Työntekijä tarkisti valmistettu ajoneuvo sähköautojen valmistajan Zeekr -tuotantolinjalle Ningbossa, Kiinassa 29. toukokuuta 2025.
Kevin Frayer | Getty Images News | Getty -kuvat
PEIJING – Kiinalaiset sääntelyviranomaiset eivät ole tyytyväisiä autoteollisuuden hintasodan panimoon, mutta alan toimijat ja analyytikot näkevät vain kilpailun.
“Autonvalmistaja johti merkittävää hinnanalennusta, ja monet yritykset seurasivat esimerkkiä, käynnistäen uuden” hintasota “-kierroksen”, Kiinan autovalmistajien yhdistys sanoi lauantaina antamassaan Kiinan lausunnossa.
Sähköauto jättiläiset kuvaavat valtion siteisiä virastoja BittiTämä laukaisi viimeisimmät alennuskierrokset 23. toukokuuta, joka sisälsi yli 30% sen automalleista.
Yhdistys sanoi: “Häiriöiset” hinnasodat pahentavat ilkeää kilpailua. ” Se vaatii yrityksiä noudattamaan oikeudenmukaista kilpailua sen sijaan, että monopolisoisivat markkinoita tai “tyhjentämään” tavaroita hinnoilla, jotka ovat alhaisemmat tuotantokustannukset.
People’s Daily, Kiinan kommunistista puoluetta hallitseva virallinen sanomalehti, sanoi sitten artikkelissa: “” Hintasodassa ei ole voittajaa, puhumattakaan tulevaisuudesta. ” Tämä perustuu CNBC: n kiinalaiseen käännökseen.
Ministeriö lisää tuotannon kilpailun sääntelyä ja tekee yhteistyötä muiden osastojen kanssa oikeudenmukaisen kilpailun edistämiseksi, raportti totesi.
Ministeriö ei vastannut välittömästi kommenttipyyntöön. BYD lähetti CNBC: n Kiinan osavaltion tiedotusvälineiden kommentteihin, joiden mukaan autovalmistaja sanoi, että se tukee tiukasti valmistusyhdistyksen kehotusta terveellisille markkinoille.

Vuorovaikutus tai evoluutio?
Kiinassa on jopa buzzword kuvaamaan tätä liiallista kilpailua, joka on kilpailu: Nei Juantai ”vuorovaikutus”.
Muutaman viime kuukauden aikana Kiinan tärkeimmät johtajat ovat yhä enemmän vaatineet ratkaisua, johon liittyy vuorovaikutusta. Termi mainittiin Kiinan pääministerin Li Qiangin vuosittaisessa työraportissa maaliskuussa. Markkinoiden sääntelijät vaativat myös “interaktiivisten” kilpailujen “täydellisen korjauksen” viime kuussa pidetyssä kokouksessa.
Analyytikot huomauttavat, että BYD: n viimeisin hintaalennus on oikeastaan muodollinen alennus, joka voidaan saada Kiinan “kauppatuki -ohjelmassa”, jonka tavoitteena on lisätä kulutusta.
Huolimatta lähes 30%: n markkinaosuudestaan, BYD kohtaa myös kilpailukykyisen paineen, Nomura -analyytikot totesivat maanantaina antamassa raportissa.
Autonvalmistaja, joka pitää Warren Buffettin varhaisena sijoittajana, ilmoitti viime kuussa 14%: n myynnin kasvusta, mikä on huhtikuussa 19%.
“Kun otetaan huomioon Kiinan automarkkinoiden nykyinen ylitarjontatilanne, uskomme, että intensiivisin kilpailuvaihe ei ole vielä saapunut, ennen kuin näemme tulevaisuudessa merkityksellisen markkinoiden integraation”, Nomura -analyytikko sanoi.
Kiinan autokauppiaiden yhdistyksen analyytikko Zhang Xi kertoi viime viikolla, että huomautuksista huolimatta sillä ei ollut paljon vaikutusta markkinoiden kilpailuun. Hän lisäsi, että muut maat tarkkailevat myös kovaa kilpailua Kiinan automarkkinoilla ja sen merkitystä paikalliselle autoteollisuudelle.
Kiinan linja -autoyhdistyksen pääsihteerin Cui Dongshun julkaisemien tietojen julkaisemien tietojen mukaan Kiinasta vietettyjen autojen keskimääräinen hinta on laskenut ennen vuotta 2023 ja on aiemmin kääntänyt ylöspäin suuntautuvan suuntauksen.
Tiedot osoittavat, että Kiinan autonmyynnin keskimääräinen vientimyynti Saksaan on laskenut 21 000 dollariin tänä vuonna, kun se on vähennetty 30 000 dollarista vuonna 2023. Meksikossa kiinalaisen autojen viennin pääkohde on poikkeus, ja keskimääräinen hinta nousee 13 000 dollariin, kun se on 12 000 dollaria kaksi vuotta sitten.
Nomuran mukaan autojen vähittäishinnat ovat laskeneet noin 19% (22 900 dollaria) kahden viime vuoden aikana.
On myös muita signaaleja siitä, että sähköajoneuvoihin kiirehtiä on liian paljon.
Great Wall Motorsin puheenjohtaja Wei Jianjun kertoi Mandarinissa 23. toukokuuta pidetyssä Sina Finance -haastattelussa, että käytettyjen autojen “outo ilmiö” on myyty.
Ajoneuvot ovat autovalmistajien myyntiä tai toimittamista, ja niitä myydään vain käytettyillä markkinoilla, mikä on kasvanut myyntimäärät. Mutta tämä on aiheuttanut “liikaa kaaosta” ja kehottanut Weiä vaatimaan parempaa sääntelyä teollisuudessa.
Vain “alkuruoka”
Vain Kiinan nopeasti kasvavien akku- ja hybridi-ajoneuvojen markkinat on laskettu useita kertoja kahden viime vuoden aikana.
Hintasodat eivät ole vielä saavuttaneet huippuaan, “kilpailu tulee voimakkaammaksi seuraavien viiden vuoden aikana”, EV Startup Hänen toimitusjohtaja Mi Peng kertoi viime viikolla Kiinan tiedotusvälineille, että CNBC on todennut yrityksen.
“Se on vain” alkuruoka “, mitä tapahtuu”, hän lisäsi. Hän sanoi, että Xpeng ei kilpaile hinnasta, vaan kilpailee tekniikasta ja laajentaa Kiinaa muuhun maailmaan.
Käynnistys on sitoutunut tekemään kuljettajan avustusjärjestelmistä myyntipistettä ja se on tarjonnut yli 30 000 autoa kuukaudessa viimeisen seitsemän kuukauden aikana. Viime viikolla Xpeng julkaisi suurimman version MONA 03: sta, 129 800 (18 020 dollaria), lähes 17% halvempaa kuin alun perin elokuussa paljastunut halpa malli.
Kuten useimmat sähköajoneuvojen startupit, Xpeng ilmoitti tappioista, että ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli noin 90 miljoonaa dollaria. NeoTiistai keskittyi jo useampiin premium -ajoneuvoihin, ja se ilmoitti 949,6 miljoonan dollarin tappiosta ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Kiinalaiset älypuhelinyhtiöt kuitenkin Hirssi Yrityksen tiedottaja vahvisti CNBC: lle, että se ennusti sähköajoneuvoliiketoimintansa tuottavan vuoden toisella puoliskolla. Yhtiö tuli viime vuonna sähköautomarkkinoille, kun SU7 -sedan oli halvempi kuin Teslan malli 3, ja sen odotetaan käyttävän Yu7 -maastoautoa mallin Y kesällä.