentit olivat maltillisempia kuin joidenkin Kiinan sähköajoneuvoteollisuuden ikäisensä. Warren Buffettin tukeman sähköautoyhtiön BYD:n varatoimitusjohtaja Stella Li sanoi maanantaina, että Euroopan unionin suunnittelemat tariffit Kiinassa valmistetuille sähköautoille perustuivat virheellisiin laskelmiin. Hän lisäsi, että päätös oli epäoikeudenmukainen.
“Poliitikoiden tulisi pysyä poissa tulleista, jotka lisäävät autojen valmistuskustannuksia ja hämmentävät alaa”, hän sanoi Reutersin kommenteissa Pariisin autonäyttelyssä.
Viime kuussa kiinalaisen sähköautovalmistajan Nion toimitusjohtaja ja perustaja William Li kritisoi myös EU:n tulleja ja sanoi yhtiön tuloskyselyssä, että ne ovat “kohtuuttomia” ja haitallisia “koko ihmiskunnan kestävälle kehitykselle”.
Yhdysvallat on myös ilmaissut huolensa Kiinan vaikutuksista sähköajoneuvojen markkinoihin. Toukokuussa Bidenin hallinto asetti 100 % tullin Yhdysvaltoihin tuoduille kiinalaisvalmisteisille sähköajoneuvoille.

Yksi Bidenin hallinnon suurimmista Kiinan sähköajoneuvoteollisuudesta ilmaisemista huolenaiheista on se, että se auttaa yrityksiä ylituotattamaan halpoja puhtaan energian ajoneuvoja ja ylittämään kotimaisen kysynnän, mikä vääristää tehokkaasti markkinoita.
Vastauksena EU:n tulleihin Euroopan unionin Kiinan kauppakamari oli aiemmin ilmaissut “syvän pettymyksen” EU:n “protektionistisiin kauppatoimiin”.